Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Vågar vi tro på senaste uppgången? Prognos 2015?
Vågar vi tro på senaste uppgången? Prognos 2015?
2015-01-16 21:31 # 1
Seamaster
Köpte stora delar av mitt innehav av guld och silver under 2012 (guld 12k+/ounce och silver 300+/ounce). Sedan dess har det som bekant varit en extremt negativ utveckling.

Sedan årsskiftet har trenden för såväl guld som silver varit väldigt bra och frågan jag ställer mig är:
1. Beror uppgången främst på i övrigt svag valuta (kronan sjunker)
2. Kommer uppgången hålla i sig. Vad tror ni om 2015? 2016-2017?
2015-01-16 23:55 # 2
Snaken
1. Beror uppgången främst på i övrigt svag valuta (kronan sjunker)
2. Kommer uppgången hålla i sig. Vad tror ni om 2015? 2016-2017?

Bra frågor. Intressant att notera är att USD:SEK och guld har gått upp parallellt en period nu. Men givetvis så har vi svenskar fått en mycket bra avkastning i kronor pga stigande dollar. Dollarn brukar nå en topp eller botten i förhållande till euron i januari månad. Det har skett 20 av de 21 senaste åren. Frågan är då om detta mönster följs kommer vi då ha en dollartopp eller en dollarbotten nu i januari. Vi vet mer om detta i februari :). Om det är en botten kan det mycket väl tänkas att guld och silver redan har bottnat i SEK.

Att både guld och silver gått upp en period nu kan mycket väl bero på att investerare söker sig till fasta tillgångar för att försvara sig mot valutaeffekter. USD ses som en säker hamn och oroliga investerare parkerar gärna kapital i USD också. Jag tror att mycket pengar från mellanöstern hittat till guld nu när oljan kollapsat. När SNB tog bort europeggen gick guld upp kraftigt, kanske har det ett sammanhang.

Om nu ECB kommer starta ett likviditetsprogram blir det intressant att se vad det får för effekter på guldet. Tror det kan gå båda vägar här. Om det blir som många spekulerar att ett europeiskt QE ökar inflöde till aktiemarknaden kan det få kapital att lämna ädelmetallerna. Men nu blir det ju sällan som man tror.

Jag har mer frågor en svar men det jag tror är att guld kommer att notera nya bottennivåer i USD innan det är dags för en ny långt ihållande uppgång. Tror det kan droppa under 1000 och sedan accelerera ned mot 750. Av denna grund är jag inte intresserad av guld i dag. Sålde nyligen en liten del av mitt guld som jag allokerade till gruvaktier. Sålde alla mina innehav idag i tron om att vi även här kommer få nya bottennoteringar innan det tar av igen i en långsiktig uppgång.

2015: Nya bottnar i USD och den slutliga botten kommer nås
2016: Kraftig uppgång
2017: Nya all time highs efter varandra

Brasklappen är att guld kanske redan har bottnat. När Schweiz röstade nej i guldomröstningen rasade både guld och silver till 1041 resp 14,1 för att sedan återhämta sig kraftigt. Detta kan ha varit en slutgiltig botten men jag tvivlar på det. För mig ser inte nedgången helt färdig ut. Synen på guld och silver borde vara universalt genomrutten för att skrämma ut mest möjligt med kapital innan en ny våg uppåt startar. Ser detsamma i gruvbolagen. Många är nu positiva igen i sektorn och det är precis vad som behövs för en sista urblåsning.

Med andra ord: Jag vet ingenting :)
2015-01-17 01:01 # 3
Jarneris
Håll hårt i det silver och guld ni har! Det kan gå upp och ner, så volatilt allt är i dagsläget med låga oljepriser och politisk turbulens, men jag tror att ädelmetaller kommer att stå som solklar vinnare när året är till ända. Silvret är mest intressant, då jag misstänker att det är en begynnande brist som snart kommer att få det att explodera.
2015-01-17 01:22 # 4
Nikon
Koos Jansen gör en intressant observation. Kinas privatmarknad håller sakta men säker på att tömma guldlagren i London. Ner från 9000 till 7500 ton på ett år eller så. Nedgången stämmer på ett ungefär med Kinas import.
Ingen akut brist i London än, men om några år så kanske.
Men mycket kan hända på den tiden.
2015-01-18 10:25 # 5
jaws
[QUOTE]Köpte stora delar av mitt innehav av guld och silver under 2012 (guld 12k+/ounce och silver 300+/ounce). Sedan dess har det som bekant varit en extremt negativ utveckling./QUOTE]
Jag hade också en nästan lika dålig timing men nu syns ett ljus flämta i tunneln. Och jag anser att guld skall köpas med pengar som kan undvaras så att innehavet inte behöver säljas vid fel tidpunkt. I grunden tror jag fortfarande på mitt skäl att köpa guld, att det internationella skuldberget och utspädningen av valutorna är faktorer som kommer att ge en raketupgång på guld (och silver) och sen etablera sig på en hög nivå. Frågan är bara när? Därför är det avgörande att man har råd att vänta tillräckligt länge.
Sen är det inte fel att investeringen samtidigt har gett ett visst skydd mot försvagningen av kronan.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt