Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vilka skall göra oss fria?
Vilka skall göra oss fria?
2011-03-05 01:01 # 1
Anonym
Mitt första inlägg och jag är också en (tyvärr) sen anhängare av "silverfantasterna" - om man kan kalla alla er det. Det var den senaste boken jag läste av Robert Kiyosaki som fick mig att vakna. Tyvärr läste jag inte den när den kom ut och i den svenska versionen, så ni förstår att jag är sent ute.

Men jag såg ett skönt klipp jag tänkte vidarebefodra till er, där man tar upp rommarikets fall. Orkar ni inte se hela så titta på den sista minuten. När babarerna kom och slog ut romarna såg man dem som befriare och romarriket som fienden. Det är väl så fler och fler ser staten idag (givetvis inte bidragstagarna) får jag hoppas. För även LS är fast i kedjorna med momsen på silver. Givetvis är det hedervärt att man försökt bevisa för fångvaktarna att detta är fel, men om du är slav så har du inte mycket att säga till om.
Jag tycker det är skrämmande att vi idag accepterar allt skit/pålagor/skatter/avgifter/regler/lagar vi får se har växa lavinartat det sista decenniet. Lustigt att vi inte gör revolution, för detta kan inte fortsätta i längden. Hade vi haft en vettig statsmakt hade de sett till att exporten alltid varit större än importen - för vår vällevnads skull. Var det inte därför tullar infördes?
Tyvärr gör resans gång att vi glömmer varför vissa saker skapas. Mänskligheten håller tydligen gång på gång att uppfinna (det ekonomiska)hjulet igen, för vi hinner glömma mellan varven.

Här är klippet.
"http://www.youtube.com/watch?v=ThgsKuv4Ej0&NR=1"
link: http://www.youtube.com/watch?v=ThgsKuv4Ej0&NR=1

(vet inte hur man lägger in en länk så därför inskrivet två gånger)

Vissa hade nog skrivit: this is my 2 cents...
men skriver hellre: this is my 2 oz :-)

// SIMM
2011-03-05 11:30 # 2
Guldmikroben
I dagsläget vill jag säga - roligt att du är med på resan.
Alltid trevligt när fler inser det monetära systemets beskaffenhet.
Å andra sidan..

Inget är perfekt och alla blir sällan nöjda samtidigt.
Men det måste ändå väl finnas någon slags balans även om den
kan infinna sig på olika ställen för var och en av oss.

Eftersom min bild inte kommer med så länkar till den på klassiskt vis.

Senast ändrad av Guldmikroben; 2011-03-05 11:33
2011-03-05 11:52 # 3
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Mitt första inlägg och jag är också en (tyvärr) sen anhängare av "silverfantasterna" - om man kan kalla alla er det. Det var den senaste boken jag läste av Robert Kiyosaki som fick mig att vakna. Tyvärr läste jag inte den när den kom ut och i den svenska versionen, så ni förstår att jag är sent ute.


Sent ute är man när man aldrig vaknar

Det är i vaket tillstånd som vi kan göra något.
2011-03-05 20:32 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av MFC

Sent ute är man när man aldrig vaknar

Det är i vaket tillstånd som vi kan göra något.


Den tyckte jag var jättebra, tack MFC. Då är det ju inte försent :-)

Missade nog att nämna att boken var öka ditt finansiella IQ i Robert Kiyosaki's serie Rich Dad Poor Dad.
Har även skaffat (beg) Silver Profits in the New Centrury av Theodore Butler, där han redan 2001 publiserade boken (materialet är till vis del ännu äldre). Givetvis skriver han att han inte har kristallkulan, men trodde att det som sker nu skulle ske redan runt 2005. Silver kommer att bli en bristvara, frågan är bara hur länge JP Morgan m.fl. kan hålla uppe skenet.

Frågan jag själv håller på att ställa mig är om man skall ha 10% eller 20% av sitt kapital parkerat i silver(guld). Kanske peakar vi just nu, kanske fortsätter resan. Personligen ser jag det som synd att jag inte läste boken ett år tidigare.
Givetvis kommer säkert någon att säga 100%. Men man måste ju börja någonstans, troligen heller inte helt ok att gå "all in". Fast fönstret verkar ju stängas mer och mer för varje dag. Tyvärr kan varken jag eller någon annan se in i framtiden, vi kan bara utgå från dagens fakta och resonemang. Om man sedan köper det är en annan sak (menar här alla saker och resonemang i allmänhet).

En annan sak som jag funderar på är vilka man skall berätta silverresan för, vänner bekanta etc. Min lillebror refuserade och ville inte vara med. Han som är mer ekonomiskt sinnad än min storebror, som verkar ha noll koll.
Han själv kommer att tacka en, men om det går på andra hållet så kommer han inte fatta att det var hans som gav sig in i leken och kanske anklaga mig. Ja livet är inte lätt att leva - man vill ju alla väl.

Tack förresten alla för ett trevligt välkomnande.

// SIMM
2011-03-06 19:43 # 5
Guldmikroben
Övertyga genom handling och inte genom ord. När de ser din samling växa i takt med priset så kanske de frågar dig var du köper dina metaller. Kom dock ihåg att varje berg har en topp.
2011-03-06 20:21 # 6
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmikroben
Övertyga genom handling och inte genom ord. När de ser din samling växa i takt med priset så kanske de frågar dig var du köper dina metaller. Kom dock ihåg att varje berg har en topp.


Varje berg har en topp, men alla berg ser inte likadana ut. Som jag ser det är silver och guld inte påväg uppför berget än, utan snarare fortfarande fast inuti berget som en rik fyndighet i väntan på att brytas.
2011-03-06 20:21 # 7
Anonym
Det är mycket svårt att pricka in toppar och bottnar i kursen. Ett vanligt råd är att snitta in genom att köpa regelbundet exempelvis en gång per månad. Ibland köper man dyrt och ibland billigt, men en uppgångsmarknad lyfter alla båtar så småningom(ifall man som vi här tror att det är en uppgångsmarknad).

10-20% verkar lite i andel ifall man tror på en uppgångsmarknad samt en eventuell kollaps av det nuvarande monetära systemet. Guld och silver kan aldrig gå ner till noll i värde i alla fall.

KH
2011-03-06 23:32 # 8
SIMM
Har precis börjat investera (februari 2011), har idag ca 5%.
Hade ju haft ett annat utgångsläge för ett år sedan.
Är vi i en bubbla så är man rökt i minst 10 år, men är det som ni och jag tror - snart slutet på alla västvärldens FIAT-valutor - då är ju allt silver under 50USD billigt.

// SIMM.
2011-03-07 11:28 # 9
Inge Peng
Kul rubrik.. Vilka skall göra oss fria?
Men jag vill bara göra ett inlägg om ett annat boktips.
För denna sida verkar vara en sida för fritänkare och inget verkar vara för tokigt att tycka ,och man blir inte "hängd" för det.
Nog fjäskat.. Boken som jag vill slå ett slag för är Synen av David Wilkerson. Innan jag ger er ett citat,så kan jag bara säga att jag är en liten liten silverman själv ,som blivit "upplyst" av en "silverprofet" på jobbet.
Nu till citatet " Guldpriserna stiger,men de som investerar i den varan i hopp om att finna trygghet, får snart en obehaglig överraskning. Priserna på guld stiger till astronomiska summor,men sjunker snart igen. Silver blir också en mycket dyrbar metall,vars pris stiger hejdlöst. Men ingendera av dessa metaller erbjuder verklig säkerhet. Det fluktuerande och osäkra priset på guld och silver är en del av totalbilden av den ekonomiska förvirringen som skall gripa världen. Tro det eller ej ,men inte ens guldet får behålla sitt värde. Guldhamstrare drabbas svårt. Det här är en av de mest betydelsefulla förutsägelserna i denna bok."
Bokens första upplaga kom ut 1974 !
Det var nog allt för mej.....
2011-03-07 12:11 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Priserna på guld stiger till astronomiska summor,men sjunker snart igen. Silver blir också en mycket dyrbar metall,vars pris stiger hejdlöst. Men ingendera av dessa metaller erbjuder verklig säkerhet. Det fluktuerande och osäkra priset på guld och silver är en del av totalbilden av den ekonomiska förvirringen som skall gripa världen.


Ädelemetallerna har ju motstått inflation bättre än något annat under flera tusen år så jag är inte säker på vad som åsyftas med att ingendera av metallerna erbjuder säkerhet. Vad skulle annars erbjuda säkerhet? Papperspengar?

Så fort någon skriver "fluktuerande och osäkert pris" är det läge att ifrågasätta huruvida författaren förstår prissättning och värde av ädelmetall. Ädelmetall är själva måttenheten för pris och har så varit under tusentals år. Fiat-valuta är ingen måttenhet och en usel värdemätare.
2011-03-07 12:18 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
För även LS är fast i kedjorna med momsen på silver.


Ja, jag instämmer. Det finns en del idéer för att försöka bända upp kedjorna dock. Detta får vi återkomma till.

Det vi har gjort hittills är att erbjuda LS mynt utan spread och cirkulerade silvermynt till låg premie över spot.

Men jag instämmer med trådstartarens syn. Alla märkliga och absurda regler, tillstånd och skatter i Sverige (liksom resten av EU och många andra länder) är förstås motivationshämmande. Småföretagande och initiativkraft att försörja sig själv kvävs med lagar, regler, tillstånd och skatter.
2011-03-07 12:18 # 12
Anonym
Citat:
jag är en liten liten silverman själv

Du rekommenderar en anti-ädelmetallbok men själv samlar du... vore intressant att höra din personliga synpunkt. Helgardering?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt