Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Midsommar kul, guldvaskning.
Midsommar kul, guldvaskning.
2015-06-21 23:02 # 1
Fenderbenderbengt
Nu i Midsommarhelgen hittade jag guld på min flickväns landställe och beställde genast hem pannor och vaskränna för att se hur mycket det faktiskt finns där. Jag misstänkte redan innan att det fanns guld i bäcken som går igenom familjens ägor men nu i helgen lyckades jag faktiskt hitta lite. Jag försöker inte starta en diskussion utan bara undrar om någon här har vaskat guld tidigare och är villig att dela med sig av sina erfarenheter eller bara andra generella tankar.
2015-06-22 07:44 # 2
Solidus
Hur kunde du hitta guld utan vaskpanna - är du säker på att det är guld i så fall? Om man ser någonting som glittrar i bäcken är det "fools gold" , glimmer.
2015-06-22 17:23 # 3
Lars DeLuxe
1. Det är lätt att särskilja guld från annat liknande material när man väl har lärt sig hur det beter sig i pannan. De 2 främsta tecknen att titta efter är att dina förmodade guldkorn ligger mycket mer stilla i en panna som rör sig när man skvalpar runt vatten. Sand och svartsand har betydligt lägre densitet och rör sig vid lägre hastighet på vattnet. det andra tecknet är att kornen ser guldgula ut oavsett om de är i sol eller skugga. Glimmer och annat skit blänker bara i solen, inte i skugga.

2. Du kan lätt hitta hur många instruktionsvideos som helst på youtube.

Tror du att du hittat guld. Gräv djupare och se om storleken på guldet växer med djupet.
Lycka till!
2015-06-26 19:33 # 4
Nikon
Vore kul att vaska lite.
Men guldkartan ger inte mycket hopp här i Halland...
2015-06-29 06:03 # 5
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Vore kul att vaska lite.
Men guldkartan ger inte mycket hopp här i Halland...


Nej, det är sant men närmaste vettiga stället ligger inte så långt ifrån. Ön Bömlo på norska västkusten, med sina guldgruvor, är en bra plats att testa sina guldvaskartalanger.
Jag befinner mig själv på Balkan och vaskar för fullt,,
2015-07-04 09:00 # 6
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Vore kul att vaska lite.
Men guldkartan ger inte mycket hopp här i Halland...


Nej, det är sant men närmaste vettiga stället ligger inte så långt ifrån. Ön Bömlo på norska västkusten, med sina guldgruvor, är en bra plats att testa sina guldvaskartalanger.
Jag befinner mig själv på Balkan och vaskar för fullt,,


Får man bara gå och hämta guld som ligger på någon annans mark sådär? Notera att reglerna kan skilja mellan norska västkusten och i sverige.

Äger man själv marken så låter det rimligt att man har rätt till fyndigheterna där (men vad som är rimligt och vad som gäller enligt lag är inte alltid samma sak).
2015-07-13 09:50 # 7
Lars DeLuxe
Allemansrätten gäller för var man får gå. Prospektering med panna är ok.

Däremot så får man inte sätta upp en "gruva" på någon annans mark utan tillstånd.
Först skaffar man ett undersökningstillstånd, det som brukar kallas "inmutning" och som ger en ensamrätt att i 3 år eller längre undersöka fyndigheten. Är det intressant så går man vidare och söker tillstånd för brytning.

Observera att markägaren i stort sett inte har ett skit att säga till om här. Man har alltså rätt att prospektera och muta in någon annans mark vare sig dom vill eller ej. Lite förenklat men ungefär så här funkar det. Så ut med pannan och gräv bara. Det finns guld överallt. Tex på österlen i skåne! Stranden vid haväng är nu inmutad.

Ledsen skyking, men staten ser hellre att det bryts malm och annat kul än att en markägare ska kunna skydda sin mark. gruvlagen går före andra intressen. självklart ingår det aspekter som att marken skall återställas efter aktivitet samt att en viss ersättning utgår till markägaren.
Senast ändrad av Lars DeLuxe; 2015-07-13 09:53
2015-07-13 10:01 # 8
Lars DeLuxe
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Vore kul att vaska lite.
Men guldkartan ger inte mycket hopp här i Halland...


Kolla efter "svartsand" på stränderna. Stråk, högar, fickor mm av riktigt mörkt svart sand. Är egentligen inte sand utan ett magnetsikt järnmineral som är mycket tyngre än vanlig ljus sand. Magnetit.
Detta är ett gott tecken då guld ofta förekommer tillsamns med svartsand. På österlen hittas microguld i svartsanden.

Leta dig österut i halland mot småland och kolla alla bäckar och åar du hittar... Förr eller senare hittar du något. Guldkartorna är bara en grov fingervisning. Av någon anledning så är geologerna väldigt bra på att berätta hur guldet kom dit EFTER att någon redan hittat det. inte innan. Guldet ligger där någon hittar det. oftast väldigt lokalt.
2015-07-13 11:24 # 9
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Lars DeLuxe
Allemansrätten gäller för var man får gå. Prospektering med panna är ok.

Däremot så får man inte sätta upp en "gruva" på någon annans mark utan tillstånd.
Först skaffar man ett undersökningstillstånd, det som brukar kallas "inmutning" och som ger en ensamrätt att i 3 år eller längre undersöka fyndigheten. Är det intressant så går man vidare och söker tillstånd för brytning.

Observera att markägaren i stort sett inte har ett skit att säga till om här. Man har alltså rätt att prospektera och muta in någon annans mark vare sig dom vill eller ej. Lite förenklat men ungefär så här funkar det. Så ut med pannan och gräv bara. Det finns guld överallt. Tex på österlen i skåne! Stranden vid haväng är nu inmutad.

Ledsen skyking, men staten ser hellre att det bryts malm och annat kul än att en markägare ska kunna skydda sin mark. gruvlagen går före andra intressen. självklart ingår det aspekter som att marken skall återställas efter aktivitet samt att en viss ersättning utgår till markägaren.


Som sagt vad som är rimligt och vad staten tillåter är inte alltid samma sak. Notera också att det råder inte något motsatsförhållande till att främja att det bryts malm och att markägaren har rätt till det som finns på marken. Sen varför det skulle vara så angeläget att det bryts malm och inte lika angeläget att det odlas mat, skog, byggs bostäder eller bedrivs industriverksamhet är också märkligt (men även märkligt och vad staten stipulerar är inte alltid motsatser som sig borde).
2015-07-13 13:49 # 10
Lars DeLuxe
I'm just saying att det som ligger i marken inte per automatik tillfaller markägaren. någon annan kan muta in och få tillstånd att gräva upp det oavsett vad markägaren tycker.

sedan finns det många aspekter att ta hänsyn till omkring detta.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt