Citat:
Ursprungligen postat av MK
Jag tänkte mest om det finns någon generell regel för vilka former av metall som räknas som vad. För min del handlar det inte om några större belopp, inte just nu i alla fall. Mer än ersättning för "kontanter" men förmodligen väl inom normal ersättning för lösöre.
Har försökt googla lite mer nu, och det verkar som om olika bolag ger väldigt olika besked. En hel del bolag verkar själva ge olika besked beroende på vilken person man pratar med. En hel del försäkringsbolag går inte att få skriftliga svar ifrån om du inte redan är kund. Känns tryggt...
Den generella regeln är att det är försäkringsavtalet som gäller och eventuella tvister om detta kommer avgöras i domstol. Med tanke på att du får olika besked beroende på vem du talar med så kanske man bör ta dessa besked med en nypa salt, vill du ha ett besked som du kan räkna med så bör du se till att få det klargjort som ett tillägg till försäkringsvilkoren (skriftligt).
Den andra generella regeln är att försäkringsbolag är vinstdrivande företag och om det råder oklarhet i tolkningsfrågan så bör försäkringsbolaget hålla på en tolkning som gynnar försäkringsbolaget (dvs missgynnar dig).
Jag antar rent generellt att försäkringsvilkoren är snålast (läst ett belopp på 3tkr) när det gäller kontanter och att myntsamlingar lite generösare (läst ett belopp på 10tkr). Så försäkringsbolaget lär ju göra gällande att det rör sig om kontanter och om detta inte går så göra gällande att det rör sig om myntsamling.
För att det skall kunna passera under konceptet kontanter så krävs det nog att det antingen rör sig om lagliga betalningsmedel eller åtminstonde betalmedel som är allmänt accepterade någonstans (t.ex. skotska pundsedlar). Notera att många guldmynt faller under kategorin lagliga betalmedel. Dock finns det har jag för mig ett prejudikat där man i något sammanhang underkänt mynt som handlas till avsevärt mer än deras värde som lagligt betalningsmedel (och därför inte är aktuellt som pengar) - kruegerrand faller dock inte under detta eventuella undantag.
I annat fall så skall man nog inte sätta så mycket på att komma undan med att betrakta en samling av mynt som något annat än en myntsamling.
Skall du vara på någorlunda säkra sidan så är det nog bäst att rikta in sig på att använda sig av guldtackor ifall du skall förvara det i hemmet. En annat alternativ är att teckna tilläggsförsäkring för din "myntsamling" - eventuellt kan man då kombinera det med att ändå bara ha en mindre del av sitt guld i mynt.