Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Pris på era guldtackor/mynt? Präglade eller gjutna?
Pris på era guldtackor/mynt? Präglade eller gjutna?
2015-01-11 10:45 # 1
Boden
Hej

Jag är nybörjare med ädelmetaller och har några amatörfrågor jag gärna vill ha svar på

1. Vad kostade guldet er när ni köpte det? då syftar jag mest på guldtackor i storleken 1oz ,50gram,100g,250g,500g, och kända guldmynt endast i storleken 1oz te.x maple leaf , panda , Buffalo osv. skriv gärna år, datum och pris. jag skulle vilja veta det för att jämföra priserna mellan åren då. Är det värt att köpa guldtackor just nu när guldet har stigit som en raket senaste 60dagar enligt diagramen på tavex sidan?

2. Vilka storlekar på tackor brukar man "normalt" köpa? Det låter som en ganska dum fråga men skulle gärna vilja veta vad ni rek efter alla era år inom ädelmetaller, har läst lite där och här att 100gram tackor är mest populära . Men är de någon som köper 250g här? Visst är gjutna tackor inte lika fina som präglade men det finns ju 250g präglade med?

Det var ett par frågor uppskattar alla svar =) Tack för en mycket information. // Adam
2015-01-11 15:28 # 2
Nikon
Alla de tackor och mynt du frågar efter har alltid kostat, och kommer alltid kosta, någon/några enstaka procent över spotpriset för guld.
Du kan se diagram över hur spotpriset för guld varierat över tiden genom att klicka på "Diagram" ovan.
Därför vore det ganska så meningslöst att berätta vad man betalat för vilket mynt och när.

Huruvida det är "värt" att köpa guld nu kan ingen svara på. Det ligger i sin natur att ingen kan veta vart guldpriset tar vägen i framtiden. Om någon hade vetat det med säkerhet så hade denna någon ganska snabbt blivit härskare över världen.