Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Att tänka på vid handel mellan privatpersoner
Att tänka på vid handel mellan privatpersoner
2015-02-06 13:55 # 1
MK
Jag har lite lösa funderingar på att köpa en del guld i from av tackor privat, dels via tradera och dels av an kollega, som vill sälja av ifrån tidigare investeringar. Det handlar inte om några större belopp, i storleksordningen 10-20000kr.

Vad bör jag tänka på speciellt vid köp av privatpersoner? Att inte alls göra det? Kontrollera äkthet i möjligaste mån, speciellt då jag vad kollegan beträffar har tillgång till guldet innan köp. Det serienummer som är tryckt på tackorna, har det något värde? Se till att få kvitto för försäkringens skull? Annat att vara uppmärksam på?

Å andra sidan, vad har man som säljare att tänka på ?
2015-02-06 19:09 # 2
marcandrew
Sund bondförnuft kommer du väldigt långt med. Och givetvis ska man veta något om det man köper.

Jag har köpt hundratals guldmynt genom åren på Tradera och det har aldrig varit några bekymmer någonsin. Enda gången var när jag köpte en Ungersk 10 Florin och jag trodde att det var en 20 Florin, fast då hade jag inte kollat på bilden eller läst så noga. Har blivit lurad på smycket för så där en 7 år sedan, men då visste jag ingenting om guld heller.

Jag köper heller aldrig av folk som inte behärskar svenska språket nog bra(när detta går att avläsa i annonsen).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt