Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Säljoptioner för den dumma?
Säljoptioner för den dumma?
2015-09-15 18:44 # 1
Mekko
Av vad som händer här i världen idag så tror jag att ekonomin kommer dippa snart. Jag har hört om put options, säljoptioner som ökar i värde när börsen sjunker. Jag har kollat väldigt lite in i det och då jag tolkar det är att man förutbestämmer ett pris på aktie för att försäkra sig mot förlust eller tror en topp är nära och väljer då under en period framöver sätta aktier för ett pris.

Att läsa på Swedbank och andra banksidor om optioner för mig inte klokare. Det är ett par pusselbitar som saknas inför aha-upplevelsen. Om en aktie är på 100 kr och tror den kommer sjunka inom en månad. Köps då optioner för exempel 75kr och det är skillnaden mellan 100 och 75 som är blir vinsten/uppgången av säljoptionen?

Jag har inte många kronor men tänkte att jag kunde testa. Hur går man till väga på ett enkelt vis? Traska in på bankkontor och säga vad jag är intresserad av. Hänger inte det banker säger högt upp i granen.


Eller är jag helt ute och cyklar? Girigheten tagit över?
2015-09-15 21:54 # 2
Skyking
Jag vet inte om du har missförstått det. När det gäller optioner så har man något som kallas lösenpriset och det är det priset som du som innehavare av optionen har rätt att göra affären till vid slutdatum. Därför är det normalt högre lösenpris än aktuell kurs.

Om aktien går över lösenpriset vid slutdatum så blir säljoptionen värdelös, säg att du har en säljoption med lösenpris på 125kr och aktien på slutdagen ligger på 130kr så väljer du ju inte att använda optionen för att få rätt att sälja aktierna till 125kr.

Men om det nu istället är så att aktien fallit till 75kr så är det ju mumma att ha en option att få sälja dem för 125kr. Väljer man att använda optionen då så är det bara till att köpa aktier för 75kr och sen sälja dem för 125kr (dvs en vinst på 50kr), eller så säljer man bara optionen för sisådär 50kr.

Här ser du också vad man kan förvänta sig för pris på optionen. Den som har lösenpriset på 125kr och aktien kostar 100kr så är kanske 25kr rimligt pris (egentligen borde det vara billigare eftersom aktien bör förväntas stiga i pris).

En fördel med att köpa optioner är att hävstången fås mot att du tar begränsad risk (går det snett så förlorar du bara din insats).

En utfärdare av säljoptioner (en positiv position) tar iofs också en begränsad risk (går det snett så riskerar han få punga ut lösenpriset, men inte mer). Däremote en utfärdare av köpoption (en negativ position) tar en obegränsad risk (om han inte redan har aktierna), han garanterar ju att motparten skall få köpa aktien till lösenpriset (men aktien kan vara hur dyr som helst).

Tillägg: jag har för mig att man kan köpa optioner hos vilken nätmäklare som helst (t.ex. Avanza eller Nordnet). Det finns ingen anledning till att gå in på ett bankkontor för det (jag skulle inte bli förvånad ifall tanten skulle bli som ett levande frågetecken).
Senast ändrad av Skyking; 2015-09-15 21:57
2015-09-16 15:02 # 3
johsch
Det du är ute efter är Warranter...
De brukar gälla för en tiondels aktie och ha ett bestämt slutdatum. Var dock observant på att olika institut kan ha olika beräkningsgrunder för lösenpris. Många har s.k.. asiatisk svans, där slutkursen på warranten beräknas på ett medelvärde på slutkurserna för aktien under 5 till 15 handelsdagar innan slutdatum.

Men räkna inte med att det är lätt att ge sig in i detta spel. Utfärdarna är luttrade och handlar friskt för att manipulera kurserna.... Men om du hoppar in i en warrant med kort löptid(som handlas lågt(tiotals ören) och det vänder, så kan man hundrafaldiga sina pengar.... men det kan man å andra sidan på ett roulette-bord med om man har lite rur
2015-09-17 21:23 # 4
Mekko
Tackar för svaren. Era svar har hjälp mig grubbla och få det sjunka in lite. Väntade med att svara för att låta bitarna falla på plats. Skyking: Det hjälpte mig förstå optioner lite mer. johsch: Det låter mer sannorlikt det jag letade efter.

Det är väldigt lockande att nu hoppa in och hoppas på snabb pengartillväxt i dessa oroliga tider. Latmasken vill ha en enkel lösning. Satsa några kronor för att vänta någon månad eller två och sedan ta ut potentionella vinsten och hoppa ut. Låter för enkelt att varför gör inte fler det just nu? Måste vara kunskapsbrist från min sida.

Tänker teoretiskt att om en tror att större börsnedgång kommer vilket gör att i stort sett alla börser och många aktier kommer minska stort i värde. I optionsväg så hade det för mitt tänkt varit bättre att satas på en option som har bredare omfång, minska risken men även minska potentiell vinstmarginal, än just en aktie om man inte vet öppenbara uppblåsta investeringsområden. Miljöteknik är väl ett sådant kort idag.

Hur beter sig en warrant vid en större börsnedgång? Säljoptioner går inte upp i värde utan säkrar säljvärdet men varför går en säljwarrant upp i värde? Vad jag läser på "officiella" källor som Wikipedia så beter sig en warrant på liknande sett. Finns det en sida med information grunderna med en warrant? Jag har sökt men ingen har gett mig pusselbiten som saknas för mig.

Amerikanska warrant verkar vara det bättre alternativet då som kan köpas och säljas innan slutdatumet. Eller detta ger väl fördelar och nackdelar beroende på sluttiden och situationen på marknaden.
2015-09-18 07:14 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av johsch
Det du är ute efter är Warranter...
De brukar gälla för en tiondels aktie och ha ett bestämt slutdatum. Var dock observant på att olika institut kan ha olika beräkningsgrunder för lösenpris. Många har s.k.. asiatisk svans, där slutkursen på warranten beräknas på ett medelvärde på slutkurserna för aktien under 5 till 15 handelsdagar innan slutdatum.

Men räkna inte med att det är lätt att ge sig in i detta spel. Utfärdarna är luttrade och handlar friskt för att manipulera kurserna.... Men om du hoppar in i en warrant med kort löptid(som handlas lågt(tiotals ören) och det vänder, så kan man hundrafaldiga sina pengar.... men det kan man å andra sidan på ett roulette-bord med om man har lite rur


Har du något belägg för att de handlar friskt för att manipulera priserna?
2015-09-18 07:27 # 6
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Mekko
Tackar för svaren. Era svar har hjälp mig grubbla och få det sjunka in lite. Väntade med att svara för att låta bitarna falla på plats. Skyking: Det hjälpte mig förstå optioner lite mer. johsch: Det låter mer sannorlikt det jag letade efter.

Det är väldigt lockande att nu hoppa in och hoppas på snabb pengartillväxt i dessa oroliga tider. Latmasken vill ha en enkel lösning. Satsa några kronor för att vänta någon månad eller två och sedan ta ut potentionella vinsten och hoppa ut. Låter för enkelt att varför gör inte fler det just nu? Måste vara kunskapsbrist från min sida.

Tänker teoretiskt att om en tror att större börsnedgång kommer vilket gör att i stort sett alla börser och många aktier kommer minska stort i värde. I optionsväg så hade det för mitt tänkt varit bättre att satas på en option som har bredare omfång, minska risken men även minska potentiell vinstmarginal, än just en aktie om man inte vet öppenbara uppblåsta investeringsområden. Miljöteknik är väl ett sådant kort idag.

Hur beter sig en warrant vid en större börsnedgång? Säljoptioner går inte upp i värde utan säkrar säljvärdet men varför går en säljwarrant upp i värde? Vad jag läser på "officiella" källor som Wikipedia så beter sig en warrant på liknande sett. Finns det en sida med information grunderna med en warrant? Jag har sökt men ingen har gett mig pusselbiten som saknas för mig.

Amerikanska warrant verkar vara det bättre alternativet då som kan köpas och säljas innan slutdatumet. Eller detta ger väl fördelar och nackdelar beroende på sluttiden och situationen på marknaden.


Anledningen till att fler inte gör det kan vara att det kanske inte är så smart. Man skall isht när man använder dylika instrument även tänka på risken - man skall inte stirra sig blind på den potentiella vinsten eller ens den förväntade utvecklingen. Det är så att ju större spridning på utfallet man har destu mindre exponerad bör man vara.

När det gäller förväntad nergång så är det helt enkelt så att utveckligen kollektivt betraktat är förväntat positiv. Hade den varit negativ så hade ju inte folk köpt till gällande pris - ingen vettig människa går ju in i en position som förväntas utvecklas negativt. Det är en annan anledning till att fler inte tar korta positioner.

När det gäller skillnaden i utveckling så har jag inte sett warranter som endast kan handlas vid slutdatum, de warranter jag sett så köper/säljer utfärdaren kontinuerligt till pris enligt en formel som framgår av vilkoren. Det gör att warranterna prissätts utifrån aktuell kurs på underliggande medan optioner sätts utifrån diskonterad förväntad kurs vid slutdatumet. Dessutom så är likviditeten sämre på optioner - du har bara en sälj/köp-kurs ifall någon behagar att lägga en order (vilket inte alltid är fallet) och kursen är då den som de behagar bjuda. Kort sagt ifall man handlar illikvida tillgångar så måste man ha klart för sig hur man skall värdera den och om affären sker till acceptabelt pris.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt