Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Nybörjarfråga - varför köpa fysiskt guld?
Nybörjarfråga - varför köpa fysiskt guld?
2015-08-10 16:19 # 1
pompado

Hej, jag är inte så kunnig gällande ekonomi, så det här är en nybörjarfråga.
Varför ska jag investera i fysiskt guld?

Har det något att göra med om Sveriges ekonomi går dåligt, så har jag försäkrat mina pengar i guld.
Är det rätt eller fel?
Hur ska man tänka när man investerar i fysiskt guld!

Och så undrar jag hur man ska sprida risken eller försäkringen i guld/silver.
Ska man köpa 50% Guld och 30% silver.
Vad är fördelarna med silver?

Är det rätt läge att köpa nu - har hört att guldet har förlorat i värde - stämmer det?

Tack på förhand Patrik
2015-08-10 19:21 # 2
Skyking
Anledningen till att investera i fysiskt guld är att du inte ligger med någon motpart. Tar du och köper guld från LS och de skulle gå i KK efter att du fått ditt guld och du betalt det så sitter du där med ditt guld ändå. Köper du istället andelar i någon fond eller annat derivat så har du en motpart under hela investeringstiden - om motparten inte kan fullgöra sitt åtagande så kan hela eller del av din investering gå förlorad. Oavsett fysiskt eller "pappersguld" så finns risken att du förlorar din investering genom stöld, bedrägeri eller liknande.

Anledningen till att ha guld öht är att det ger en diversifiering i ditt sparande. Endel ser det som en försäkring (visst, men endel av scenariona man tror sig försäkra sig mot kanske det inte räcker med guld).

Fördelarna med silver jämfört med guld är ganska sparsamma, man får förvisso lite mer diversifiering. Nackdelen är att det är moms på silver vilket gör det tämligen tveksamt ifall det är meningsfullt att investera i fysiskt silver (med mindre än att du kan ducka momsen på något sätt).

Guldet har förlorat i värde endel den sista tiden, å andra sidan tycker jag inte man skall lägga alla ägg i en korg utan man bör diversifiera sig - diversifiering handlar ju om att man genom att göra så minskar effekten av att någon del av portföljen går sämre. Med en måttlig mängd guld i portföljen så blir ett fall i guldet inte så förödande.
2015-08-10 19:40 # 3
pompado
Tack för ett bra svar ...
2015-08-10 19:42 # 4
Sandow
Guld är en försäkring mot oro i världen och mot regeringars inkompetens. Guld kan inte manipuleras eller tryckas. Personligen tycker jag det är direkt dåraktigt att inte ha lite sparande i guld, och fascineras av diverse experter som tycker att 100% exponering mot börsen är att rekommendera.
2015-08-10 20:37 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Guld är en försäkring mot oro i världen och mot regeringars inkompetens. Guld kan inte manipuleras eller tryckas. Personligen tycker jag det är direkt dåraktigt att inte ha lite sparande i guld, och fascineras av diverse experter som tycker att 100% exponering mot börsen är att rekommendera.


Eller varför inte 666% mot bostadsmarknaden>:-)
2015-08-10 20:39 # 6
Lotus
Vad gäller silver så är det bra att känna till för lekmän att silvermynt är exkluderade från moms.
2015-08-10 21:06 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lotus
Vad gäller silver så är det bra att känna till för lekmän att silvermynt är exkluderade från moms.


Ja, men det gäller bara vissa mynt. I övrigt gäller det att se upp med prispremien...
2015-08-10 21:56 # 8
In4mayshun
Det var något nytt. Vilka mynt gäller det? Är väl 25% på allt silver i Sverige?
2015-08-10 22:23 # 9
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Det var något nytt. Vilka mynt gäller det? Är väl 25% på allt silver i Sverige?


Det är mynt som är lagliga betalmedel som är momsfria (du hittar dem under cirkulerade silvermynt). En tråkig sak med silvermynt är dock att de är så billiga att det ofta blir hög prispremie. Gustav-Adolf-enkronorna (40%) har t.ex. riktigt låg prispremie (bara 3% - jmfr med 1kg-tackan som har 8% om du lyckas ducka momsen på den) medan halvdollarn (90%) har en prispremie på 20%.
2015-08-11 20:29 # 10
In4mayshun
Jaha, just det. De gamla svenska kronorna hade jag glömt. Ser inte dem riktigt som silvermynt. Det är ju legeringar med lite av varje i. I mina ögon är silvermynt sådana som är gjorda av rent silver och inte hamnar i cirkulation i betalsystemen, även om de har ett nominellt (ringa) värde. Investeringsobjekt. Bullion coins.
Senast ändrad av In4mayshun; 2015-08-11 20:32
2015-08-11 23:19 # 11
Sandow
Märkligt att gamla enkronor är momsbefriade pga att de är lagliga betalningsmedel medan tex silver eagles är momsbelagda trots att även de är lagligt betalningsmedel.

Dessutom märkligt med beteckningen "skräpsilver" (junk silver) för 40% enkronor. Ingen skulle komma på att kalla 10 karat för "skräpguld"!
2015-08-12 00:01 # 12
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Sandow
Märkligt att gamla enkronor är momsbefriade pga att de är lagliga betalningsmedel medan tex silver eagles är momsbelagda trots att även de är lagligt betalningsmedel.

Dessutom märkligt med beteckningen "skräpsilver" (junk silver) för 40% enkronor. Ingen skulle komma på att kalla 10 karat för "skräpguld"!


Skulle inte ganska många kalla 10 karats guld för just "skräpguld"? Jag kan aldrig se att jag som konsument någon gång skulle köpa det i form av smycke och aldrig någonsin som investering.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt