Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Förvaring av silvermynt
Förvaring av silvermynt
2011-03-02 14:20 # 1
Anonym
Som nybörjare vad det gäller att köpa silvermynt i investeringssyfte, undrar jag om mynten mår bra av att ligga i sitt plaströr som de levereras i eller om man bör lägga dem i myntramar eller liknande?
Ak
2011-03-02 18:57 # 2
Anonym
Pratar du om Eagles, Maples etc så funkar det att ha dem i sina tuber. Har du köpt lösa mynt så kan du antingen köpa tomma tuber eller myntkuvert. Har du fina numismatiska mynt, tex Morgan dollars eller så så behöver de mer skydd för att bevara sitt numismatiska värde. Ett ocirkulerat mynt är mer värt än ett cirkulerat med hanteringsmärken. Där fungerar ädelmetallvärdet som ett golv för värdet. Är det nåt mer du undrar så säg bara till om du vill jag ska utveckla något.

Mvh Jimmy
2011-03-04 14:33 # 3
akb
Tack för svaret Jimmy!
Undrar en sak till, har "lyckats" få klister på några mynt, hur får jag bäst bort det?
Ak
2011-03-04 16:16 # 4
Anonym
Tja, beror ju på lite. Lägg myntet i varmt vatten o se om det löses upp eller iaf släpper så du kan få loss det. Är det fina numismatiska mynt så skulle jag nog inte gå längre än så. Är det en vanlig eagle eller maple så kan du ju försöka gnida bort det med en trasa eller så. Skulle det bli något litet märke så påverkar det inte värdet ändå egentligen.

/Jimmy
2011-03-05 01:04 # 5
Anonym
Men vart köper man tuber då? Vissa mynt har man ju inte i hela tuber och lite variation sätter ju ändå färg på denna framtida dystra tillvaro.

// SIMM
2011-03-05 08:40 # 6
Kaw
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Men vart köper man tuber då? Vissa mynt har man ju inte i hela tuber och lite variation sätter ju ändå färg på denna framtida dystra tillvaro.

// SIMM


Kolla under övrigt här på Liberty Silver, finns för Eagles och någon "no name". Annars har jag köpt på tyska Ebay när jag ville få tag på originaltuber för Philharmoniker och Maples.
2011-03-05 20:15 # 7
Anonym
Tack Kaw

// SIMM
2011-03-07 15:50 # 8
akb
Tack för hjälpen Jimmy!
Ak
2011-03-07 16:59 # 9
Anonym
Inga problem, fick du bort klistret?

/Jimmy
2011-07-14 23:09 # 10
Hedge
Har funderat en del på förvaring av silver. Vid en ev brand blir det förmodligen inget bra med mynt i plasttuber.

Hittade nedanstående som skyddar dokument mot 850 grader i 30 minuter.
24 tuber Silver Eagles och några påsar torkmedel får precis plats.

http://www.tryggsaker.se/stoldskydd-o-vapenskap/kassaskap-vapenskap/vapenskap/scandinavian-safe/g-brandbox/product_info.php/cPath/40_83_138_160/products_id/461
2011-07-16 09:52 # 11
beegee
[ Har du fina numismatiska mynt, tex Morgan dollars eller så så behöver de mer skydd för att bevara sitt numismatiska värde.

Mvh Jimmy[/quote]

Hej Jimmy!
På vilket sätt är Morgan dollar fina? Spännande att höra mer om.
/b
Senast ändrad av beegee; 2011-07-16 09:54
2011-07-16 16:05 # 12
Selous
Citat:
Ursprungligen postat av beegee
[ Har du fina numismatiska mynt, tex Morgan dollars eller så så behöver de mer skydd för att bevara sitt numismatiska värde.

Mvh Jimmy


Hej Jimmy!
På vilket sätt är Morgan dollar fina? Spännande att höra mer om.
/b[/quote]

Morgandollars som sådana är inte nödvändigtvis finare än andra mynt, det är isf en smaksak. Men har du mynt, Morgans eller andra, som är fina ur numismatisk synpunkt, så skulle i varje fall jag skydda dem bättre än jag gör med vanliga bullions. Plastkapsel känns som ett bra tips, men var noga med att de ska vara syrafria. Jag nämnde Morgans för att det är ett vanligt numismatiskt mynt, börjar man intresera sig för myntsamlande så lär man rätt snart stöta på just Morgans. En Eagle värderas i princip alltid till silvervärde plus en liten premium, en del Morgans värderas skyhögt över silvervärdet, det kan vara årtalet, mint-märket eller skicket eller rentav en kombination av ovanstående som gör just det myntet extra eftertraktat. Behandla ett sådant mynt oförsiktigt och det kan förlora en stor del av sitt numismatiska värde.
Mvh Jimmy
Senast ändrad av Selous; 2011-07-16 16:06


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt