Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Försäkringsregler...
Försäkringsregler...
2014-11-04 22:03 # 1
MK
Hej! Ny medlem på forumet som börjat intressera sig för handel med ädelmetaller.

Jag lyckas inte bli klok på vad som gäller beträffande hemförsäkring och ersättning för guld. Tittar vi på tex 3Kronors Hem- och Villaförsäkring så nämns "Lösöre", "Myntsamling", samt "Kontanter" som separata enheter med väldigt olika ersättningsnivåer.

Investeringsguld i form av guldtackor, är det alltid att räkna som lösöre? Vad gäller mynt? Tex krugerrand som vad jag förstår också är legala betalningsmedel?

2014-11-05 09:21 # 2
Skyking
Ett tips är att fråga försäkringsbolaget(*) - man skulle ju kunna tolka det som att guldet som myntsamling och kontanter. Hur står det i avtalet och vad är det för ersättningsnivåer som anger? Jag gissar att försäkringsbeloppet för kontanter är tämligen begränsat.

(*) Är man rädd för att röja sin förmögenhet för försäkringsbolaget så är nog försäkring inte det du skall förlita dig på, du måste ju uppge värdet på ditt lösöre - med ett betydande guldinnehav kommer det ändå stå klart för försäkringsbolaget att du har mycket dyra saker hemma.
2014-11-05 22:05 # 3
MK
Jag tänkte mest om det finns någon generell regel för vilka former av metall som räknas som vad. För min del handlar det inte om några större belopp, inte just nu i alla fall. Mer än ersättning för "kontanter" men förmodligen väl inom normal ersättning för lösöre.

Har försökt googla lite mer nu, och det verkar som om olika bolag ger väldigt olika besked. En hel del bolag verkar själva ge olika besked beroende på vilken person man pratar med. En hel del försäkringsbolag går inte att få skriftliga svar ifrån om du inte redan är kund. Känns tryggt...
2014-11-06 15:41 # 4
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av MK
Jag tänkte mest om det finns någon generell regel för vilka former av metall som räknas som vad. För min del handlar det inte om några större belopp, inte just nu i alla fall. Mer än ersättning för "kontanter" men förmodligen väl inom normal ersättning för lösöre.

Har försökt googla lite mer nu, och det verkar som om olika bolag ger väldigt olika besked. En hel del bolag verkar själva ge olika besked beroende på vilken person man pratar med. En hel del försäkringsbolag går inte att få skriftliga svar ifrån om du inte redan är kund. Känns tryggt...


Den generella regeln är att det är försäkringsavtalet som gäller och eventuella tvister om detta kommer avgöras i domstol. Med tanke på att du får olika besked beroende på vem du talar med så kanske man bör ta dessa besked med en nypa salt, vill du ha ett besked som du kan räkna med så bör du se till att få det klargjort som ett tillägg till försäkringsvilkoren (skriftligt).

Den andra generella regeln är att försäkringsbolag är vinstdrivande företag och om det råder oklarhet i tolkningsfrågan så bör försäkringsbolaget hålla på en tolkning som gynnar försäkringsbolaget (dvs missgynnar dig).

Jag antar rent generellt att försäkringsvilkoren är snålast (läst ett belopp på 3tkr) när det gäller kontanter och att myntsamlingar lite generösare (läst ett belopp på 10tkr). Så försäkringsbolaget lär ju göra gällande att det rör sig om kontanter och om detta inte går så göra gällande att det rör sig om myntsamling.

För att det skall kunna passera under konceptet kontanter så krävs det nog att det antingen rör sig om lagliga betalningsmedel eller åtminstonde betalmedel som är allmänt accepterade någonstans (t.ex. skotska pundsedlar). Notera att många guldmynt faller under kategorin lagliga betalmedel. Dock finns det har jag för mig ett prejudikat där man i något sammanhang underkänt mynt som handlas till avsevärt mer än deras värde som lagligt betalningsmedel (och därför inte är aktuellt som pengar) - kruegerrand faller dock inte under detta eventuella undantag.

I annat fall så skall man nog inte sätta så mycket på att komma undan med att betrakta en samling av mynt som något annat än en myntsamling.

Skall du vara på någorlunda säkra sidan så är det nog bäst att rikta in sig på att använda sig av guldtackor ifall du skall förvara det i hemmet. En annat alternativ är att teckna tilläggsförsäkring för din "myntsamling" - eventuellt kan man då kombinera det med att ändå bara ha en mindre del av sitt guld i mynt.
2014-11-09 02:07 # 5
jerseph
Ett alternativ som blir billigare i längden och nästan ännu säkrare är att skaffa sig ett riktigt tungt och stort kassaskåp(tungt nog för att ingen ska kunna bära det med sig), larm och någon billig övervakningskamera. Säkerhetsdörr kan man ju också ha. Dessa kombinationer är rätt idiotsäkra och skulle kräva enorm energi och planering för en eventuell tjuv. Och sålänge man inte går runt och annonserar öppet att man har stora summor pengar hemma så lär man inte dra till sig uppmärksamhet från mästertjuvar. Detta är åtminstone ett alternativ jag föredrar.
2014-11-15 01:25 # 6
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av jerseph
Ett alternativ som blir billigare i längden och nästan ännu säkrare är att skaffa sig ett riktigt tungt och stort kassaskåp(tungt nog för att ingen ska kunna bära det med sig)


"Tungt nog för att ingen skall kunna bära med sig" betyder också något man inte lite diskret handlar hem och smyger in med. Man bör ha i åtanke om vad eventuella tjuvar kan tänkas få för ideer ifall de påträffar ett monsterkassaskåp när de gör inbrott - att de inte kan ta med sig det där och då förhindrar ju inte att de kan göra återbesök.

För övrigt när det handlar om försäkringar så är det fel att resonera om det långa loppet för själva iden med försäkringsbehovet är att loppet är ganska kört ifall det man bör försäkra sig mot inträffar.
2014-11-26 08:02 # 7
whimsical
Hej!

jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade vad som gällde mina mynt utan numismatiskt värde, dvs investeringsmynt som också kan ha ett face value som t.ex. filharmonikermynten med 1,5 EUR. De sa då att de är silverpriset som gäller och att de inte ses som myntsamling utan går som lösöre. De har var en "expert" på bolaget som ringde upp, de kunde inte svara direkt. Nu om jag skulle bli av med mynten är ju detta dock inget jag har skriftligt, så så blir det ju en ny vända.

Jag kan ändå tycka det är lite intressant att istället köpa tackor av guld. De kan man ju omöjligt hävda är annat än för investering eftersom de inte kan ha numismatiskt värde. Dock att ett mynt har face value kan ju göra det lättare att transportera och hålla undan klorna på staten etc. Fördelar och nackdelar med allt så kanske bäst att ha en mix.

Hälsningar Whimsical
2015-01-21 23:43 # 8
Mikael c
OK så jag läste denna tråd och då jag skulle köpa försäkring ringde jag 2 olika stora försäkringsbolag och frågade om mynt som är lagliga betalmedel. På ena bolaget sa de efter de kollat med experterna på bolaget att de var kontanter. På andra bolaget trodde han som arbetade med sakskador de kunde klassas som myntsamling. Oavsett i inget av fallen gick de under den vanliga försäkringen. I båda bolagen kunde man köpa speciell försäkring, jag tror kostnaden är ganska hög för det, men jag har inte fått alla priser ännu så kan inte säga mer där.
Huruvida mynt som inte är lagliga betalmedel låter jag vara osagt, för det blev så rörigt och de hade svårt att ens förstå frågan.
Så var det med det.Rörigt, krångligt och osäkert.
2015-01-24 15:23 # 9
Mikael c
Kan bara lägga till att med tanke på att de inte ens förstår frågan och svaren är olika hela tiden. Om det händer något lär de väl tolka mer till sin fördel än om man ringer som potentiell kund så jag skulle tro att vill man vara säker oavsett typ av metall så bör man ha en tiläggsförsäkring och jag skulle tro det kostar minst 200+ per månad beroende på värde såklart.
2015-01-25 10:52 # 10
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael c
Kan bara lägga till att med tanke på att de inte ens förstår frågan och svaren är olika hela tiden. Om det händer något lär de väl tolka mer till sin fördel än om man ringer som potentiell kund så jag skulle tro att vill man vara säker oavsett typ av metall så bör man ha en tiläggsförsäkring och jag skulle tro det kostar minst 200+ per månad beroende på värde såklart.


Det är mot den bakgrunden jag rekommenderar att man skall ha det specificerat som ett skriftligt tillägg i sitt försäkringsavtal. Dvs att det står klart att dina guldmynt skall betraktas som guld och inte pengar. Notera att det inte finns någon betydande ytterligare risk med en sådan formulering - du avslöjar ju inte mer relevant om ditt lösöre än du annars behövt göra (har du försäkrat ditt lösöre för upp till femtielva tusen så krävs det ju inte raketforskning för att inse att det finns värdefulla saker i bostaden).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt