Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Pris på era guldtackor/mynt? Präglade eller gjutna?
Pris på era guldtackor/mynt? Präglade eller gjutna?
2015-01-11 10:45 # 1
Boden
Hej

Jag är nybörjare med ädelmetaller och har några amatörfrågor jag gärna vill ha svar på

1. Vad kostade guldet er när ni köpte det? då syftar jag mest på guldtackor i storleken 1oz ,50gram,100g,250g,500g, och kända guldmynt endast i storleken 1oz te.x maple leaf , panda , Buffalo osv. skriv gärna år, datum och pris. jag skulle vilja veta det för att jämföra priserna mellan åren då. Är det värt att köpa guldtackor just nu när guldet har stigit som en raket senaste 60dagar enligt diagramen på tavex sidan?

2. Vilka storlekar på tackor brukar man "normalt" köpa? Det låter som en ganska dum fråga men skulle gärna vilja veta vad ni rek efter alla era år inom ädelmetaller, har läst lite där och här att 100gram tackor är mest populära . Men är de någon som köper 250g här? Visst är gjutna tackor inte lika fina som präglade men det finns ju 250g präglade med?

Det var ett par frågor uppskattar alla svar =) Tack för en mycket information. // Adam
2015-01-11 15:28 # 2
Nikon
Alla de tackor och mynt du frågar efter har alltid kostat, och kommer alltid kosta, någon/några enstaka procent över spotpriset för guld.
Du kan se diagram över hur spotpriset för guld varierat över tiden genom att klicka på "Diagram" ovan.
Därför vore det ganska så meningslöst att berätta vad man betalat för vilket mynt och när.

Huruvida det är "värt" att köpa guld nu kan ingen svara på. Det ligger i sin natur att ingen kan veta vart guldpriset tar vägen i framtiden. Om någon hade vetat det med säkerhet så hade denna någon ganska snabbt blivit härskare över världen.
Vilka investeringar man väljer att göra är helt upp till var och en.


Välj de storlekar som passar dig!
"There is no such thing as normal, everybody is weird"
2015-01-12 17:06 # 3
Lars G
Se guld som ett sätt att bevara värde. Värde är din arbetstid och frihet. Pengar är enbart ett mått på värde precis som Celsius är ett mått på temperatur. Problemet är bara att pengar hela tiden minskar i värde pga att bankerna tillåts skapa pengar (skuld) ur tomma intet. När nya pengar skapas stjäls värde från redan existerande pengar.

Mycket förenklat, köper du 1oz guldmynt för 10000:- motsvarar det 100 timmar a 100:- Om 20 år kommer du att fortfarande att kunna omsätta guldmyntet i motsvarande 100 timmars arbetstid oavsett om en timme i kronor då värderas till 400:- eller 700:-

Guld bevarar värde, pengar är enbart ett mått på värde.
2015-01-12 19:07 # 4
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Lars G
Se guld som ett sätt att bevara värde. Värde är din arbetstid och frihet. Pengar är enbart ett mått på värde precis som Celsius är ett mått på temperatur. Problemet är bara att pengar hela tiden minskar i värde pga att bankerna tillåts skapa pengar (skuld) ur tomma intet. När nya pengar skapas stjäls värde från redan existerande pengar.

Mycket förenklat, köper du 1oz guldmynt för 10000:- motsvarar det 100 timmar a 100:- Om 20 år kommer du att fortfarande att kunna omsätta guldmyntet i motsvarande 100 timmars arbetstid oavsett om en timme i kronor då värderas till 400:- eller 700:-

Guld bevarar värde, pengar är enbart ett mått på värde.


Mycket väl förklarat!
2015-01-13 23:15 # 5
Nikon
För övrigt så har guldet visserligen gått upp något, men majoriteten av uppgången du ser beror på att kronan fallit som en sten.
Kolla ett diagram över guldpriset i dollar så ser du.

Alla dina tillgångar i kronor har alltså tappat ordentligt i värde det senaste året.
2015-01-15 18:06 # 6
Boden
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
För övrigt så har guldet visserligen gått upp något, men majoriteten av uppgången du ser beror på att kronan fallit som en sten.
Kolla ett diagram över guldpriset i dollar så ser du.

Alla dina tillgångar i kronor har alltså tappat ordentligt i värde det senaste året.


Tack för info Nikon !! har du någon bra sida på diagram utvecklingen som visas på dollar?
2015-01-17 09:43 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Gå till vår diagramsida och klicka på $ uppe i valutafältet så visas diagramen i US Dollar för den tidsperiod du väljer!
2015-01-19 12:31 # 8
RB
Jag köpte när de låg på 8-9500:-/oz
Så min förtjänst är ganska blygsam hittils, ett tag låg den på rejält minus men de redde ju ut sig förra veckan ;)

När jag köper tackor så köper jag 20 grams tackor och dom är präglade.
2015-01-22 03:30 # 9
Teunissen Lynn
Här är platsen för handel hemsida?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt