Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldpriset
Guldpriset
2015-07-10 11:26 # 1
Mr:X
Har inte ni märkt att när priserna på guld ändras så ändras inte priset på tackorna bara ett ex. Igår var priset på guldet 317,31på guld men priset på tackorna var på 332,90 på 10 g tackla men idag är den är på 315,89 så är priset på 333.30 hur går det ihop. Det verkar som de bryr sig inte alls och ändra priser på tacklor. Vad tycker ni om det.
2015-07-10 12:24 # 2
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Mr:X
Har inte ni märkt att när priserna på guld ändras så ändras inte priset på tackorna bara ett ex. Igår var priset på guldet 317,31på guld men priset på tackorna var på 332,90 på 10 g tackla men idag är den är på 315,89 så är priset på 333.30 hur går det ihop. Det verkar som de bryr sig inte alls och ändra priser på tacklor. Vad tycker ni om det.


Hur ser det ut när du tittar på prispremien då, jag antar att även den ändrar sig (som sig bör) och tittar du på spreaden (skillnad mellan inköp och försäljning) så antar jag att den är oförändrad.

Priset på guld (317,31) är priset på pappersguld. Priset på fysiskt guld (tackan) ligger någonstans mellan LS's köppris och säljpris - LS förväntas lägga på visst tillägg utöver deras inköpspris och dra ifrån visst avdrag på deras pris de kan sälja återköpta tackor för (vilket kan vara det priset de säljer till kund förvisso). Dessa pålägg bör vara tämligen konstanta (som en kombination av procentuellt och absolut pålägg för att täcka deras kostnader och generera viss vinst).

Notera att de har prisgaranti vilket är en garant för att de inte är slapphänta när det gäller det pålägg de tillämpar, sjunker deras inköpspris så sjunker konkurrenternas inköpspris och konkurrenterna kan sänka sina priser vilket gör att LS måste göra detsamma (följa LS's inköpspris+pålägg) för att undvika riskera att prisgarantin löser ut (det är billigare för dem att vara billigast än att bjuda på en present för alla som upptäcker att de inte är det).
2015-07-10 12:48 # 3
Mr:X
Tack för info.
2015-08-27 12:43 # 4
morr
Jag har också tänkt på det här. Jag har valt ut att ha Haerus 5g-tacka som riktmärke (helt random val). Tycker den har legat på runt 1700 kronor i runt ett halvår nu. Samtidigt som det varit rubriker om att guldpriset har fallit.

Tittar man på LS guldprisgraf här på sidan så verkar den vara någorlunda överensstämmande med pappersguldets graf fram till januari 2014, men därifrån så har LS graf stigit, medan GOLD-SIX har fallit? Skillnaden är ju att GOLD-SIX är i dollar och LS är i kronor.

Visst har dollarn stigit med 2 kronor det senaste men när guldet har sjunkit med nästan 200 dollar/uns så har LS graf stigit 1600 kr/uns.

Jag tror ju säkert att LS har koll och gör rätt (tyvärr) men någon kanske kan hjälpa mig att förstå?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt