Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Etiskt guld?
Etiskt guld?
2015-10-24 16:37 # 1
Samtam
Man hör ju titt som tätt om omänskliga förhållanden i bl.a. guldgruvor, där barn far illa. Hur ska vi investerare tänka för att köpa etiskt? Amerikanska gold eagles och gold buffalos ska väl enligt amerikansk lag vara gjorda av nybrutet guld som brutits i USA? Och i USA har man väl rimligtvis en god arbetsmiljö. Eller i alla fall inte barnarbete. Så tänker jag i alla fall. Hur resonerar ni?
2015-10-24 17:09 # 2
Sixten
Att US Mint endast får använda inhemskt guld och silver är historia. Guld och silver kan smältas ned och komma varifrån som helst. T.o.m. Boliden säljer guld som kommer från recycling. Även med garantier är det inte säkert att det inte är konfliktguld eller tandguld i mynt och tackor.

När det gäller andra investeringsalternativ så som aktier i gruvbolag kan man ju tänka etiskt om man vill. Frågan är om du känner till hur etiskt eller oetiskt ett företag är. Låga löner och dåliga arbetsförhållanden är en sak, men hur etiskt är det om ett guldbolag använder bankkartellen för att hedga? Mycket skumraskaffärer där och till synes ser det ut som om företagsledning ibland också är inblandade.
2015-10-25 11:44 # 3
Skyking
Risken med att försöka tänka etiskt är att det kan bli en verkningslös snuttefilt (som kanske till och med kostar dig pengar).

Det första man skall ha klart för sig är hur eventuella "etiska" hänsyn eventuellt påverkar. Ofta har det inte alls den inverkan som den etiske föreställer sig, tar man t.ex. etiska fonder som exempel så är det ju så att man handlar allt via börsen och att avstå från att satsa på oetiska bolag är inget som egentligen direkt påverkar de bolag som man väljer bort (då det inte är bolagen ens sparpengar går till).

När det gäller guld så skall man ha klart för sig att ett krav på att guldet kommer från en etisk gruva bara innebär att de som inte bryr sig får guld från de källor du avstått från. På det stora har du genom din efterfråga på guld öht lett till ökad efterfråga på även det guld som du avstår ifrån. Det verkar bara bli en snuttefilt - och som riskerar att kosta dig pengar eftersom det finns risk att bara de som vill ha fulguld är beredda att acceptera ditt guld (vilket gör att du betalar extra när du köper det, men får inte extra betalt när du säljer det).
2015-10-25 14:04 # 4
marcandrew
https://www.libertysilver.se/forum/thread/1175/1

Samma diskussion i tråden som länkas ovan.
Senast ändrad av marcandrew; 2015-10-25 14:05
2015-10-26 20:29 # 5
Pioneer
Det finns inget etiskt guld. Om man har förstått var guld kommer ifrån är det psykopati att hamstra det. Läs på om De Beers tex.
2015-10-26 21:17 # 6
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Pioneer
Det finns inget etiskt guld. Om man har förstått var guld kommer ifrån är det psykopati att hamstra det. Läs på om De Beers tex.


Det gör det visst - du vaskar ditt guld själv och sen slänger du tillbaka säg en 50% ( till skattemyndigheten), så gör jag..
2015-10-27 11:25 # 7
tuna1024
Angående smutsigt och stulet guld är det väl bara att titta tillbaks i historien på naziguldet.
Det sägs nyligen ha upptäckts ett tåg fullt med naziguld från andra världskrigets slut:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nazitag-fullt-med-guld-funnet-eller/
2015-10-27 16:00 # 8
marcandrew
Mig spelar det ingen större roll vart guldet jag köper kommer ifrån. Finns då betydligt viktigare val att ta som konsument än vart och hur de gjort en vara som jag knappt har ett kilo av..


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt