Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Nederländerna utökar guldreserven
Nederländerna utökar guldreserven
2015-01-27 10:11 # 1
Börjesson
Nederländerna utökade sin guldreserv med nästan tio ton i december, rapporterar Reuters:
Dutch gold reserves up for 1st time in 16 years, Russia buys more

Att Ryssland och Kazakstan och såna länder köper guld är en sak. Men när länder i Västeuropa börjar göra det, för första gången sedan 90-talet, då känns det som om något stort är på gång! Återstår att se om holländarna har fått något eget litet ryck, eller om andra europeiska länder kommer att ta efter. Vad sägs, Riksbanken?
2015-01-27 15:15 # 2
Börjesson
Mittåt! Det gör de inte alls det, enligt dem själva:
DNB has not increased its gold holdings

Undrar varifrån IMF fick de felaktiga siffrorna? Kanske någon felräkning i samband med hemhämtningen av guld från New York härförleden...
2015-01-27 15:56 # 3
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Mittåt! Det gör de inte alls det, enligt dem själva:
DNB has not increased its gold holdings

Undrar varifrån IMF fick de felaktiga siffrorna? Kanske någon felräkning i samband med hemhämtningen av guld från New York härförleden...


Onekligen märkligt, ZeroHedge skriver (självklart) om detta:
http://www.zerohedge.com/news/2015-01-27/mystery-deepens-dutch-central-bank-denies-reports-it-bought-gold-first-time-17-years
Senast ändrad av Liberty Silver / Mikael From; 2015-01-27 15:56
2015-01-29 22:17 # 4
Solidus
Våra kålhuven gör tvärtom: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/4294593.svd
2015-01-30 08:35 # 5
RB
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Våra kålhuven gör tvärtom: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/4294593.svd


Jag kan ju tycka att det var ett extremt korrekt beslut att göra sig av med dollarn.
Finns inga indikationer som visar att det skulle vara ett bra beslut att behålla dollarn eller skaffa mer, däremot tvärtom.

Sen att dollarn gått upp är en annan sak, men hade man skaffat dollar innan så hade det varit en chansning och väldigt korkat.

Att skaffa dollar samtidigt som USA blåser upp marknaden virtuellt med mer och mer kvantitativa lättnader kan ju aldrig vara ett bra beslut. Det finns en anledning varför de flesta länder lämnar dollarn och säljer/överger sina Amerikanska papper, se på Kina ( dom har iof också en agenda kan tänkas ;) )
Om man kollar på helheten så har vi nog en ståtlig crash med en fin hyperinflation i dollar "inom kort".
Senast ändrad av RB; 2015-01-30 08:37
2015-01-30 12:44 # 6
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av RB
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Våra kålhuven gör tvärtom: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/4294593.svd


Jag kan ju tycka att det var ett extremt korrekt beslut att göra sig av med dollarn.
Finns inga indikationer som visar att det skulle vara ett bra beslut att behålla dollarn eller skaffa mer, däremot tvärtom.

Sen att dollarn gått upp är en annan sak, men hade man skaffat dollar innan så hade det varit en chansning och väldigt korkat.

Att skaffa dollar samtidigt som USA blåser upp marknaden virtuellt med mer och mer kvantitativa lättnader kan ju aldrig vara ett bra beslut. Det finns en anledning varför de flesta länder lämnar dollarn och säljer/överger sina Amerikanska papper, se på Kina ( dom har iof också en agenda kan tänkas ;) )
Om man kollar på helheten så har vi nog en ståtlig crash med en fin hyperinflation i dollar "inom kort".


Och jag kan tycka att det var extremt dyrt, hade kanske varit bättre att sälja nu, med vinst. Folk med så extremt höga löner borde kunna fatta även bra beslut ibland, dra lott kanske funkar bättre.
För övrigt löd artikeln så här:
Kostsam dollarväxling av Riksbanken

Skattemiljarder försvann när riksbanken valde att satsa mindre av valutareserven på amerikanska dollarn. I stället placerades pengarna i valutor som ökat långsammare.



Under våren 2013 växlade Riksbanken in runt fem miljarder amerikanska dollar till australiensiska dollar och norska kronor. Valutareservens exponering mot den amerikanska dollarn minskades från 30 procent till 8 procent av valutareservens totala exponering.

Det blev ett mycket dyrt beslut, som kostat valutareserven och skattebetalarna mångmiljardbelopp, skriver Dagens Industri.

US-dollarn började kort efter växlingen stiga kraftigt i värde mot de norska och australiensiska valutorna. Göran Robertsson, biträdande chef på Riksbanken, tillstår förlusten.
Senast ändrad av Solidus; 2015-01-30 12:46
2015-01-30 14:14 # 7
RB
Tack men jag läste artikeln :)


Citat:
Ursprungligen postat av Solidus

Och jag kan tycka att det var extremt dyrt, hade kanske varit bättre att sälja nu, med vinst. Folk med så extremt höga löner borde kunna fatta även bra beslut ibland, dra lott kanske funkar bättre.


Ett sådant uttalande är alltid lätt att säga i efterhand.
Sen tror jag inte att bara för dom har höga löner att dom kan se in i framtiden.

Jag tycker att dom gjorde ett mycket korrekt beslut, och dom ska ha en klapp på axeln för det. Med de korten som låg på bordet så kan jag inte se någon anledning att göra något annat (köpa guld istället NOK hade ju iof vart en bättre idé)

Idag är det också extremt svårt att veta hur det ser ut imorgon. Marknaden är så otroligt instabil idag så alla börjar få panik och göra massa konstiga beslut.
Kolla bara vad Schweiz gjorde, fast dom lovade ett kort tag innan att dom inte skulle göra det.

Idag är oroliga tider, och visst kan man göra pengar på att chansa, men det är det som är problemet, chansning.

Sverige är inte dem enda som överger dollarn, och det finns en anledning till det. Sen bara för att dollarn gör ett litet skutt gör inte att jag kommer köpa massa dollars.

Skulle du köpa dollar idag?
Om svaret är -"Nej, den har ju redan gått upp" så tycker jag att det är lite konstigt, för om den e så himla stark så kommer den väl fortsätta att vara stark och även bli starkare? Dollarn har inget eget moment för tillfället, utan den är som sagt artificiellt uppblåst, USAs situation ser väldigt mörk ut och det blir bara värre för varje dag, och varje dag "pressas" det EXTREMT mycket pengar för att hålla näsan ovanför vattnet och för att "försöka kickstarta ekonomin" som dom säger.
Senast ändrad av RB; 2015-01-30 14:25


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt