Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Värdebrev max 10 000 kronor nu
Värdebrev max 10 000 kronor nu
2015-01-26 18:27 # 1
peppes bodega
Skulle skicka en säljorder idag.

Fick höra på posten att dem hade sänkt gränsen för värdet på värdebrev til 10 kkr fastän det fortfarande står 50 kkr på hemsidan. Personalen verkade ha fått reda på det nyligen och verkade själva vara förvånade.

"Dem som skötte transporterna vägrade nu att ha något att göra med paket över 10 kkr" (min parafras)

Är det kapitalkontroller ala venzuela som införs nu ?

Någon som vet mer ?



2015-01-26 18:48 # 2
Lavendale
Jag kan inte tänka mig annat än att de är felinformerade där du fick informationen. De kanske har blandat ihop korten:

"Värde får innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000 kr om innehållet är betalningsmedel. Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett marknadsvärde upp till 50 000 kr."

Posten Värde
Senast ändrad av Lavendale; 2015-01-26 18:49
2015-01-26 18:57 # 3
peppes bodega
Dem kan ha varit felinformerade, men jag påpekade för dem att det var 50 kkr förra veckan.

Dem sade då att det också stod 50 kkr på hemsidan fortfarande, men att dem som skötte transporterna inte längre ville ta ansvar för det. Så dem visste mycket väl om skillnaden mellan kontanter och övrigt.

Jag tror inte dem blanded ihop det.
2015-01-26 20:20 # 4
billion
Om det här stämmer är det ju värre än jag anade. Blev lite deppig över den för mig "nya" 50 000-kronors gränsen i förra veckan. Skickade ett mejl till Liberty Silver för att se vad de rekommenderande om man exempelvis ville skicka en hel monsterbox. Har inte fått svar ännu.

Kanske någon här har något förslag på hur man på bästa sätt skickar en hel monsterbox?
2015-01-26 20:54 # 5
Lavendale
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Kanske någon här har något förslag på hur man på bästa sätt skickar en hel monsterbox?


Gäller 50.00-kronors gränsen fortfarande, som det står på postens hemsida, så om monsterboxen är öppnad så kan du skicka det hela i två omgångar. Det underlättar ju transporten. Den är rätt tung en sådan där…
2015-01-26 21:57 # 6
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Lavendale
Gäller 50.00-kronors gränsen fortfarande, som det står på postens hemsida, så om monsterboxen är öppnad så kan du skicka det hela i två omgångar. Det underlättar ju transporten. Den är rätt tung en sådan där…


Jo, den är inte öppnad...men det är väl så man får göra i värsta fall..såvida inte det är 10 tkr som gäller. :|
2015-01-27 09:24 # 7
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av peppes bodega
Skulle skicka en säljorder idag.

Fick höra på posten att dem hade sänkt gränsen för värdet på värdebrev til 10 kkr fastän det fortfarande står 50 kkr på hemsidan. Personalen verkade ha fått reda på det nyligen och verkade själva vara förvånade.

"Dem som skötte transporterna vägrade nu att ha något att göra med paket över 10 kkr" (min parafras)

Är det kapitalkontroller ala venzuela som införs nu ?

Någon som vet mer ?





Några förändringar ska inte ha skett här och de som du talade med är felinformerade. Varje vecka hör jag kunder som får olika bud av Posten beroende på vem de talar med. Det största missförstånden uppstår oftast vid kontakt med Postens ombud (ICA, Pressbyrån, bensinmacken etc) där de i normalfallet har ytterst knapphändig kunskap om Postens tjänster och tenderar då istället att gissa.

Postens värdebrev kan ju emellertid enbart köpas på Postens Företagscenter. Betalmedel är mycket riktigt max 10 KSEK annars är fortfarande värdebreven max 50 KSEK.
2015-01-27 09:37 # 8
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Lavendale
Gäller 50.00-kronors gränsen fortfarande, som det står på postens hemsida, så om monsterboxen är öppnad så kan du skicka det hela i två omgångar. Det underlättar ju transporten. Den är rätt tung en sådan där…


Jo, den är inte öppnad...men det är väl så man får göra i värsta fall..såvida inte det är 10 tkr som gäller. :|


Vill man ha försändelserna fullt försäkrade måste man dela upp dem på två st Värdebrev. Vikten medger dock upp till 20 kg per värdebrev.
2015-01-27 10:15 # 9
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Vill man ha försändelserna fullt försäkrade måste man dela upp dem på två st Värdebrev. Vikten medger dock upp till 20 kg per värdebrev.


Tack för klarläggande Mikael. Visst stämmer det att de hade upp till 500 tkr får bara några år sedan? Känner du till varför de har försämrat sin tjänst? Skrämselpropaganda eller en massa verkliga rån mot posten?
2015-01-27 14:25 # 10
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Vill man ha försändelserna fullt försäkrade måste man dela upp dem på två st Värdebrev. Vikten medger dock upp till 20 kg per värdebrev.


Tack för klarläggande Mikael. Visst stämmer det att de hade upp till 500 tkr får bara några år sedan? Känner du till varför de har försämrat sin tjänst? Skrämselpropaganda eller en massa verkliga rån mot posten?


Det stämmer att det var 500 KSEK för tre år sedan för att sedan sänkas till 200 KSEK och nu sedan ett år tillbaka 50 KSEK, Jag har aldrig hört talas om något rån el. dyl. (betyder dock inte att det aldrig har hänt). Under mina år i denna bransch har jag varit delaktig i tiotusentals försändelser med Postens REK och Värde och aldrig har jag varit med om att något har försvunnit.
2015-01-27 15:22 # 11
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Mikael From
Det stämmer att det var 500 KSEK för tre år sedan för att sedan sänkas till 200 KSEK och nu sedan ett år tillbaka 50 KSEK, Jag har aldrig hört talas om något rån el. dyl. (betyder dock inte att det aldrig har hänt). Under mina år i denna bransch har jag varit delaktig i tiotusentals försändelser med Postens REK och Värde och aldrig har jag varit med om att något har försvunnit.


OK. Själva vitsen med en försäkring är ju att man betalar en en slant extra för att det kan hända något som gör att försändelsen försvinner. Om posten haft mycket problem(vilket de troligen inte har) kan man tycka att det rimliga vore att justera priset så att de fortfarande tjänar pengar på sin verksamhet. Inte försämra den så kraftigt som de gjort. Det verkar finnas andra skäl.

Påminner lite om bankernas agerande. För några år sedan kunde man utföra transaktioner online på upp till två miljoner. Jag minns inte exakt vad maxbeloppet är nu men har för mig att det sänkts till 150 tkr. Anledningen lär vara stora problem med trojaner...

Att en sådan förklaring kommer från förespråkare av vårt säkra kontantlösa samhälle kan man fundera lite över. Bara en korkad hacker ger sig på så stora transaktioner. Bättre att smyga ut ett tiotal mindre istället. Tar längre tid att upptäcka samtliga transaktioner samt större chans att man hinner få något ur systemet innan allt upptäcks och kan återföras.
2015-01-27 18:46 # 12
peppes bodega
Jag provade att skicka från ett annat "postens företagscenter" och där gick det bra med ett belopp över 10000 kronor.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt