Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Enkät: Ligger priset på guld rätt?
Enkät: Ligger priset på guld rätt?
2014-08-12 10:23 # 1
jaws
Efter den extrema toppen på $1900 per ounce under 2011 ligger sedan över ett år priset stabilt kring $1300. Om vi studerar utvecklingen (rensat från inflation) de senaste 200 åren kan man förenklat säga att det legat kring $7-800, med undantag av två korta toppar år 1980 (c:a $2400) och år 2011.
Frågan är nu: Är dagens pris
-för högt (borde ligga kring $800),
-lagom rätt (eftersom det nu legat stilla i över ett år),
-för lågt (eftersom det kan vara manipulerat bland annat med hjälp av termins- och derivathandel, att tillgången minskar och priset för att bryta och utvinna ökar kraftigt)?

Vad säger ni? Motivera gärna.
2014-08-12 10:37 # 2
billion
Vilket inflationsmått har du använt när du räknat på detta?
2014-08-12 12:09 # 3
Nikon
Såg precis en episod av "hell on wheels" och noterade hur väl priserna som nämndes stämmer med dagens.

Horor: 1dollar.
Döda en indian: 20dollar belöning.
Efterlyst mördare: 250dollar belöning.

En dollar motsvarade ca 1,7gram guld.
Omräknat med dagens guldpris så blir priserna förvånansvärt rimliga.
2014-08-12 13:04 # 4
Syraks vishet
Hej !
En alltid lika aktuell fråga ...eller inte .
Givetvis så spelar ädelmetall priserna stor roll i världsekonomin där de visar på inflation / deflation . Dess betydelse har länge varit en väg till bevarad köpkraft eller tom ökad beroende på utvecklingen av den lokala valutan i landet där människor bor .
Så länge det finns förtroende för de större valutorna och främst dollarn ( som representerar ca 65-70 % av värdet av alla valutorna sammanlagt runt om vår jord ) men om detta förtroende minskar, vilket kan visa sig tex genom minskad handel länder emellan med priser satta i USA dollar . En annan faktor är de större ländernas valuta reserver som sedan länge inte längre är guld utan som i vårat land där dollarn är helt dominerande .

När nu de snabbast växande ekonomierna utmanar dollarn som valutareserv men också som betalningsmedel länder emellan så påverkar detta förtroendet för både dollarn och de andra västliga ekonomierna . När de även trappar upp de egna ländernas reserver i guld på bekostnad av främst dollarn vilket är ett faktum numera . Det visar sig genom att världen har blivit mer polariserad och det inte bara genom minskad handel pga ökad protektionism utan vad vad värre är att de politiska utspelen och rena krigshot ökar i en tyvärr accelererande fart .

USA har gått mot att knyta dollarn till olja från en gång i tiden haft världens största guldreserver inom de egna valven . Vad värre är att stora delar av den övrig fria världen även har haft stora delar av sina reserver av guld där . När nu tex Tyskland ville ha tillbaka sitt guld blev det uppenbart att inte bara deras guldreserv är såld ...

Obama deklarerade att USA kommer att bli ett olje exporterande land och lyfte därmed ett över 30 årigt förbud .
Det är nog så att en prisökning på oljerelaterade produkter är önskad av dem när de nu skall exportera igen . Den politiska oron och värre även krigshot länder och folk emellan har eskalerat snabbt den senaste tiden .
Vad är den gemensamma nämnaren i de områden där detta är verklighet ?
Allt som oftast så är de olje och gas exporterande länder .
Ex på regional oro är länder som Ryssland, Ukraina, Libyen,Syrien,Irak, Sudan, syd Sudan, Nigeria och kanske Venezuela.
Utan att veta men hur länge kommer det råda fred i andra länder emellan som Iran och Israel, och ett sådant krig har en oroande spridnings risk till länder runt dem men även så finns risken att de större krigsmakterna kommer att dras in ...

Att priset på olja skulle stiga vid ett sådant scenario är högst troligt och det även om inte stormakterna inte dras in, vilket vi alla hoppas . Det finns vinnare och förlorare beroende på om oljepriset går upp eller ned helt givet . Det som dessutom står på spel är värdet på US dollarn och det är det som är så skrämmande vid den upptrappning och provocerande handlingar som nu sker på plats efter plats .

Är dollarn i gungning som nu, inser vi nog inte vidden av maktspelet för att utmana resp. bevara dess ställning . I ett sådant fall där världen nu befinner sig ter sig priset på ädelmetaller som en liten och tom obetydlig fråga . Men tyvärr däri ligger delar av problemet, rent krasst olja och dollarn mot guld och växande ekonomier ...

Vid frågan om priset nu är det rätta är med andra ord en del i stormakts spelet . Säljarna av guld som då främst säljer den pappers baserade delen av det, står mot köparna som i sin tur köper den fysiska varan .
Komplext över mitt och andras förstånd där krig står mot fred, guld mot olja prisat i dollar, och öst mot väst . De som hävdar att det står mellan olika religioner och att det skulle vara orsaken till krig förstår inte att det används som propaganda för att få med sig folket till ett nytt krig som den större majoriteten oavsett land eller religion egentligen inte vill ha .

Ordspråket " Alla större krig är bankirers krig " finns det tyvärr mer sanning i än vad vi egentligen vill tro .

Priset av guld vid en specifik tidpunkt spelar mindre roll än vad det betingar i det långa loppet .
Och för sparare av ädelmetaller eller annat sparande för den delen är och förblir det viktigare vad priset var vid köpet och likaledes vid försäljningen ...
Vad det vi investerat i betingar där emellan ter sig mindre viktigt för de flesta . Även om man sover bättre om det bara stiger ...
2014-08-12 13:28 # 5
Uffe
Hej

Jag väljer att svara att priset för både guld och silver är för lågt.

Om priset på guld skulle sjunka till 1000 dollar/ounce så skulle det göra majoriteten av alla guldfyndigheter olönsamma. Man skulle börja med att stänga av alla större prospekteringsverksamheter, när det inte hjälper så skulle man tvingas lägga gruvor i malpåse. Redan idag har flera av de stora aktörerna lagt ner prospektering och man har senarelagt projekt. På sikt innebär detta att världsproduktionen sjunker, vilket tvingar upp priset. Man har lyckats väl, mycket väl, att hålla ner guldpriset. Men nu är man farligt nära gränsen. Lite till så kan det explodera.

Samma sak för silver.....

MVH/Uffe
2014-08-13 07:12 # 6
Jarneris
Är nog benägen att hålla med Uffe. Priset är för lågt, men jag tror det gäller silver i större utsträckning än guld. Om priset drivs ner under framställningskostnaden, så kan man i teorin låta guldbrytning upphöra utan att det får så stora konsekvenser eftersom guldskörden varje år utgör en mycket liten del av allt guld som redan är finns. Det skulle förmodligen ändå driva upp priset. Silver däremot, som har mycket större industriefterfrågan, skulle få allvarliga problem om gruvnäringen börjar stänga gruvor. Det skulle verkligen få priset att skjuta i höjden, såvida man inte kan hitta några bra substitut.
2014-08-13 16:17 # 7
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Såg precis en episod av "hell on wheels" och noterade hur väl priserna som nämndes stämmer med dagens.

Horor: 1dollar.
Döda en indian: 20dollar belöning.
Efterlyst mördare: 250dollar belöning.

En dollar motsvarade ca 1,7gram guld.
Omräknat med dagens guldpris så blir priserna förvånansvärt rimliga.


Så i dagens penningvärde:

Horor: 500kr - vet inte vad de kostar, men det låter väl inom rimlighetens ramar.
Döda en indian: belöning på 10tkr (jag tror man snarare blir inburad idag)
Efterlyst mördare: 125tkr belöning - vet inte heller vad belöningarna brukar ligga på, men det kanske är ganska normal summa.

Ditt exempel haltar alltså betydligt på en punkt. Det visar om inget annat att olika saker och dåds pris utvecklas väldigt olika - enskilda exempel blir då anekdotbevisning.
2014-08-13 16:44 # 8
jaws
Billion: jag har inte räknat, utan bara gått ut på nätet och hämtat uppgifterna från betrodda källor och avrundat ganska kraftigt. Sen är det ju inte viktigt att det blir rätt på decimalen, det är trenderna som är intressanta.

När det gäller själva frågeställningen tänker jag att det är en tung indikation, detta med att priset de senast 200 åren legat kring 7-800 dollar i fast penningvärde. Sen finns det skäl att tro att dagens pris bör ligga högre (allt dyrare att utvinna den minskande tillgången, ökande efterfrågan på fysiskt guld inom BRICS-länderna, samt den exponentiella befolkningstillväxten i världen). Dessutom hotas hela det finansiella systemet allt eftersom, genom att Bretton Woodssystemet inte längre kan fungera som en stabilsator, samt att förtroendet för USA vacklar. Så att lägga på en "riskpremie" på +50% och att plussa på för tillgång/efterfrågan/utvinningskostnad med minst 3-400 $ ger ett prisintervall på 1350-1600 dollar. Alltså, priset idag är för lågt.

Sen håller jag med Uffe och Jarneris om att det finns tröskeleffekter och psykologiske faktorer här som kan komma att elda på en uppgång rejält.
2014-08-13 20:20 # 9
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Såg precis en episod av "hell on wheels" och noterade hur väl priserna som nämndes stämmer med dagens.

Horor: 1dollar.
Döda en indian: 20dollar belöning.
Efterlyst mördare: 250dollar belöning.

En dollar motsvarade ca 1,7gram guld.
Omräknat med dagens guldpris så blir priserna förvånansvärt rimliga.


Så i dagens penningvärde:

Horor: 500kr - vet inte vad de kostar, men det låter väl inom rimlighetens ramar.
Döda en indian: belöning på 10tkr (jag tror man snarare blir inburad idag)
Efterlyst mördare: 125tkr belöning - vet inte heller vad belöningarna brukar ligga på, men det kanske är ganska normal summa.

Ditt exempel haltar alltså betydligt på en punkt. Det visar om inget annat att olika saker och dåds pris utvecklas väldigt olika - enskilda exempel blir då anekdotbevisning.


1. 50€ I Amsterdam har jag hört.... ;-)
2. Givetvis olagligt idag. Men visst stämmer väl summan ganska så bra som betalning för den risk och arbete som går åt för att utföra det "arbetet"?
3. Inte många "Wanted posters" idag nej. Men för att ge sig efter en beryktad revolverman så krävs en hygglig belöning. 125k verkar naturligt i dagens penningvärde.

Siffrorna var inte tänkta som någon slags bevis. De kommer ju dessutom från en TV-serie.
Det var bara något jag kom att tänka på när jag såg serien, att översatt till dagens penningvärde med guldet som inflationsmått så stämmer priserna riktigt bra.
Senast ändrad av Nikon; 2014-08-13 20:21
2014-08-13 21:13 # 10
Skyking
Om siffrorna visar något så är det just att faktorn vad sakerna/tjänsterna värderas till långt ifrån homogen. Från att vara en faktor i storleksordningen 50 i fallet med horor och wanted-reward till en kraftigt negativ faktor när det gäller att ha ihjäl indianer.

Detta är något man kanske skall ha i åtanke när man hävdar att prisinflationen är si och så stor baserad på enstaka exempel, ofta kan då exemplen vara valda så att man kan "visa" det man önskar ge sken av.

Speciellt innebär detta att det inte är givet att guldpriset skall följa den allmänna prisinflationen, lika lite som att priset på vilken-produkt-som-helst skall göra det.

För guld är det dessutom så att stor andel av guldet används antingen som investeringsguld eller bling-bling och då blir guldpriset rätt mycket beroende på hur betalningsvilliga folk är för guldet - de få praktiska användningar av guldet har får därför ganska liten betydelse för priset. Därav anser jag att det finns väldigt lite argument för att bedöma vilket pris på guld som är "rätt".

Det utbud av guld som används till "onödiga" saker gör att det inte nödvändigtvis finns behov av att guldpriset ligger över utvinningskostnaden hela tiden.
2014-08-13 21:46 # 11
billion
Citat:
Ursprungligen postat av jaws
Billion: jag har inte räknat, utan bara gått ut på nätet och hämtat uppgifterna från betrodda källor och avrundat ganska kraftigt. Sen är det ju inte viktigt att det blir rätt på decimalen, det är trenderna som är intressanta.


OK, håller med om att det inte är intressant med exakta värden men det har ju väldigt stor betydelse om det skiljer 1-2 % på vad man anser vara inflation under exempelvis 30-40 år. Då kommer man ju fram till extremt olika resultat. Har kikat en del på Shadowstats exempelvis. Det blir väldigt olika värdering i dagsläget om man går på deras siffror eller exempelvis de siffror som är officiella i USA. Ett par intressanta diagram nedan som speglar denna skillnad.





I övrigt håller jag med dig om din analys. Vi lever i en extrem tid. Frågan är vilken kraft som är starkast. Den som försöker manipulera priserna eller hur omvärlden faktiskt ser ut.

Edit. Det verkar inte som bilderna fungerar. Kika på följande länkar istället:

http://goldsilver.com/news/using-shadowstats-inflation-statistics-we-ll-see-that-the-1980-peak-of-850-equals-9-000-today/

http://inflationdata.com/Inflation/Inflation_Rate/Gold_Inflation.asp
Senast ändrad av billion; 2014-08-13 21:48
2014-08-13 23:14 # 12
Syraks vishet
Hej !
Det är alltid intresant att se grafer och dess utveckling över tid och speciellt i ämnen som intresserar . De här som billion visade hade jag inte tagit del av alla tidigare vilket ger ett perspektiv på olika värderingar av tillgångar och hur de fluktuerar genom decennier . Mycket intresant .
Till detta måste jag tillägga att det kända ordspråket "med statestik så kan man visa på vad man vill"

Till andra källor där det påvisas vilka otroliga summer som skulder uppgår till i USAs statliga finanser och hur de växer, så blev åtminstone jag ställd när de här perspektiven som påvisas här under blev kända för mig . De är inte helt färska heller så det kan mycket väl vara än värre ...

http://youtu.be/jKpVlDSIz9o

Här under visas ett liknande perspektiv på den fysiska skillnaden mellan kända innehav av guld kontra silver .

http://demonocracy.info/infographics/world/silver/silver.html

Skyskrapor av skuld eller guld och silver ?
Det valet blir lättare när det ses över tid .

Tilläggas bör att jag kan inte vederlägga de fakta som har visats i detta korta youtube klipp och den schematiska bilden av ädelmetallernas inbördes förhållande . Jag tror även att vissa delar har varit visade på annan tråd på detta forum tidigare men de skadar inte att ses en gång till .De skall kanske inte skall tagas som rådande sanningar utan mer på en synvinkel av verkligheten ...
Senast ändrad av Syraks vishet; 2014-08-13 23:28


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt