Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Lönar det sig att binda bolåneräntan om man tror på kollaps?
Lönar det sig att binda bolåneräntan om man tror på kollaps?
2015-10-06 21:50 # 1
Serulf
Hej!

Jag har bostadslån med mycket låg ränta, euribor 6 mån. (delat på fyra olika lån, mellan 0,8%-1,5% i totalränta) bor i finland, vi har väl lägre räntor än ni i sverige.

hur som helst undrar jag om det lönar sig att binda räntorna för säg en 10 års period i nuläget? hur länge kan de låga räntorna hålla i sig före en ev. krasch? hur gör ni?
2015-10-07 06:29 # 2
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Serulf
Hej!

Jag har bostadslån med mycket låg ränta, euribor 6 mån. (delat på fyra olika lån, mellan 0,8%-1,5% i totalränta) bor i finland, vi har väl lägre räntor än ni i sverige.

hur som helst undrar jag om det lönar sig att binda räntorna för säg en 10 års period i nuläget? hur länge kan de låga räntorna hålla i sig före en ev. krasch? hur gör ni?


Jag har bara CSN-lån (ränteläget på det påverkar inte min ekonomi i realiteten just nu och på sikt så har den bara begränsad inverkan), men när det gäller scenarion där inflationen skjuter i äg så kan man ju anta att räntorna följer med. Sitter man som gäldemär och hoppas på inflation så är man antingen naiv/korkad eller så har man bundit räntan så man kan ducka ränteökningarna.

Generellt anses det vara billigare med rörliga lån över tid (frågan är dock ifall den borde vara det) och mot den bakgrunden är inte frågan om vad som förväntas vara mest lönsamt utan mer en fråga om riskhantering. Det ideala vore ju att sakna skulder och andra bindande åttaganden, men annars bör man fundera på hur man klarar olika scenarion, kan man klara att räntan stiger bra? Om marginalerna är dåliga bör man ha bunden ränta (och om det blir för dyrt så skulle man tänkt på det innan).

En sak som talar emot fast ränta är om man har resurser man kan frigöra för att betala betydande delar av lånet (men då klarar man också räntehöjningar), skulle man vilja välja att betala en betydande del av skulden så kan man göra det utan ränteskillnadsersättning ifall man har rörlig ränta.
2015-10-07 14:24 # 3
kaase
Jag följer detta i princip dagligen, eftersom jag tror att räntorna kommer att skjuta i höjden under/efter en kollaps. Som skyddsmurar runt länders ekonomier. Och eftersom jag inte tror på ett Mad Max-scenario så tror jag att jag kommer få betala ränta på huslånet även efter en finansiell kollaps. Skuldebreven är ju undertecknade på papper så att det elektroniska systemet skulle kunna kollapsa kommer inte innebära att inte skulderna finns kvar. Så varje dag är en avvägning på att låsa eller inte låsa. Att låsa på 2-3% till skillnad mot dagens rörliga nivå på 1,2-1,5% är fortfarande extremt billigt historiskt sett, men handlar ändå om tusenlappar årligen som man kan göra roligare saker med. Jag har förhållandevis låg skuldsättningsgrad på huset och hyfsad ekonomi, såväl sparande som kassaflöde men det är ändå utopiskt att betala av alla skulder eller ens en majoritet av skulderna utan att sälja huset. Och mina föräldrar hade ju 11-15% ränta under långa perioder och tror att det mycket väl kan komma tillbaka dit. Att då sitta låst kring 2-3% i sju-åtta år kommer vara väldigt trevligt. Och skulle vi få enstaka dagar med 500% ränta så motsvarar det en årsränta eller två. När det hände sist så var det om jag minns rätt från fredag till måndag, det blev fyra räntedagar på 500%. Många med rörlig ränta sov dåligt den helgen.
2015-10-07 23:10 # 4
Nikon
På lång sikt lönar sig rörlig ränta alltid.
Bunden ränta innebär lägre risk än rörlig ränta, och banken tar betalt för att täcka upp för den risken.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt