Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Guld/silver aktier
Guld/silver aktier
2014-12-21 21:51 # 1
Seany
Hej allihopa,

Är det någon som vågar röra de utbombade aktierna?
2014-12-22 09:15 # 2
jensen
Jodå. För att få lite spridning, men även hävstång ,satsar jag på GDXJ. Skulle tro att den har potential att stiga kanske 30 % under våren.
2014-12-22 11:41 # 3
marcandrew
Lundin Gold introduceras på Stockholmsbörsen idag och det är väldigt intressant. Företaget äger en av de rikaste fyndigheterna i världen och att det är ett lundinbolag är även det ett plus.
Senast ändrad av marcandrew; 2014-12-22 11:41
2014-12-22 12:47 # 4
zanetti6
Du skrev det själv, de utbombade aktierna. Har en liten skit summa på ips kontot som låg och dammade. La allt på yamana gold inc.
2014-12-22 15:26 # 5
bp
Endeavour Silver handlades in på 1,85...kan varit ett bottennapp. Någon som har rek på andra bolag? Kan inte säga att jag är så påläst på bolagen, men tror nog silver gruvor kan vara nog så bra som fysiskt silver i alla fall.
2014-12-22 18:41 # 6
Ordoros
Jag personligen kommer lägga in ca 50 % av mina investeringar i Guld/Silver aktier och då sprida ut dom mellan Etf's, majors, mid tiers, och juniors. Finns klart en potentiell risk i detta om inte guld och silver priserna stiger inom kort då det som jag förstått det är en ganska brutal marknad just nu. För dom som är mer intresserade i detta rekommenderar jag boken " how to invest in gold & silver " .
2014-12-23 08:15 # 7
whimsical
Hej!

Jag äger aktier i gold miners och ETF:en GDX. Jag rekommenderar att bara köra ETF:en GDX och kanske GDXJ om man vill ha ännu mer riskexponering mot guldpriset.

Att sätta sig och försöka välja ut de enskilda vinnarna bland hundratals aktier i sektorn är som ett lotteri. Dock måste jag säga att Lundinarna är fantastiska på att göra affärer så deras bolag är alltid värda att kolla upp.

Men det är väldigt tråkigt om man får the big picture rätt (= guldgruvebolag ska upp) men ser sin portfölj krascha för att man valde "fel" bolag. Guldgruvebolagen är så attraktiva i pris nu tycker jag så det räcker med avkastningen som GDX och GDXJ kan ge.

Så glöm inte ett enskilt guldgruvebolag är lotteri. Gruvor kan beslagtas, stängas, förbjudas etc. Det är inget konstigt att värdena kan pendla enormt i enskilda bolag. Jag köpte största bolaget i världen då Barrick Gold efter prisfall på 50%, sen så stängdes gruva och den föll 50% till.

Jag håller min exponering mot guldgruvor till ca 5% av min aktieportfölj, det är väldigt stor del jämfört med hur de är värda som andel av den total aktiemarknaden. Men Ron Paul är väl 70% i guldgruvor sägs det :)
2014-12-23 12:50 # 8
Chefen
Jag såg en graf där man jämförde gruvaktier med den metall man bröt.Den visade att metallen i fysisk form var överlägsen
aktien.Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag såg grafen.Visserligen har jag en liten post i NOMI som jag nyligen köpte(dom ska
väl starta upp gruvan nästa år enligt dom själva),men jag tycker att fysiskt guld är att föredra.
2014-12-23 22:33 # 9
Ordoros
Håller med om att man vill ge sig in i denna aktie marknad så är GDXJ, GDX och jag lägger till SIL som är en silver ETF, det som är exponerat för minst risk. Med dessa kan du nog räkna med ca 200-300% vinst i långa loppet så fort Guld/Silver priserna stiger. Men har man tid och ork att sätta sig in i Mid tiers och Juniors så kan vinsten bli väldigt hög i långa loppet, allt från 1000% till 5000% och självklart är risken hög och man kan kalla det lotteri om man så vill. Men för dom som vill ta en chansning så rekommenderar jag ännu en gång boken " how to invest in gold & silver " skriven av Don Durrett. Han har också bland dom mest informativa hemsidorna när det kommer till gruv aktier med en stor databas och analyser av dessa producenter. Rekommenderar också youtube kanalen WallStForMainSt som gör många intervjuer som kanske kan vara till intresse för någon. https://www.youtube.com/watch?v=Q7_o--3WDRQ detta är en länk med just Don Durrett.
2014-12-23 23:47 # 10
Snaken
Jag följer ett 50-tal aktier i sektorn och sitter nu och väntar på rätt läge för att köpa. Jag använder Elliott analys för att försöka hitta troliga bottnar hos dessa. Äger inga aktier idag men favoriter är:

SLW. Stabil streamer med fantastiskt kompetent ledning.
SAND: Också (yngre) streamer men mycket högre risk
RGLD: Streamer som förmodligen redan har bottnat
PAAS: Stabilt med bra utdelningshistorik
AG
AUY

Och med högre risk men mycket bra potential:

ARNGF
ALIAF
EXK
SSRI
NEM
KGC

Tror inte att någon har bottnat utom möjligen ARNGF och RGLD.

Har också en del lottsedlar men de vågar jag inte dela med mig av då det lika gärna kan gå i konkurs. För den riskbenägna kan jag rekommendera JNUG och JDST som har 3xhävstång till GDXJ.

När sektorn väl bottnar ur vilket jag tror den kommer göra innan kvartal 1 nästa år tror jag vi kommer få många goda år med uppgång i en våg 3 upp mot nya all time highs. Kanske kan låta konstigt men det är min övertygelse att botten 2000 till toppen 2011 var första vågen upp i en lång bull market. 2008 var en korrektion i denna våg och botten som vi nu söker markerar slutet på den korrektiva vågen 2 som vi befunnit oss i sedan toppen 2011.
2015-01-06 20:53 # 11
jensen
Betr. GDXJ gick avancemanget fortare än förväntat, nämligen på två veckor.
Från 21,65 till 28,07. Spännande fortsättning
För den riskbenägne gick JNUG upp från 9,37 till 15,59, ca 65%
Senast ändrad av jensen; 2015-01-06 21:02


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt