Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld är en säker tillgång mycket tack vare guldderivaten
Guld är en säker tillgång mycket tack vare guldderivaten
2015-03-12 14:21 # 1
Flavian
http://www.mineweb.com/news/gold/world-top-10-gold-miners-face-negative-free-cash-flows/

Länken bevisar att guldpriset är så lågt i förhållande till brytningskostnaderna att många guldgruvor nu är rena förlustaffärer.

Detta bidrar till att det finns en mindre risk för att det skall brytas så mycket guld att priset riskerar att tryckas ned.

Den årliga guldbrytningsvolymen är faktiskt en betydelsefull faktor för priset eftersom det nybrutna guldet nästan omedelbart bjuds ut till försäljning, medan större delen av det guld som brutits under historiens gång mera sällan bjuds ut till försäljning.

Att det är olönsamt att bryta guld skyller många på att derivatmarknaden trycker ned guldpriset eftersom derivaten handlas som om vore de guldtackor och därför kan liknas vid guldtackor som trollats fram ur tomma intet.

Jag tycker dock att man skall vara glad för att denna marknad finns. Ett lågt guldpris håller tillbaka guldbrytningen och en liten guldbrytning leder till att risken för en guldprisnedgång blir mindre än vad som skulle vara fallet vid ett högre guldpris.

När guldpriset var uppe och nosade vid $2000 dollar per uns ledde detta till att en hel massa guld kom fram ur byrålådor och andra gömmor och att priset gick ned på grund av ett större utbud.

Med ett lågt guldpris och olönsamma gruvor så är dock risken för ett fallande guldpris mycket mindre.

Dessutom uppmuntrar ett lågt guldpris tillverkning av större och tyngre guldsmycken.
2015-03-12 14:47 # 2
tuna1024
Jag tycker däremot inte att guldpriset är lågt idag.
Inte heller tycker jag silverpriset är lågt.
2015-03-12 14:51 # 3
Flavian
De olönsamma gruvorna bevisar att guldpriset måste stiga eller att papperspengar måste bli mera värda.

Jag uppfattar det första som mera sannolikt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt