Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Hur kan banker skapa lån i olika valutor?
Hur kan banker skapa lån i olika valutor?
2015-08-16 11:10 # 1
KHM
Skillnaden mellan ett Finansbolag som lånar ut pengar och en Bank är att banken får skapa "pengar" mot säkerhet. Finansbolaget kan bara låna ut pengar som redan finns.
För att få kallas "Bank" måste man ha en oktroj. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bankoktroj . Oktrojen ger rätt till att skapa inlåningskonton och därmed rätt att "skapa pengar".

Nu till min fråga. I flera banker tex Nordnet så kan man ha multipla valutor på kontot. Om man handlar aktier i USA så kan man belåna dessa i dollar. År det då så att Nordnet kan "skapa dollar" med mina amerikanska aktier som säkerhet eller måste de låna upp dollar på den amerikanska lånemarknaden? Om man lånar på sina amerikanska aktier så får man ju ingen valutarisk, tror inte Nordnet vill ta denna risk åt mig. Antingen kan Nordnet "skapa dollar" eller så måste de valutasäkra lånet på något sätt.

Med vänlig hälsning
K-H
2015-08-17 08:58 # 2
Mats
Kan inte svara på din fråga, men vill påpeka att säkerhet inte nödvändigtvis måste finnas för att en bank skall kunna skapa nya "pengar" i form av krediter. Med "säkerhet" så menar jag här en underliggande tillgång som juridiskt knyts till krediten, på så vis att banken har rätt att tvinga dig sälja tillgången, om du får betalningssvårigheter. Somliga menar att "säkerhet" är att man har en god inkomst, eller är generellt lågt skuldsatt, men den korrekta benämningen för det är snarare "god kreditvärdighet"

Bostadskrediter knyts som regel till en säkerhet i form av "pantbrev" - en juridisk konstruktion som innebär att kredittgivaren har första tjing på pengar, om kredittagaren får betalningssvårigheter och tvingas sälja.

Ett bilån, kreditkortsskuld etc.har ingen säkerhet, varför sådana krediter innbeär högre risk för banken, och kostar därmed högre ränta. Dessutom, enligt Basel II/III-regelverket så beräknas kravet på bankens kapitalbehov utifrån riskvägda tillgångar. Det betdyer att tex. bo-krediter (förknippade med säkerhet, mao. låg risk) kräver lågt eget kapital, medan konsumtionskredit, krediter till företag etc. som inte är förknippade med säkerhet, kräver högre eget kapital. Jag misstänker dock att Basel -reglerna inte har någon metod för att avgöra om värderingarna av säkerheterna (mao. bostäderna) är uppblåsta bubbel-värderingar, eller om värderingen är sund. Annars skulle det nog inte se ut somdet gör...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt