Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vad anser ni om lån för investering i ädelmetall?
Vad anser ni om lån för investering i ädelmetall?
2014-09-24 14:17 # 1
Serulf
De flesta medelsvenssons har inte så mycket pengar på kontot, typ 2-3 månadsinkomster som buffert. Så många har därför svårt att skaka fram pengar för att investera i fysiskt silver/guld. I dagens läge med låga räntor inställer sig frågan om det lönar sig att låna en större summa för att köpa silver/guld. Vad tycker ni?

Rimligtvis borde den sannolika vinst man gör i framtiden väga upp riskerna, eller?
2014-09-24 16:09 # 2
billion
Personligen tycker jag aldrig man skall sätta sig i skuld om man inte måste. Du riskerar alltid att hamna i en rävsax.
2014-09-24 17:02 # 3
Serulf
Kan du utveckla? Rävsax kan det säkert bli om om köper en ny bil som tappar fort i värde, men när det gäller ädelmetall? De flesta som är här har väl investerat i ädelmetall och räknar med att det kommer att mångdubblas i värde. Om allt fortsätter som det gör nu, dvs lågt metallvärde och fortsatt låga räntor så är det väl ingen fara? och om det blir rejäl deflation/inflation så vinner vi som köpt metall och borde då kunna betaöla tillbaka lånet för en bråkdel av metallen vi köpte för det. Eller resonerar jag fel?
2014-09-24 19:45 # 4
billion
Risken är att din personliga ekonomi går dåligt vid en tidpunkt då metallpriset är lågt och du tvingas sälja med förlust för att täcka något annat som du måsta ha eller betala. Kvar står du med en skuld och sämre förutsättningar än innan.

Personligen tycker jag det är bättre att bli av med alla skulder först...även om det kan verka som ekonomiskt vansinne i denna fiatekonomi. Anledningen är helt enkelt att jag vill göra vad jag kan för att inte bli låneslav. Frihet är värdefullt, för värdefullt för att riskera anser jag.
Senast ändrad av billion; 2014-09-24 19:51
2014-09-26 01:10 # 5
Nikon
Att amortera på ett lån ger ofta en garanterad "avkastning" på flera procent.
Svårt att hitta en bättre investering!
2014-09-26 10:33 # 6
kaase
Framförallt behöver du kunna ha all världens uthållighet. Det kan ta tio eller tjugo år till innan priset på ädelmetaller flerfaldigas. Och jag tror det är smartare att tala om att behålla sin köpkraft snarare än att detta skulle vara en "get-rich-quick"-scheme. Så för egen del har jag övergått till att tänka att detta är ett sparande, kanske inte för min egen del men för mina barn eller barnbarn. Därför att köpkraften på mina besparingar inte kan bevaras på ett bättre sätt än genom ädelmetaller. För vi vet inte när, eller om, priset flerfaldigas. Tänk också på att det är skillnad på pris och värde. Rationellt sett så borde FIAT-valutor minska i värde och ändliga tillgångar relativt sett öka i värde. Men det är ju inte säkert att det gör det i just svenska kronor. Vi kanske får en växling till kinesiska renminbi och att priset i kronor ökar med inflationen långsamt över tid, kanske i samma takt som räntorna på de lån du tänker på. Ingenting är säkert. Många saker är troliga. Den risken ger möjlighet att tjäna pengar men också möjlighet att förlora pengar.
2014-09-28 15:13 # 7
Robin
Om man kan låna till allt annat borde man väl kunna låna till investeringar, även om jag inte är jätte förtjust i idéen, man bidrar väl till det här korrupta systemet så fort de lånet sätts i rörelse.
2014-09-29 15:29 # 8
Skyking
Man bör ha i åtanke vad guld är för slags "investering". Det finns ingen anledning i fundamenta att förvänta sig att guld skall ge någon avkastning (*) och då är det ganska tveksamt ifall man skall ta lån för att köpa guld. Snarare kan man ju förvänta sig att guld ger en negativ avkastning då man ju dels har en spread och transportkostnader vid inköp och försäljning och dessutom kan behöva kosta på sig vissa åtgärder för att förvara det säkert.

Den typ av "investering" guld normalt betraktas som är att man "investerar" i att bevara en del av värdet i sin förmögenhet - att låna för detta ändamål blir då kontrapruduktivt (bortsett från attt man belastar sin förmögenhet med spread, transportkostnad och förvaringskostnad så lägger man en räntekostnad ovanpå det).

(*) Bortser härifrån applikationer där du faktiskt får avkastning som t.ex. guldsmeder och halvledar industri kan tänkas få.
2014-10-05 10:41 # 9
Orgott
en av de med bra track-record (ailerontrading) på youtube menar att silver och guld är på fortsatt väg ner. Jag gillar inte hans besserwisser-ton men måste medge att jag aldrig hört nån med mer rätt så många gånger så jag har en respekt för människan.
han menar att vi guld och silver-bugs är mer intresserade av att leta sånt som stärker vår tes än fakta och jag är beredd att hålla med han, det ska mycket till innan jag ändrar min tro att guld och silver är bra placeringar för framtiden...i stort sett finns det ingen information som skulle avråda mig eftersom allt som talar emot det (förutom om alla banker och traders plötsligt börjar bete sig sunt) bortförklarar jag och jag menar då att fundamenten fortfarande är desamma (att världsekonomin är ohållbar och i en galen riktning så den "måste" krascha).

medan ailerons poäng är att han är obrydd, han vill bara tjäna pengar och vill man det så är guld och silver nu en dålig affär (utom kanske i väldigt lång sikt vilket aileron ej har åsikter om eftersom det är ointressant för en trader/invester).

så short story long...
jag tror i kort sikt (detta år) så är guld och silver en dålig placering
men på lång sikt (10 år) tror jag det är en bra placering/försäkran

jag hade tänkt fylla på med guld men tänker nog hålla i slantarna tills det börjar gå uppåt igen, jag skulle därför avråda till att låna för att investera i ädelmetall...egentligen skulle jag alla gånger avråda från det men speciellt nu

men silverbuggen i mig skriker "NATO vs Ryssland nästa!", Turkiet går ut med att de ska skippa dollarn och handla direkt med USA (vilket är som att be om att CIA kommer och jävlas med en) så det finns många detaljer som stöder en uppgång i guld och silver men jag har egentligen nog ädelmetall så därför känner jag att jag vågar vänta till kurvorna vänder.

just my 2oz
Senast ändrad av Orgott; 2014-10-05 10:41
2014-10-06 19:04 # 10
Chefen
Det tror jag är en bra ide om man kan låna 100 000 000 000 och köpa upp allt silver som säljes.Plus gruvorna
och sedan täppa igen gruvhålen


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt