Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Tavex stora problem?
Tavex stora problem?
2015-02-07 21:59 # 25
Pioneer
Tavex kan inte få tillstånd att köpa guld i Norge. Dom rekommenderar att jag åker till tavex i Sverige om jag vill sälj.
2015-02-08 13:40 # 26
Lotus
Citat:
Ursprungligen postat av Pioneer
Tavex kan inte få tillstånd att köpa guld i Norge. Dom rekommenderar att jag åker till tavex i Sverige om jag vill sälj.


Rekommenderar att du inte säljer till dom öht, finns bättre priser.
2016-01-20 12:54 # 27
guldjohan
Personligen har jag köpt Guld av Tavex 2-3 gånger över disk utan några problem.

När jag var där ett tag sedan ville jag köpa guld för strax över 200 000 SEK. Hon i kassan tittade på mig och sa att hon var tvungen att ha något form av intyg av min arbetsgivare och/eller bank. Jag frågade hur mycket jag kan köpa utan ett sådant intyg varpå hon sa 130 000 SEK.

Är det något nytt statligt / överstatligt beslut att kräva det eller har det alltid varit så? Kan inte minnas att jag haft det här problemet tidigare. Antar att politikerna skyller på pengatvätten...

Hur fungerar det här på Liberty Silver behövs det intyg? Antar att många här inne är skeptiska till storebrors övervakning så ämnet är högst relevant.

Ska tillägga att personen i kassan inte pratade den bästa svenskan och ville inte ställa massa frågor inne på kontoret dels för att jag kände att jag inte kunde få ett klart svar och dels för att den butiken är så liten (Östermalm). Ska även tillägga att medan jag stod i kassan kom det fram en dam och frågade mig om guld var en bra investering och att hon funderade på att köpa.

Ett stort minus förutom intyget är att det är så odiskret och alla kan se/höra vad du gör. Handlade guld en gång på Tavex kontor i ett annat land och där hade de privata rum man gick in i. Kanske finns på några andra Tavex kontor.
Senast ändrad av guldjohan; 2016-01-20 12:57
2016-01-20 16:15 # 28
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av guldjohan
Personligen har jag köpt Guld av Tavex 2-3 gånger över disk utan några problem.

När jag var där ett tag sedan ville jag köpa guld för strax över 200 000 SEK. Hon i kassan tittade på mig och sa att hon var tvungen att ha något form av intyg av min arbetsgivare och/eller bank. Jag frågade hur mycket jag kan köpa utan ett sådant intyg varpå hon sa 130 000 SEK.

Är det något nytt statligt / överstatligt beslut att kräva det eller har det alltid varit så? Kan inte minnas att jag haft det här problemet tidigare. Antar att politikerna skyller på pengatvätten...

Hur fungerar det här på Liberty Silver behövs det intyg? Antar att många här inne är skeptiska till storebrors övervakning så ämnet är högst relevant.

Ska tillägga att personen i kassan inte pratade den bästa svenskan och ville inte ställa massa frågor inne på kontoret dels för att jag kände att jag inte kunde få ett klart svar och dels för att den butiken är så liten (Östermalm). Ska även tillägga att medan jag stod i kassan kom det fram en dam och frågade mig om guld var en bra investering och att hon funderade på att köpa.

Ett stort minus förutom intyget är att det är så odiskret och alla kan se/höra vad du gör. Handlade guld en gång på Tavex kontor i ett annat land och där hade de privata rum man gick in i. Kanske finns på några andra Tavex kontor.


Det är antagligen penningtvättslagen som spökar. Där finns en gräns på 15kEUR.

Är det så visar det ju på att "tanten i kassan" inte har speciellt bra koll (vad skulle intyg från arbetsgivaren intyga och hjälpa?). Det är nog symtomatiskt på "tanter i kassan".
2016-01-21 08:02 # 29
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av guldjohan
Personligen har jag köpt Guld av Tavex 2-3 gånger över disk utan några problem.

När jag var där ett tag sedan ville jag köpa guld för strax över 200 000 SEK. Hon i kassan tittade på mig och sa att hon var tvungen att ha något form av intyg av min arbetsgivare och/eller bank. Jag frågade hur mycket jag kan köpa utan ett sådant intyg varpå hon sa 130 000 SEK.

Är det något nytt statligt / överstatligt beslut att kräva det eller har det alltid varit så? Kan inte minnas att jag haft det här problemet tidigare. Antar att politikerna skyller på pengatvätten...

Hur fungerar det här på Liberty Silver behövs det intyg? Antar att många här inne är skeptiska till storebrors övervakning så ämnet är högst relevant.

Ska tillägga att personen i kassan inte pratade den bästa svenskan och ville inte ställa massa frågor inne på kontoret dels för att jag kände att jag inte kunde få ett klart svar och dels för att den butiken är så liten (Östermalm). Ska även tillägga att medan jag stod i kassan kom det fram en dam och frågade mig om guld var en bra investering och att hon funderade på att köpa.

Ett stort minus förutom intyget är att det är så odiskret och alla kan se/höra vad du gör. Handlade guld en gång på Tavex kontor i ett annat land och där hade de privata rum man gick in i. Kanske finns på några andra Tavex kontor.


Det är antagligen lagen om penningtvätt. Vi ser ingen anledning till att efterfråga våra kunders arbetsintyg vid transaktion.
2016-01-21 09:20 # 30
Tor
Jag kan berätta att Tavex (Östermalm) har ett sådant privat rum till vänster om kassorna. Har själv använt det vid mycket blygsammare köp, just för att få slippa exponeringen mot övriga kunder. Ber man om att få använda rummet för sin diskretion så får man det.
2016-01-21 11:20 # 31
P1975
Sålde precis ett guldmynt till Tavex. Skickade det med posten 2016-01-15, kl 10, och fick summan utbetald till mitt konto idag, 2016-01-21. Jättebra. Inga konstigheter.

Sålde ett guldmynt till LS 2016-01-05, skickade det med rekommenderat brev 2016-01-05 kl 10 som kom fram till Örebro den 7:e. LS har fortfarande inte betalat ut summan.

Uppdatering 2016-01-21, 12:15: Tack LS. Fick försäljningen avslutad nu. Mvh, PL
Senast ändrad av P1975; 2016-01-21 12:15
2016-06-30 22:11 # 32
Lordapple
Det går nog åt fanders för Tavex mål eftersom SEB nu även stängt ned deras konton. Förut har Swedbank och Nordea (står det i denna tråd i alla fall) stängt ner deras konton.

https://www.libertysilver.se/forum/thread/1685/1

De är alltså ett företag som omsätter 150-200 miljoner med en massa galleriabutikslokaler som inte har några bankkonton? Konkurs nästa? de estländska ägarna kanske bara tar alla tillgångar och drar hem, ingen som bryr sig om tavex i Sverige? Trist för de som betalat in pengar för att köpa guld och väntar på att få guld och silver levererat och som inte får det.
2016-07-06 00:52 # 33
Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordapple
Det går nog åt fanders för Tavex mål eftersom SEB nu även stängt ned deras konton. Förut har Swedbank och Nordea (står det i denna tråd i alla fall) stängt ner deras konton.

https://www.libertysilver.se/forum/thread/1685/1

De är alltså ett företag som omsätter 150-200 miljoner med en massa galleriabutikslokaler som inte har några bankkonton? Konkurs nästa? de estländska ägarna kanske bara tar alla tillgångar och drar hem, ingen som bryr sig om tavex i Sverige? Trist för de som betalat in pengar för att köpa guld och väntar på att få guld och silver levererat och som inte får det.


Trollvibbar från dig Lordapple.
Med reservation för att jag Inte sett alla dina inlägg så kommer du från ingenstans och har "djup" kunskap om Tavex samarbeten med TX Stockholm och annat och går verkligen in med emfas för att berätta på flera ställen hur kört det är för Tavex med diverse målande beskrivningar och scenarier. Har bara sett inlägg från dig i olika trådar om Tavex. Så återigen reservation för det. Skrämselpropaganda tycker jag.

Jag tror inte nödvändigtvis att läget behöver vara speciellt dåligt för Tavex. Dessutom befinner de sig ju i en bransch där efterfrågan ökar.

Varför skulle ingen kunna betala guldet via sin internetbank ? Det går ju fortfarande att handla på det sättet eller så köper man med kontanter i butiken. Vad är problemet ?
citat från Tavex:
order, som läggs via vår webbshop efter 15.30, torsdagen den 30 juni 2016, betalas genom att göra en internationell betalning till Tavex AB:s estniska konto i Swedbank. Detta konto är skapat för att kunna ta emot betalning i SEK, vilket innebär att det inte tillkommer någon växlingsavgift när medel överförs från Sverige till kontot. Alla övriga operativa rutiner; såsom leverans av produkter, avhämtning av produkter på våra kontor, paketförsäkring och kundsupport kommer att vara oförändrade.
2016-07-06 09:18 # 34
Lordapple
Citat:
Ursprungligen postat av Obetalbar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordapple
Det går nog åt fanders för Tavex mål eftersom SEB nu även stängt ned deras konton. Förut har Swedbank och Nordea (står det i denna tråd i alla fall) stängt ner deras konton.

https://www.libertysilver.se/forum/thread/1685/1

De är alltså ett företag som omsätter 150-200 miljoner med en massa galleriabutikslokaler som inte har några bankkonton? Konkurs nästa? de estländska ägarna kanske bara tar alla tillgångar och drar hem, ingen som bryr sig om tavex i Sverige? Trist för de som betalat in pengar för att köpa guld och väntar på att få guld och silver levererat och som inte får det.


Trollvibbar från dig Lordapple.
Med reservation för att jag Inte sett alla dina inlägg så kommer du från ingenstans och har "djup" kunskap om Tavex samarbeten med TX Stockholm och annat och går verkligen in med emfas för att berätta på flera ställen hur kört det är för Tavex med diverse målande beskrivningar och scenarier. Har bara sett inlägg från dig i olika trådar om Tavex. Så återigen reservation för det. Skrämselpropaganda tycker jag.

Jag tror inte nödvändigtvis att läget behöver vara speciellt dåligt för Tavex. Dessutom befinner de sig ju i en bransch där efterfrågan ökar.

Varför skulle ingen kunna betala guldet via sin internetbank ? Det går ju fortfarande att handla på det sättet eller så köper man med kontanter i butiken. Vad är problemet ?
citat från Tavex:
order, som läggs via vår webbshop efter 15.30, torsdagen den 30 juni 2016, betalas genom att göra en internationell betalning till Tavex AB:s estniska konto i Swedbank. Detta konto är skapat för att kunna ta emot betalning i SEK, vilket innebär att det inte tillkommer någon växlingsavgift när medel överförs från Sverige till kontot. Alla övriga operativa rutiner; såsom leverans av produkter, avhämtning av produkter på våra kontor, paketförsäkring och kundsupport kommer att vara oförändrade.


Så jag är ett troll för att jag inte håller med dig? Eller är det för att jag inte utgår från att det är ett gäng jätteödlor som ligger bakom det här? Min "djupa" kunskap har jag fått från de kontakter jag har haft med företaget på såväl valuta- som guldsidan (detta berör jag i en annan tråd), googling, det faktum att jag har flera vänner och familjemedlemmar som investerar i guld samt att jag äger den sällsynta förmågan att läsa en årsredovisning (PM:a mig om du vill ha en crash course). För att slippa vara troll kanske man bara likt dig ska skjuta från höften utan att fördjupa sig i frågan? Att jag "kommer från ingenstans" är även det intressant. Till skillnad från många andra krigare här har jag ett liv bortom skärmen. Jag hoppas att detta forum inte förvandlats till klubben för inbördes beundran där allt går att förklara med en konspiration.
2016-07-06 09:56 # 35
Obetalbar
Mycket svammel och lite svar på varför det med automatik måste innebära döden för ett stort företag att kunder som vill betala kontant kan fortsätta precis som vanligt samt att de som vill betala via internetbank och överföring kan fortsätta med det precis som vanligt (nästan) samt att en ny ännu enklare lösning är på gång.

Du har precis upptäckt LS forum och framställer dig som väldigt insatt och med målande beskrivingar berättar du varför det obönhörligen måste gå åt h-e för Tavex. SKUMT! Därav trollvibbar. Inte det trams som du hittade på själv. Grattis till att du har ett liv. Noterar att du inte vågar säga rakt ut att folk som skriver mycket här inte har ett liv. Antydningar visar på att feghet är ett dominerande karaktärsdrag. Hahah ödlor...konspiration , skjuta från höften.. Här travas härskarteknikerna på varandra
2016-07-07 11:57 # 36
Carolus
För er som är intresserade; McAlvany weekly commentary (en mycket bra amerikansk podcast som tar upp ekonomi, det monetära systemet och finansiella händelser samt politik och talar ganska mycket om ädelmetaller) uppmärksammade denna händelse i den senaste podcasten. Ganska intressant att detta blir nyheter även utanför Sveriges gränser. Lyssna gärna!

https://itunes.apple.com/se/podcast/podcasts-mcalvany-weekly-commentary/id372398132?mt=2#episodeGuid=http%3A%2F%2Fmcalvanyweeklycommentary.com%2F%3Fp%3D4699


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt