Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Redovisning av guld
Redovisning av guld
2011-03-01 16:57 # 1
patrik
Om jag förstått årsredovisningslagen rätt så kan man redovisa guldinnehav enligt anskaffningsvärdet men det verkar även vara möjligt att redovisa detta till marknadsvärdet. Jag tror inte man kan ändra redovisningsprincip från år till år men att redovisa tillgångar i guld eller silver till anskaffningsvärdet ser ju bra ut då man slipper skatta för värdeökningen, går företaget dåligt nåt år kan man sälja och därmed inte skatta. Nån som vet mer om detta?

Kollade med revisionsbyrån men de var som fågelholkar och skulle kolla upp detta, tydlingen inga företag som har tillgångar i guld/silver.
Senast ändrad av patrik; 2011-03-01 17:00
2011-03-01 18:13 # 2
Anonym
Hej Patrik

Det finns visst företag som investerat överskottsmedel i guld och silver. Det vet jag med bestämdhet.

När man gör detta bör man dock betänka att dom kommer att sluta göra vågen på banken när man stiger in i fortsättningen. Fråga mig inte varför,- jag menar,- att reducera ett elektroniskt konto med några siffror borde ju inte spela nån roll, men så är det.
Personligen anser jag att det finns alldeles tillräckligt många nollor i bankvärden ändå.

Innehavet är bokfört till anskaffningsvärdet och i vart fall när det gäller guld så lär en ev reavinst vara skattebefriad för företaget enligt den sakkunskap jag talat med. I ett skarpt läge där en försäljning skett bör man dock ändå kolla upp det hela med skattemyndigheterna - om nu dom har någon kunskap i ämnet.

I vilket fall ser ägaren av företaget det som ett alldeles utmärkt alternativ att succesivt bygga värden inför framtiden med guld/silverinnhav , jfr. pensionsförsäkringar och andra "strukturerade instrument" som man så gärna tidigare talade om på banken.
/Företagaren
2011-03-01 18:25 # 3
patrik
Nu lär ju företaget sälja när pengar behövs, alltså oftast när det går sämre, vilket gör att vinsten från guldförsäljningen kvittas mot förluster i bolaget. När det går bra säljer man såklart inget och skattar inte. Har man däremot nån form av räntebärande konto så betalas ju räntan ut varje år som tas upp i resultaträkningen och därmed beskattas (om företaget gör vinst). Kanske aktier och andra värdepapper också tas upp till anskaffningsvärde? Bolagsstyrelser kan vara petiga med att placera i aktier eller fonder eftersom risken är högre varför "säkra" räntebärande konton ofta väljs. Min tanke är naturligtvis att då guld är så säkert det kan bli och om t.ex avkastningen från en räntekonto är exakt samma som för guld så är ändå guld bättre skattemässigt sett.

Ursäkta min miss men med "inga företag som har tillgångar i guld/silver" menas att just den revisionsbyrån inte har några kunder som gör det.
Senast ändrad av patrik; 2011-03-01 18:34


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt