Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Prisdiskussion
Prisdiskussion
2015-08-26 10:02 # 1
jaws
Varför rasar silver, platina, palladium med -7 till -30% (på årsbasis) när guld går upp 7%? Några idéer, någon?
Detta att "pappersguld" styr värderingen i fysisk handel kan inte vara sant för då borde guld, som är den strategiskt dominerande ädelmetallen, vara mer nertryckt än de andra. Rätta mig om jag har fel.

Om det är sant däremot indikerar det att guld är den mest intressanta ädelmetallen, med störst potential till att stiga. Och när börserna svajar och statspapper ger nollränta på grund av risken för deflation bör intresset för fysiskt guld öka.
2015-08-26 11:23 # 2
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Varför rasar silver, platina, palladium med -7 till -30% (på årsbasis) när guld går upp 7%? Några idéer, någon?
Detta att "pappersguld" styr värderingen i fysisk handel kan inte vara sant för då borde guld, som är den strategiskt dominerande ädelmetallen, vara mer nertryckt än de andra. Rätta mig om jag har fel.

Om det är sant däremot indikerar det att guld är den mest intressanta ädelmetallen, med störst potential till att stiga. Och när börserna svajar och statspapper ger nollränta på grund av risken för deflation bör intresset för fysiskt guld öka.


Jag tror att såväl pappersguld som papperssilver styr priset i handel med fysiska råvaror. Däremot är skillnaden mellan guld och silver som dag och natt då silver har större industriella tillämpningar. Det gör att silver följer den allmänna ekonomin i större utsträckning än vad guld gör, som traditionellt har varit en hedge mot nedgångar. Guld är också ännu mer likvida tillgångar som nyligen återfick tier-1-status som säkerhet. Att åtminstone en andel köper guld för att skydda sig mot börsnedgångar och valutaosäkerhet kan räcka för att ge guldet en stabilare resa än exempelvis silver som är oerhört volatilt. Så silver går ner kraftigare, men går också upp kraftigare, i "vanlig" cykel. Vid en finansiell reset kan ingen egentligen veta vad som värderas efteråt men gissningsvis kan guld återigen bli en värdebevarare över kristider. Om silver blir det eller inte är egentligen mer spekulation än motsvarande i guld. Det gör inte att guld har större potential att stiga, överhuvudtaget är nog det fel mindset. Guld kan vara en värdebevarare. Om du vill spekulera är det snarare silver som har störst potential att "stiga".
2015-08-26 16:16 # 3
Lotus
Antar att man passar på att dumpa pappersilver för att pressa ner priserna nu?`
Så länge ingen riktig krasch sker där certifikathandeln krossas lär råvarupriserna fortsätta falla, eller vad tror ni?
2015-08-26 16:49 # 4
jaws
Kaase:Det gör inte att guld har större potential att stiga, överhuvudtaget är nog det fel mindset. Guld kan vara en värdebevarare. Om du vill spekulera är det snarare silver som har störst potential att "stiga".

Jag tycker nog att guld har större potential att stiga eftersom det visat sig mer motståndskraftigt mot manipulering. Detta faktum tyder också på att det finns ett större underliggande sug efter fysisk vara som motverkar manipulering och priset på pappersvaran i åtminstone något större grad följer det verkliga värdet. Relativt sett är alltså papperspriset på guld närmare dess verkliga värde, vilket borde bero på att efterfrågan på den fysiska metallen är större än för de andra ädelmetallerna.

Omvänt kan sägas att om den fysiska efterfrågan minskar ökar utrymmet för manipulation, vilket då sannolikt skulle betyda att guldet skulle stiga.
2015-08-26 21:18 # 5
Lotus
Du säger relativt sett är papperspriset på guld närmare dess verkliga värde, men samtidigt att guld har större potential att stiga eftersom det visat sig mer motståndskraftigt mot manipulering, hur resonerar du då? Något som är mer manipulerat torde ju ha större chans att stiga när manipuleringen upphör..
2015-08-27 07:19 # 6
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Kaase:Det gör inte att guld har större potential att stiga, överhuvudtaget är nog det fel mindset. Guld kan vara en värdebevarare. Om du vill spekulera är det snarare silver som har störst potential att "stiga".

Jag tycker nog att guld har större potential att stiga eftersom det visat sig mer motståndskraftigt mot manipulering. Detta faktum tyder också på att det finns ett större underliggande sug efter fysisk vara som motverkar manipulering och priset på pappersvaran i åtminstone något större grad följer det verkliga värdet. Relativt sett är alltså papperspriset på guld närmare dess verkliga värde, vilket borde bero på att efterfrågan på den fysiska metallen är större än för de andra ädelmetallerna.

Omvänt kan sägas att om den fysiska efterfrågan minskar ökar utrymmet för manipulation, vilket då sannolikt skulle betyda att guldet skulle stiga.


Har du källa på det? Den statistik jag sett tyder på att det snarare är guld som används som kapitalpacering än silver. Silver används tämligen flitigt som normal råvara - att dumpa priset genom att bara pumpa ut massa pappersilver torde ju bara resultera i att de sen står där med rumpan bar när fabriken vill ha sitt silver.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt