Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Köpa & sälja guld/silver
Köpa & sälja guld/silver
2014-06-23 23:17 # 1
Vargtass
Hej

Jag har nyss börjat fundera på att konvertera en andel av mitt sparade kapital i ädelmetaller,
det verkar lovande och har ju något väldigt tillfredställande bara i sin natur till skillnad från alla digitala andelar jag har i diverse aktier och fonder i övrigt.

Jag har i alla fall snokat omkring en del på forumen och olika artiklar här och kommer upprepat tillbaka till en fråga som jag inte lyckas hitta svaret på. Det är säkerligen något mycket simpelt jag missar och jag ber i så fall om ursäkt för amatörnivån på min fråga, men...

När man köper mynt eller tackor så läggs det på moms som jag har förstått det, men när man sedan säljer tillbaks dem till t.ex liberty silver så ser återköpspriset ut att vara utan moms. Hur går den här ekvationen ihop? Jag menar visst har priserna på guld och silver stigit ordentligt sen milennieskiftet, men är planen att betala moms på sin investering och sedan sälja den utan moms i hopp om att den ska ha stigit mer i värde än förlusten det innebär?
Det känns som jag missar något stort och uppenbart här. Finns det någon skatteteknisk finess som man sedan kan återfå eller vad är det jag inte begriper?

Tacksam för svar

mvh

Pontus
2014-06-24 00:19 # 2
TSP
Guld är momsfritt i Sverige medan det är 25% moms på Silver i Sverige. Men Sverige är med i EU varför Silver lämpligtvis köpes i Estland där silvermynt som är lagliga betalningsmedel säljs momsfritt, som privatperson tillkommer ingen moms vid införsel till Sverige från annat EU-land. Om du däremot vill köpa en silvertacka i Estland tillkommer 20% moms. I Tyskland är motsvarande skattesatser 7% moms på silvermynt som är lagliga betalningsmedel och 19% moms på silvertackor. Det går även att köpa silvermynt som är lagliga betalningsmedel i USA och Norge momsfritt men problemet blir vid införsel till Sverige då man ska betala svensk moms 25% eftersom dessa länder inte är med i EU.

När det gäller Guld ser jag i dagsläget ingen större anledning att handla detta utanför Sverige på grund av marginella prisskillnader mellan Sverige och andra länder.

Vid försäljning är privatförsäljning via exempelvis Tradera och liknande att föredra eftersom professionella handlare sällan ger lika bra betalt som privata investerare. Priset vid privatförsäljning brukar kunna hamna någonstans mitt emellan köp- och sälj-pris hos professionella handlare. Men vid köp / försäljning av större partier silver och guld kan det vara en fördel att handla via professionella handlare av säkerhetsskäl.
2014-06-24 08:48 # 3
Vargtass
Tusen tack för snabbt svar. Då är jag bättre insatt i situationen!

Mvh

Pontus
2014-06-24 21:45 # 4
Nikon
Och så finns det faktiskt en typ av silver som är momsfritt i Sverige: "Cirkulerade silvermynt".

Det vill säga gamla enkronor, femkronor, och morgan-dollars som fortfarande är fullt giltiga att betala med. Dessa silvermynt är momsfria i Sverige.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt