Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Hur tänker ni vid förvärv?
Hur tänker ni vid förvärv?
2014-06-23 13:52 # 1
Rick81
Ni som sparar i ädelmetaller hur tänker ni i erat förvärv? Jag har precis börjat att bli aningens med medveten än innan och flyttat över 30% av min "portfölj" vilket låter sjukt mer ambitiöst än vad det är, så funderar jag på månadsparande och liknande, tänkte först att köpa kanske 2-5 guld i månaden som en typ av månadsparande men spreaden käkar ju helt klart upp en del då. Hur tänker ni som är lite vana?
2014-06-23 14:09 # 2
Hanna
Jag köper normalt om jag känner att kursen är låg, om jag kommer över just den produkt jag föredrar till ett bra pris eller om jag får en summa pengar över (t.ex. skatteåterbäring etc). Har själv funderat på att köra ett månadssparande till hösten men då i form av 1 kg silvertacka/månad. Som du säger så är den vikten (1 grams eller 5 grams tackor antar jag att du syftar på) oftast betydligt dyrare än guldvärdet i sig men det beror ju på hur man ser det, du får ju å andra sidan ut mer när du säljer låga vikter också så det går många gånger jämt ut. Det är väl också en smaksak vad man föredrar att ha, flera tackor/mynt med lägre vikt kan man ju avyttra allteftersom vid behov medans det är lite mer påtagligt att plötsligt slänga iväg en hel 100 gram t.ex. medans man då får just mer guld för pengarna vid högre vikter.
2014-06-23 15:23 # 3
Rick81
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna
Jag köper normalt om jag känner att kursen är låg, om jag kommer över just den produkt jag föredrar till ett bra pris eller om jag får en summa pengar över (t.ex. skatteåterbäring etc). Har själv funderat på att köra ett månadssparande till hösten men då i form av 1 kg silvertacka/månad. Som du säger så är den vikten (1 grams eller 5 grams tackor antar jag att du syftar på) oftast betydligt dyrare än guldvärdet i sig men det beror ju på hur man ser det, du får ju å andra sidan ut mer när du säljer låga vikter också så det går många gånger jämt ut. Det är väl också en smaksak vad man föredrar att ha, flera tackor/mynt med lägre vikt kan man ju avyttra allteftersom vid behov medans det är lite mer påtagligt att plötsligt slänga iväg en hel 100 gram t.ex. medans man då får just mer guld för pengarna vid högre vikter.


Tack för svaret!
När jag kollar i alla fall här på LS, så köper dom för runt dom 284kr/g just nu oavsett vilken storlek på tackan. Så man tappar mer ju mindre man köper. Sen har du ju en stor poäng när det kommer till avyttring. Tycker du själv att det är värt spreaden för att få möjlighet till mindre avyttringar?
2014-06-24 09:32 # 4
Hanna
Det finns ju andra säljkanaler om man sen vill avyttra, säljer man till ett företag så är det klart att man får lite mindre betalt eftersom dom ska tjäna på det också. Jag har både sålt tillbaka till Liberty och sålt vi andra kanaler, beroende på produkten. Personligen föredrar jag guldtackor 1 oz, gillar när det finns lagom tyngd, skulle inte köpa under 10 gram och inte över 50 men det är ju en smaksak. Silver föredrar jag 1 kg tackor. Köper nästan aldrig mynt, både pga av estetik (tycker tackor är snyggare) och ur försäkringssynpunkt.
2014-06-24 10:20 # 5
blessed
Helt klart är 1 oz guld ett optimalt storlek att hålla sig med. Just kanadensiska maple leaf har ofta en relativt låg spread jämfört med andra 1 oz guld mynt. Behöver du gå över en nationsgräns med något eller några stycken så finns de ett nominellt värde i kanadenska dollar. Kanadensiska maple leaf eller österrikiska gold philharmonics. Du får en bättre spread med en 100 grams tacka men man kanske inte ha 28-30 tusen varje månad direkt. Vid gränsövergång med en tacka blir det helt klart vikt värdet som gäller.
Nackdelen med mynten med ett nominellt värde i ett lands valuta är att de är just det; en valuta och det finns aspekter gällande förvaring av valuta i bankfack...vilket som har varit föremål för diskussion i andra länkar i detta forum.
2014-06-27 18:09 # 6
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Rick81
Ni som sparar i ädelmetaller hur tänker ni i erat förvärv? Jag har precis börjat att bli aningens med medveten än innan och flyttat över 30% av min "portfölj" vilket låter sjukt mer ambitiöst än vad det är, så funderar jag på månadsparande och liknande, tänkte först att köpa kanske 2-5 guld i månaden som en typ av månadsparande men spreaden käkar ju helt klart upp en del då. Hur tänker ni som är lite vana?


Menar du att du har 30% placerat i ädelmetaller? Det tycker jag låter mycket, men hur man viktar sin portfölj beror givetvis på hur stor den är, men oavsett låter 30% som mycket. Å andra sidan kan man ju resonera som att guld skall utgöra basen i sin "reserv" eller buffert som bör vara av viss storlek innan det är meningsfullt att placera på mer spekulativa investeringar.
2014-07-07 01:24 # 7
Uffe
Hej
Just nu, eller rättare sagt under våren och försommaren, har jag köpt precis så mycket jag haft råd med. På något sätt har jag haft en känsla av att ädelmetallerna har varit undervärderade och att det är dags för en rejäl upphämtning.

Om man är säker på att det kommer att gå upp? Nej, men att köpa ädelmetaller i fysisk form är en långsiktig placering. Sedan ska jag erkänna att det tilltalar mig eftersom man "måste" tåla lite innan man rycker ut sina pengar. Man tvingar sig att spara på ett väldigt gammaldags sätt.

Personligen försöker jag att inte bry mig så mycket om aktuellt pris, utan jag köper när jag har råd helt enkelt.

MVH/Uffe


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt