Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Handelsbanken utslagen
Handelsbanken utslagen
2015-08-18 17:07 # 13
Solidus
Poängen är ju att du ju isf har bensin i tanken eftersom du är ute i god tid. Dunkar har man ju bara för tillfällen man är för sen - och att planera för att man skall ha dålig planering verkar inte särskilt rätt ände att börja med.

Kan macken inte ta betallt så torde de för övrigt se till att du inte kan tanka. Har du väl tankat så har de sällan andra möjligheter än att faktiskt acceptera betalning med kontanter (silvermynten är bara dumt att försöka med).[/quote]

...och kan du inte tanka då är det skönt att ha en stoooor jälva reservdunk fylld till brädden ( 500 l.?) eller hur???[/quote]

Öh? Tills den tar slut (det går säkert lite extra soppa att köra omkring med sån last) eller att polisen väger lasten. Vi talar här om en enstaka bank som legat nere i ett dygn typ, med lite framförhållning kan man vänta en dag eller två att tanka, eller så kör man in på en bemannad mack och tankar med kontanter (kan de varken ta kort eller kontanter så är det ju i te ditt fel).[/quote]

Öh????Du verkar sakna förmåga att förstå ironi? Min bil kan iofs lastas med 1200kg men problemet kvarstår om kortbetalning inte funkar och kontanter accepteras inte ( obemannade mackar) då står du själv där som ett fån tills någon bogserar dig till nästa , förhoppningsvis fungerande mack eller så får du låna bränsle av en smart person som har dunken med sig. Jag har 3 mil till macken, gäller att noga hålla koll på bränslenivån iaf
2015-08-18 17:19 # 14
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Poängen är ju att du ju isf har bensin i tanken eftersom du är ute i god tid. Dunkar har man ju bara för tillfällen man är för sen - och att planera för att man skall ha dålig planering verkar inte särskilt rätt ände att börja med.

Kan macken inte ta betallt så torde de för övrigt se till att du inte kan tanka. Har du väl tankat så har de sällan andra möjligheter än att faktiskt acceptera betalning med kontanter (silvermynten är bara dumt att försöka med).


...och kan du inte tanka då är det skönt att ha en stoooor jälva reservdunk fylld till brädden ( 500 l.?) eller hur???[/quote]

Öh? Tills den tar slut (det går säkert lite extra soppa att köra omkring med sån last) eller att polisen väger lasten. Vi talar här om en enstaka bank som legat nere i ett dygn typ, med lite framförhållning kan man vänta en dag eller två att tanka, eller så kör man in på en bemannad mack och tankar med kontanter (kan de varken ta kort eller kontanter så är det ju i te ditt fel).[/quote]

Öh????Du verkar sakna förmåga att förstå ironi? Min bil kan iofs lastas med 1200kg men problemet kvarstår om kortbetalning inte funkar och kontanter accepteras inte ( obemannade mackar) då står du själv där som ett fån tills någon bogserar dig till nästa , förhoppningsvis fungerande mack eller så får du låna bränsle av en smart person som har dunken med sig. Jag har 3 mil till macken, gäller att noga hålla koll på bränslenivån iaf[/quote]

Då får jag nog ta och påminna dig om Poe's lag...

Om man nu tar för vana att rulla in på macken på ångorna så har man sannerligen dålig planering. Lösningen är att lära sig planera bättre, se alltid till att ha en tio liter i tanken (dunken rymmer väl ändå bara fem liter). Har du långa körbehov så är det viktigare att planera.
2015-08-19 01:17 # 15
In4mayshun
Så nu står jag där på macken långt ute på landet, med åtta-tio liter kvar i tanken. Babs Paylink (som är företaget som sköter allas kortbetalningar) är nere, så oavsett vilken bank som utfärdat mitt betal-/kreditkort så funkar inte mitt kort. Macken har slutat hantera kontanter eftersom "det var ju bara några få procent av kunderna som betalade kontant så vi har rationaliserat bort det, dessutom får vi lägre kostnader hos vår bank."

Vad gör jag? Ringer en taxi? Han kan tyvärr inte heller ta kort, för mobiltelefonin har driftstörningar i just det området så taxins kortterminal funkar inte. Långsökt, visst. Men i framtiden kommer det att blir vardagsmat med en massa sånt här irriterande strul. Det är bara att vänja sig...

Den som vill försvara kontanternas viktiga roll i samhället kan åtminstone lämna VISA-kortet hemma och betala kontant så mycket som möjligt.
Senast ändrad av In4mayshun; 2015-08-19 01:18
2015-08-19 06:15 # 16
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Så nu står jag där på macken långt ute på landet, med åtta-tio liter kvar i tanken. Babs Paylink (som är företaget som sköter allas kortbetalningar) är nere, så oavsett vilken bank som utfärdat mitt betal-/kreditkort så funkar inte mitt kort. Macken har slutat hantera kontanter eftersom "det var ju bara några få procent av kunderna som betalade kontant så vi har rationaliserat bort det, dessutom får vi lägre kostnader hos vår bank."

Vad gör jag? Ringer en taxi? Han kan tyvärr inte heller ta kort, för mobiltelefonin har driftstörningar i just det området så taxins kortterminal funkar inte. Långsökt, visst. Men i framtiden kommer det att blir vardagsmat med en massa sånt här irriterande strul. Det är bara att vänja sig...

Den som vill försvara kontanternas viktiga roll i samhället kan åtminstone lämna VISA-kortet hemma och betala kontant så mycket som möjligt.


Du kör vidare och väntar med att tanka tills imorgon. Funkar inte detta så har du planerat lite illa.

Och en femlitersdunk hjälper nog inte så mycket mot dålig planering. Vad gör du när du står där med tom tank och det enda du har är en femlitersdunk med soppa?

Visst det kanske finns en och annan som pendlar 20mil enkel resa dagligen och bara har en mack på vägen. De kanske måste tanka ofta, men det tillhör ju inte vanligheterna precis.
Senast ändrad av Skyking; 2015-08-19 06:18


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt