Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Australian Saltwater Crocodile - mått
Australian Saltwater Crocodile - mått
2014-08-22 10:05 # 1
Sixten
Undrar över tjockleken på Australian Saltwater Crocodile 1oz silver 2014? Perth mint och alla kända bullionsidor visar:

width: 40,60mm
maximum thickness: 4,0mm

Har bara en enda krokodil 2014 (för nyfikenhets skull) med måtten

diameter: 40,60mm
max tjocklek: 2,96mm
vikt: 1,011toz
vattenvolymvikt: 3,00g
densitet: 10,49

Svårt att få det till att myntet kan vara tjockare. Är det fel uppgifter från Perth? I övrigt ser detaljer på myntet bra ut undantaget en milimeterstor "fläck" som ser ut som en frätskada. Jag har inget annat än bilder att jämföra med och ser inte att myntet skulle vara annat än äkta. Köpt hos LS.ee som jag betraktar som betrodd.


https://www.libertysilver.ee/se/kopa/produkt/australian_saltwater_crocodile+_1oz+_2014
Senast ändrad av Sixten; 2014-08-22 11:12
2014-08-22 15:58 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Hej,

Du har helt korrekta mått på ditt krokodilmynt.

Märkligt nog är det så för all Perth Mint's produkter att deras officiella tjocklekar inte stämmer. I verkligheten har alltid mynten mindre tjocklek än vad som utges som "Maximum Thickness" som deras officiella mått definieras som.

Varför de gör på det viset vet jag faktiskt inte. Dock är det missvisande och bekymrar folk i onödan. Frågan är om vi som ädelmetallhandlare skall visa deras officiella mått eller helt enkelt mäta och ange de verkliga måtten. Vad tycker ni?
2014-08-23 13:14 # 3
Sixten
Tack Torgny!

Det stämmer som du skriver med alla mina koalor, kookaburror, kängurur m.m. från Perth att tjockleken är mindre än den officiella. Det framgår dock ofta på olika fora och några myntsidor så jag misstänkte att det var detsamma med krokodilen. Krokodilen har jag dock inte hittat några andra uppgifter på och jag har också svårt att förstå hur något av dessa mynt kan vara så pass mycket tjockare.

Kan det kanske vara en idé att både ange tjocklek och den officiella maximala tjockleken i beskrivningen av myntet på LS sidor? Det skulle nog underlätta!
2014-08-24 11:43 # 4
Fredrik
Sixten

Har du eller jag fel på skjutmåttet?
Mina Saltwater har en tjocklek på 2.65-2.67 mm.

Digitalt å snordyrt skjutmått... Kasta eller behålla ? :-)
2014-08-24 12:05 # 5
Sixten
Bra Fredrik!

Jag kastade om siffrorna av misstag. Dina mått överensstämmer med mitt mynt.

2,69mm är tjockleken på mitt mynt. Jag pressar inte så det finns rum för några få hundradelars felmarginal samt att felmarginalen på skjutmåttet är 0,03mm.
Senast ändrad av Sixten; 2014-08-24 12:09
2014-08-24 12:13 # 6
Fredrik
Ha ha då är vi på banan igen!
Fast det var taskigt att lura Torgny ;-)


Hittade ett mynt som höll 2.71mm på ett ställe. 2.65-2.71 mm är mina mått
2014-08-27 06:16 # 7
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Tja, runt 2,7 mm brukar de väl ligga i genomsnitt ungefär men normalt brukar det tendera variera en del. Möjligen att 2,96 mm skulle varit utanför det normala intervallet även om jag inte suttit och mätt en tjockleken på en massa mynt. Oavsett är de ju inte i närheten av 4 mm normalt och jag får erkänna att jag inte tittade jättenoga på siffrorna mer än att jag vet att de ligger under 3 mm.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt