Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Prisfald uden ende
Prisfald uden ende
2014-09-23 10:11 # 1
osvaldo
Jeg har det fint med at, metalpriserne bliver ved at falde for, så får jeg råd til at købe mere af det.

Men jeg begynder at undre mig. Alle de forhold der burde styrke priserne er der jo stadig masser af, krig og elendighed. Pilrådden økonomisk politik, kraftig overbelåning , gearing af udlån m.m.

Jeg har altid grinet lidt af diverse konspirationsteorier, men nu er jeg ikke så skråsikker mere

Kan der virkelig være noget om det, at nogle manipulerer med priserne, for selv at samle et ordentlig bunke, inden at det hele ramler

Hvad mener i ?
2014-10-03 09:20 # 2
osvaldo
Er der slet ingen der har en mening om dette?
2014-10-03 09:37 # 3
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av osvaldo
Er der slet ingen der har en mening om dette?


Jodå! Jag förstår inget heller angående silverprisfallet och samtidigt har förhållandet mellan guld/silver gått över 70, vilket det inte varit sedan 2008 under finanskrisen. Verkar ju vara ett liknade scenario nu med ett relativt stabilt guldpris och ett fallande silverpris där även platina och palladium sjunkit. De gånger förhållandet varit 70-80 i ratio så har det kommit en markant uppgång i silverpris eller åtminstone en markant nergång i ration mellan guld/silver. Om sedan det förhållandet är att silver går upp i pris eller guld sjunker i pris kan man ju endast spekulera i!
2014-10-03 10:04 # 4
osvaldo
Alene det at der er et begrænset udbud af sølv, burde i sig selv betyde stigende priser, medmindre at efterspørgslen også er faldende, det er den mig bekendt ikke

Vi kender det jo alle sammen, med jævne mellemrum er der frost i Brasilien og som følge deraf stiger kaffeprisen voldsomt
Burde det samme ikke gøre sig gældende for sølv, begrænset udbud-højere priser

Hvad er det lige, at jeg ikke har forstået?
2014-10-03 14:46 # 5
Solidus
Du har inte förstått att silver inte är frostkänsligt, med andra ord...:-)
Det produceras en hel del silver som biprodukt i koppar, zink och blygruvor men det är en gåta även för mig hur man kan hålla ner priset på detta viset men... t.ex. stora guldtackor är svåra att få tag i så någon storhandlar när det ändå är rea...
2014-10-03 15:16 # 6
osvaldo
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
Du har inte förstått att silver inte är frostkänsligt, med andra ord...:-)
Det produceras en hel del silver som biprodukt i koppar, zink och blygruvor men det är en gåta även för mig hur man kan hålla ner priset på detta viset men... t.ex. stora guldtackor är svåra att få tag i så någon storhandlar när det ändå är rea...


Det med frosten, var et billede på hvad at der sker med priser, når udbuddet er lavt og skulle ikke tages bokstaveligt

Spørgsmålet var, hvorfor stiger prisen ikke når at det drejer som sølv ,som den stiger for kaffe i samme situation? (mangelsituation)
2014-10-06 02:11 # 7
LarsP
Det bryts för mycket guld. Trotts ett kraftigt prisras så ökar mängden som bryts. Detta beror på att gruvbolagen måste öka sina intäkter, vad man gör är att öka brytningen av högvärdig malm. Ett annat problem är att Indien har infört tull (10%) samt importrestriktioner. Hur länge detta kan fortskrida har jag inte kunnat ta reda på.
2014-10-06 08:58 # 8
osvaldo
Det kan måske forklare prisfaldet på guld men hvad så med sølvet?

Jeg klager ikke, det giver mulighed for at samle noget mere, at priserne er lave

Vi skal bare have lidt flere og større krige, høsten skal slå fejl i større omfang, en eller anden skal så tvivl omkring tilbagebetalingen af de enorme lån, så skal i bare se prisstigninger (SPØGER OG FOR SJOV)
2014-11-05 13:49 # 9
Jarneris
Vad är det som händer med silverpriset? Just som man trodde att det inte kan gå lägre, så kommer ett nytt ras. Vad är orsaken? Att USA tagit bort sina kvantitativa lättnader och att världsmarknaden har förtroende för den amerikanska ekonomin? Man måste hur som helst betrakta prisfallet på ädelmetaller som en massflykt, i dignitet med en börskrasch. Håller ädelmetaller på att förlora sin värdebevarande status? Det är ju trots allt ingen naturlag att ädelmetaller har ett inneboende värde som motvikt till Fiat-valutor. Om så vore fallet borde det ha stigit i förhållande till kraftigt inflaterade Fiat-valutor. Åtminstone inte sjunkit. Oron finns ju där under ytan, men kanske resonerar många investerare som så att det finns bättre tillgångar än guld och silver, t ex mark och infrastruktur.

Och så länge som producenterna säljer, så kan jag inte tolka det som annat än att priserna är acceptabla för dem, i annat fall hade de väl dragit ned sin produktion, liksom oljeproducenterna gör (med undantag för dagens låga priser, där Saudi har speciella skäl att upprätthålla en hög produktion). Hur svårt kan det vara?
2014-11-05 14:34 # 10
Snaken
Det är bara sentimentet som är urdåligt nu men det kommer att vända. Tror vi har en botten här nu och kommer få ett rally upp under någon månad och sedan ett nytt lågpris inom 6 månader som kommer vara den slutliga botten. Kanske 12-13.5 USD/oz. Med det sagt så köpte jag fysiskt silver idag. Tänker inte låta detta låga pris gå mig förbi.
2014-11-05 14:39 # 11
Äktavara
Äsch, parasiterna sätter ju priset precis som dom vill (dom kan ju det), för att inte folk skall fly med sina tillgångar ifrån digital konfetti till ädelmetaller. Eftersom folk normalt sitter i baksits med kunskap om hur spelet är riggat, så blir folk oroliga och kanske t.o.m säljer i panik, vilket parasiterna diggar högeligen, för då blir det inte tomt på hyllorna utan det finns att köpa för dom som är visa nog att köpa medans det är lågt. Det svåra är att passa på när det är allra längst ner.
Även parasiterna själva passar ju på att fylla på såklart.
Som en känd ädelmetallexpert sa, "det arma folket gör alltid fel, dom köper när det är dyrt och säljer när det är billigt."
Troligen är något på gång eftersom dom trycker ner priset markant nu!
2014-11-05 15:46 # 12
Jarneris
Citat:
Ursprungligen postat av Äktavara
Äsch, parasiterna sätter ju priset precis som dom vill (dom kan ju det), för att inte folk skall fly med sina tillgångar ifrån digital konfetti till ädelmetaller.


Vanligt folk köper och säljer inte silver och guld i någon större utsträckning, så det är större investerare "dom" i så fall vill påverka och de är inte lika lättlurade. Förmodligen gör de en mer eller mindre välgrundad bedömning att det är läge att sälja av. Kanske säljer de stora kvantiteter papperssilver och köper en mindre mängd fysisk silver för att säkra upp och på så vis täcka förlusterna från pappersförsäljningen. Förtroende för Dollarn och den amerikanska ekonomin kan ha återupprättats i och med borttagandet av QE. Personligen tror jag detta förtroende kommer att försvinna när USA får allt svårare att hitta köpare till sina uppsvällda obligationspapper.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt