Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Can banks individually create money out of nothing?
Can banks individually create money out of nothing?
2015-01-22 11:15 # 1
foliehatten
Mycket intressant läsning!

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1057521914001070
2015-01-22 11:54 # 2
Sonny
Det här kommer att få er att häpna Karen Hudes Gold Out of Hiding: http://youtu.be/-YvNbfEI5z0
Senast ändrad av Sonny ; 2015-01-22 11:55
2015-01-22 12:00 # 3
Sonny
2015-01-23 12:11 # 4
Sonny
2015-01-23 19:19 # 5
Skyking
Jag tycker nog inte Werner har lyckats visa det han utgav sig för att visa - det är ju nämligen så att situationen kommer vara densamma slutet av dagen (Werner har 200kEUR på sitt bankkonto och är skyldig banken 200kEUR) oavsett vilken modell man utgår ifrån.

Det är bara ifall man granskar de enskilda affärshändelserna (vilket de inte gjorde vad jag kan se) som man möjligen kan se någon skillnad, men det är tveksamt även där eftersom affärshändelserna såvitt jag kan se är identiska i alla tre fallen.

Det verkar snarare som att Werner har åkt till tyskland på skattebetalarnas bekostnad utan att få något vettigt utfört.
2015-02-03 11:54 # 6
Sonny
2015-02-03 18:35 # 7
Skyking
@Sonny

Artikeln i the guardian försöker göra sken av att det är någon verklig skillnad mellan dessa modeller - vilket jag pekat på att det egentligen inte vid slutet av dagen. Frågeställningen (att pengar skapas även utan ovanstående förklaring) var för övrigt uppe på flashback någon gång och inte heller där kunde någon peka på skillnaden och när pengar skapas (mest för att de som försökte svara var så inne på ovanstående förklaring).

Det som gör att pengar skapas i FRB är endast det faktum att vi använder kontotillgodohavanden som betalningsmedel (i betydande omfattning). Har man den insikten så ser man att och hur pengar skapas i FRB även i den andra modellen (där banken lånar ut pengar som faktiskt satts in kontant).
2015-02-03 18:39 # 8
Sonny
2015-02-03 21:46 # 9
Skyking
@Sonny

Jag vet inte riktigt var du vill komma, som övning kan du ju betrakta följande frågeställning (som visar på att det inte är så relevant vilken modell man använder).

https://www.flashback.org/sp38110833

Skall du kunna lösa den nöten så måste du släppa iden att förklaringen måste ligga i att det förhåller sig på det sättet som Werner försökte påvisa. Notera också att vid dagens slut så är situationen EXAKT samma som det sättet som Werner försökte visa genom att observera hur saker och ting förhåller sig vid dagens slut (dvs Werner har inte visat något med sitt experiment).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt