Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Hur påverkar det volatila oljepriset ädelmetallerna?
Hur påverkar det volatila oljepriset ädelmetallerna?
2015-01-07 00:35 # 1
In4mayshun
Energivärlden är helt upp och ner. Trots Peak Oil-förespråkarnas ideliga profetior om snart sinande oljekällor världen över så förefaller Saudierna ha ungefär hur mycket olja som helst och är dessutom villiga att på grund av sänkt oljepris gå back med flera hundra miljarder under lång tid, bara för att knäcka USAs frackingindustri, Ryssland samt kanske Iran om man kan. Eller vad skälen nu kan vara. Kanske är det bara efterfrågan som är ovanligt/oväntat låg pga av internationell ekonomisk recession? Det är inte lätt att som vanlig dräng hänga med i de snabba svängarna i världspolitiken. Nånting skumt är det iaf.

Vad får det här nu för konsekvenser för oss guld- och silversamlare tro? Saudierna säger att oljan ska ha nuvarande låga prisnivåer minst ett år till. Den senaste tiden har ädelmetaller stuckit iväg uppåt, har det med lågt oljepris att göra? Skulle isf kunna bero på bättre framtidstro, optimism om världsekonomin.

Jag trodde seriöst att den lättutvunna konventionella oljan (främst från mellanöstern) verkligen var på upphällningen och att det var därför vi sett ganska högt oljepris de senaste åren. Men så verkar ingalunda vara fallet. Jag begriper då ingenting av vad som händer just nu. Är det nån annan som gör det?
2015-01-07 13:32 # 2
Tor
Utan att vara säker på något sätt så tror jag inte det är guldpriset som stigit, det är snarare kronan som sjunkit i värde och därmed gjort guldet dyrare i kronor räknat.
2015-01-07 16:47 # 3
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Tor
Utan att vara säker på något sätt så tror jag inte det är guldpriset som stigit, det är snarare kronan som sjunkit i värde och därmed gjort guldet dyrare i kronor räknat.


Tror att det är en kombination av fallande krona, stigande dollar och inte minst stigande guldpris i dollar, till in stoora förtjusning, måste jag tillägga ....
2015-01-07 16:49 # 4
Solidus
http://www.kitco.com/charts/popup/au24hr3day.html
2015-01-08 20:40 # 5
In4mayshun
Ja just det.... tänkte inte på valutakursernas inverkan på ädelmetallernas pris. Det är som gubben som hånade andra som bekymrade sig över stigande bensinpriser: "det drabbar inte mig, jag tankar alltid för en hundring!"

Well, den som lever får se. Jag begriper inte hur dollarn kan stiga, det skapas ju få nya riktiga jobb i USA (förutom inom frackingbubblan), det pågår en "fake recovery" och statens skulder minskar inte direkt. Varje hushålls del av statsskulden uppgår till 57.000$. Inga småpengar.

http://www.debtclock.com/united_states

Det är väl bara de QE-dopade börserna som får det att se bra ut därborta...
Senast ändrad av In4mayshun; 2015-01-08 20:41
2015-01-08 20:49 # 6
Lavendale
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun

Jag begriper inte hur dollarn kan stiga..

Dollarn stiger inte för att USA:s ekonomi är särskilt stark just nu utan för att Euroområdet och Japan med flera har större ekonomiska problem än USA, och kapitalet flyr dit det för tillfället är säkrare att ha det...
2015-01-09 00:52 # 7
In4mayshun
Ja, här i trakterna verkar det då inte speciellt säkert att sitta på kapital! Hur länge dröjer det innan de svenska bankerna börjar med negativ ränta? Till påsk? Eller kanske runt kräftpremiären? Den som gissar närmast vinner en påse popcorn till fredagsmyset!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt