Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Newbee
Newbee
2015-10-16 17:59 # 1
Karl
Hejsan alla !

Inlägg nr1: Oron i världen har inte gått mig förbi och under hela året har jag funderat på fysiskt guld. Under September har jag gjort slag i saken och blivit ägare till 4 pamp fortuna 100gr 2 Valcambi 100gr och en Hereus 250gr. Jag tycker det känns utomordentligt bra.

Att gå från fonder obligationer Aktier och hepp pengar på kontot till fysiskt guld är härligt. Jag tänker tämligen snart utöka min samling med något. Antingen 50gr med utbrytbara 1gr eller mynt. Min kunskap är dock för närvarande noll om mynt.

Eller förslag mottages silver palladium eller pallar med kaffe & brännvin :)
2015-10-16 18:54 # 2
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Karl
Hejsan alla !

Inlägg nr1: Oron i världen har inte gått mig förbi och under hela året har jag funderat på fysiskt guld. Under September har jag gjort slag i saken och blivit ägare till 4 pamp fortuna 100gr 2 Valcambi 100gr och en Hereus 250gr. Jag tycker det känns utomordentligt bra.

Att gå från fonder obligationer Aktier och hepp pengar på kontot till fysiskt guld är härligt. Jag tänker tämligen snart utöka min samling med något. Antingen 50gr med utbrytbara 1gr eller mynt. Min kunskap är dock för närvarande noll om mynt.

Eller förslag mottages silver palladium eller pallar med kaffe & brännvin :)


Lägg silvermyntet i en kopp, fyll på kaffe tills du inte ser myntet längre och fyll på med brännvin tills myntet syns igen. Vad du skall ha palladiumet till vet jag dock inte...
2015-10-16 18:55 # 3
Karl
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Karl
Hejsan alla !

Inlägg nr1: Oron i världen har inte gått mig förbi och under hela året har jag funderat på fysiskt guld. Under September har jag gjort slag i saken och blivit ägare till 4 pamp fortuna 100gr 2 Valcambi 100gr och en Hereus 250gr. Jag tycker det känns utomordentligt bra.

Att gå från fonder obligationer Aktier och hepp pengar på kontot till fysiskt guld är härligt. Jag tänker tämligen snart utöka min samling med något. Antingen 50gr med utbrytbara 1gr eller mynt. Min kunskap är dock för närvarande noll om mynt.

Eller förslag mottages silver palladium eller pallar med kaffe & brännvin :)


Lägg silvermyntet i en kopp, fyll på kaffe tills du inte ser myntet längre och fyll på med brännvin tills myntet syns igen. Vad du skall ha palladiumet till vet jag dock inte...


Taget ! Vilket silver mynt syftar du på ?
2015-10-16 19:09 # 4
Fredrik
Mynt kostar oftast mer/gram med tanke på tillverkning m.m

Sen är väl ett guldmynt vackrare i mina ögon än en tacka.
Att kontrollera äktheten är lättare också när det gäller mynt istället för tackor som oftast är förslutna i en förpackning.

Mynten kan du mäta,väga, kontrollera resonansen på osv.
2015-10-16 19:31 # 5
Karl
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Mynt kostar oftast mer/gram med tanke på tillverkning m.m

Sen är väl ett guldmynt vackrare i mina ögon än en tacka.
Att kontrollera äktheten är lättare också när det gäller mynt istället för tackor som oftast är förslutna i en förpackning.

Mynten kan du mäta,väga, kontrollera resonansen på osv.


Du menar att det skulle finnas en risk med att min guldtackor från kända leverantörer skulle vara manipulerade ? Finns det kända fall i Sverige ?

Öppen för förslag på guldmynt för motsvarande peng som 50 gr tackor.
2015-10-16 22:17 # 6
Fredrik
Risken är nog obefintlig. Fast köper man begagnat så kan kineserna göra snygga kopior.
Vissa guldmynt finns i 2 oz. Dvs drygt 60gram. Fast jag tycker du ska satsa på 1oz och 0.5 oz mynt.
2015-10-17 02:57 # 7
Nikon
Australiensiska Perth Mint gör många vackra mynt i både guld och silver.
2015-10-19 09:19 # 8
Karl
Tittat lite på silver som jag blir intresserad av. En fråga att köpa tex en tacka på 1 kg. Att köpa för 5765 och sälja för 4169 känns som en obra affär ?
2015-10-19 09:35 # 9
RB
Citat:
Ursprungligen postat av Karl
Tittat lite på silver som jag blir intresserad av. En fråga att köpa tex en tacka på 1 kg. Att köpa för 5765 och sälja för 4169 känns som en obra affär ?


1kg´s mynt 5075:- plus frakt på http://www.libertysilver.ee.
Jag har massa kookaburror, det är väldigt imonerande när man håller i ett 1kg´s mynt, varje mynt ligger i ett eget hårt plastskydd som det levereras i från tillverkaren.

annars köper man en monsterbox (500 mynt) med Maples 2015, dom har ett grymt kopieringsskydd som jag tror kommer vara väldigt uppskattat när man börjar sälja privat.

Det blir samma premie på 1kg´s mynt och 1oz mynt.
Jag föredrar monsterbox, men du MÅSTE köpa iaf 1st 1kg´s, du förstår varför när du får den :,D

Jag har köpt massvis därifrån och jag är supernöjd, det enda som är lite jobbigt är leveranstiden. räkna med 2-3v.
Senast ändrad av RB; 2015-10-19 09:41
2015-10-19 11:39 # 10
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Karl
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Mynt kostar oftast mer/gram med tanke på tillverkning m.m

Sen är väl ett guldmynt vackrare i mina ögon än en tacka.
Att kontrollera äktheten är lättare också när det gäller mynt istället för tackor som oftast är förslutna i en förpackning.

Mynten kan du mäta,väga, kontrollera resonansen på osv.


Du menar att det skulle finnas en risk med att min guldtackor från kända leverantörer skulle vara manipulerade ? Finns det kända fall i Sverige ?

Öppen för förslag på guldmynt för motsvarande peng som 50 gr tackor.


Som t.ex. här: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=523124637853585&set=gm.982549311803339&type=3
2015-10-19 14:21 # 11
Börjesson
Hej, Karl!

Mitt första och bästa råd till en nykomling som du är att inte lyssna för mycket på vad någon säger i det här forumet. Det är ett väldigt oseriöst ställe, där det går åtminstone fyra vilda konspirationsteorier på varje mer balanserat inlägg. Men det har du kanske hunnit märka själv! :)

Mitt andra råd (om du nu väljer att delvis strunta i det första ;) ) är att variera ditt guldinnehav. Nu när du har grundat med tackor och tydligen har pengar kvar så har du helt rätt i att nästa köp bör vara mindre storlekar. I en tänkt framtid där fiatvalutorna sviktar och guld istället blir mycket mer värt (och det är väl för ett sånt scenario du i första hand köpt guld, om jag tolkar dig rätt?) så kan det vara opraktiskt att behöva sälja så mycket åt gången som en 100g-tacka kommer att vara värd. Att ha både mynt i lite olika storlekar och någon eller några 50x1-kombitackor är nog det bästa. Om du inte specifikt vill samla för samlandets skull så håll dig till de mest välkända mynten, som kommer att vara lättast att sälja och som har lägst prispremie (= påslag ovanpå själva guldvärdet). Förslagsvis 1 oz Krugerrands, Österrikare, Maples och Kangaroos, plus ett gäng brittiska sovereigns och kanske schweiziska 20 Franc, som är de mest prisvärda mindre mynten. 1/2 oz-mynten tycker jag själv är lite för hög premie på, men det är väl en smaksak.

Mitt tredje råd är: Köp inget silver! Nu för tiden är silver mer en industriell än monetär metall, varför det finns en uppenbar risk att det i en kris snarare går ner i pris tillsammans med industrikonjunkturen än tar rygg på guldet som värdebevarare. Men jag vet att det finns många som tror att silver kommer att gå upp ännu mer än guld i ett skymningsläge, så läs på och bilda dig en egen uppfattning.

Fjärde och sista rådet är en självklarhet: Lägg inte alla dina pengar i samma korg! Inte ens om den korgen är av guld.

Välkommen till forumet!
2015-10-19 15:08 # 12
Tor
Instämmer helt med Börjesson! Bra skrivet.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt