Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Omvandling av skrotmetall till pengar
Omvandling av skrotmetall till pengar
2011-03-02 14:05 # 1
Flavian
Må vara att det är dumt att sälja smycken, bestick och liknande och i utbyte acceptera fiatvaluta.

Visst är risken överhängande att fiatpengarnas värde skall rasa i förhållande till de ädelmetaller man just sålt. Så långt är vi helt överens.

Kvarstår emellertid frågan hur man skall omvandla ädelmetaller till något som är gångbart i handeln. Detta är än så länge mycket svårt.

Den bästa möjlighet jag ser är att de som köper fysiskt guld betalar med unallocated gold och sätter in detta på ett konto till vilket det finns ett visakort knutet. Så länge emittenten av unallocated gold är solven så följer värdet av unallocated gold värdet på fysiskt guld och om visakortets "denomineringsvaluta" är guld eller kronor skulle inte göra någon skillnad vad gäller användbarheten.

Ett problem är emellertid reavinstskatten.
2011-03-02 14:11 # 2
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Må vara att det är dumt att sälja smycken, bestick och liknande och i utbyte acceptera fiatvaluta.

Visst är risken överhängande att fiatpengarnas värde skall rasa i förhållande till de ädelmetaller man just sålt. Så långt är vi helt överens.

Kvarstår emellertid frågan hur man skall omvandla ädelmetaller till något som är gångbart i handeln. Detta är än så länge mycket svårt.

Den bästa möjlighet jag ser är att de som köper fysiskt guld betalar med unallocated gold och sätter in detta på ett konto till vilket det finns ett visakort knutet. Så länge emittenten av unallocated gold är solven så följer värdet av unallocated gold värdet på fysiskt guld och om visakortets "denomineringsvaluta" är guld eller kronor skulle inte göra någon skillnad vad gäller användbarheten.

Ett problem är emellertid reavinstskatten.


Hur gör man det rent praktiskt i Sverige. Finns det sådana konton här?

KH
2011-03-02 14:43 # 3
Flavian
Det närmsta man kan komma är att öppna Gold Savers Account hos Bairds i London. Sök på Bairds.

Jag skulle dock avråda från detta så länge inte Bairds har ett konto i svensk bank och man inte behöver betala i pund till Bairds.

Dessutom erbjuder de inget visa-kort, men i ett mail de skickade till mig så sade att visakort med nominellt värde i guld kan komma att introduceras.

Summan av kardemumman är alltså följande.

Bairds erbjuder unallocated gold från och med £50. Dock är det krångligt att betala in till Bairds, eftersom de inte har något konto i svensk bank. Vidare erbjuder de ännu inget visakort, vilket skulle vara ett stort steg framåt.

Jag har själv konto hos Bairds och det är helt klart bättre än ett konto i pund.
2011-03-02 15:04 # 4
Flavian
Så här skrev jag:

"Jag skulle dock avråda från detta så länge inte Bairds har ett konto i svensk bank och man inte behöver betala i pund till Bairds."

Jag menade dock följande.

"Jag skulle dock avråda från detta så länge inte Bairds har ett konto i svensk bank och man behöver betala i pund till Bairds."

Det är alltså störande att man måste konvertera till pund så snart man gör en betalning till Bairds. Sedan tar det en vecka innan dessa pund syns på kontot och kan bytas till unallocated gold.
2011-03-02 15:51 # 5
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Jag tog mig friheten att ändra namnet på tråden. Kommentering av dagens ledare kommer sannolikt i nästa release.

Jag är övertygad om att kostnaderna för omvandling av mindre ren metall till "rena pengar" genom affinering kommer minska i takt med att ädelmetall remonetariseras och konkurrensen vad gäller affinering/prägling ökar
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-03-02 15:53
2011-03-03 11:21 # 6
Flavian
Det är möjligt att man kommer att kunna betala med inplastade guldtackor. I så fall kommer med stor säkerhet växel att utbetalas genom att man får ett skuldebrev som anger differensen mellan vad man har överräckt och det köptas pris.

Jag ger ett exempel.

Sven köper mat för 1,75 gram guld och betalar med en guldtacka med en vikt av 2,5 gram. Butiken ger honom ett innehavarskuldebrev med ett nominellt värde av 0,75 gram.

Om ett skuldebrev har väldigt lågt värde kommer det inte att kunna lösas in i fysiskt guld utan bara användas som betalning i den butik som gett ut skuldebrevet. Har man ackumulerat en något större summa i form av skuldebrev med var för sig lågt värde kommer dessa emellertid att kunna lösas in.

Jag tror dock inte att vi kommer att få en sådan utveckling. Däremot tror jag att visakort med nominellt värde i guld kan bli en stor finansiell produkt.
2011-03-03 11:54 # 7
Flavian
Jag har ett litet förslag.

Varför inte ange de priser du betalar då du köper upp skrotguld och skrotsilver i tackguld?

Jag ger ett exempel. Du betalar för 30 gram 18 karats guld 10 gram rent tackguld i form av inplastade engramstackor, eller det krontal som motsvarar vad så många engramstackor kostar hos dig.

Dessutom kan du ange priserna på andra tackor i engramstackor. Då kanske en 100 grams tacka skulle kosta 70 engramstackor och en 2,5 gramstacka 2,25 engramstackor och växeln ges i form av innehavarskuldebrev emitterade av Torgny Persson.

Genom att ge ut dem i eget namn så visar man att man menar allvar med att vilja betala sina skulder.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt