Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silvermynt på Tradera?
Silvermynt på Tradera?
2014-06-12 23:34 # 1
TomTom66
Sorry men verkar mest vara snack om investeringar och tjäna pengar med diverse ,
som relativt ny på denna site så frågar ja er som e mer erfarna om köp av silverdollars på Tradera
finns ju blandat många, ibland inga att buda på,,efter att ha köpt ett 10 tal blir jag lite konfunderad på kvaliten
de flesta verkar vara "tvättade" på nått sätt ?
Ja har ju läst om en del med salt bikarbonat med varm vatten mm,,,,,,,,,
Men dessa är så blanka men ändå utan rispor mm så vad för andra sätt finns det att få dom som "nya"?
Kemiskt mm?
Är det samma på Ebay?
Hoppas på att få seriöst svar
2014-06-13 00:01 # 2
Nikon
Först rengöring med lite diskmedel, varmvatten och en mjuk borste eller bomullstuss. Sedan bakpulver och hett vatten.
Då blir silver blankt och fint
Men det tar ju inte bort repor, snarare riskerar man att skapa fler mikroskopiska repor med borsten..

Myntsamlare menar att man aldrig någonsin ska rengöra mynt då det dramatiskt sänker samlarvärdet. Något att tänka på.

Akta dig för förfalskningar. Silverdollar är populära att förfalska, och ebay är en populär försäljningskanal för förfalskningar.
2014-06-13 00:06 # 3
Nikon
Angående att köpa mynt på ebay för investeringssyfte så finns det de som menar att man inte ska bry sig om vilken sorts mynt det är. Det enda man skall titta på är hur stort premium över spot man får betala.
Tydligen går det att få guld och silvermynt för spot eller strax under om man är duktig på att kolla ebay ofta.
Men det är ju bara en av många handelsfilosofier.
2014-06-13 00:27 # 4
TomTom66
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Angående att köpa mynt på ebay för investeringssyfte så finns det de som menar att man inte ska bry sig om vilken sorts mynt det är. Det enda man skall titta på är hur stort premium över spot man får betala.
Tydligen går det att få guld och silvermynt för spot eller strax under om man är duktig på att kolla ebay ofta.
Men det är ju bara en av många handelsfilosofier.


Jo nog har jag koll på hur man kan rengöra silvermynt,, men vissa mynt som jag inköpt är kopiöst fina, med lupp inga repor ändå löjligt blanka, å då det morgan dollars typ 1880 tal ,vikten stämmer med +-0.1 g så det är troligtvis inga föfalskningar,,men tror dock på nån typ av kemisk tvätt eller kanske blästring (exeptionell metod ja jag vet),men nått ger mig skeptisk intuition
Sorry bara vill veta mer om hur vissa säljer sina mynt som är (trligtvis tvättade) på ett eller annat sätt
Senast ändrad av TomTom66; 2014-06-13 00:28
2014-06-13 00:59 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av TomTom66
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Angående att köpa mynt på ebay för investeringssyfte så finns det de som menar att man inte ska bry sig om vilken sorts mynt det är. Det enda man skall titta på är hur stort premium över spot man får betala.
Tydligen går det att få guld och silvermynt för spot eller strax under om man är duktig på att kolla ebay ofta.
Men det är ju bara en av många handelsfilosofier.


Jo nog har jag koll på hur man kan rengöra silvermynt,, men vissa mynt som jag inköpt är kopiöst fina, med lupp inga repor ändå löjligt blanka, å då det morgan dollars typ 1880 tal ,vikten stämmer med +-0.1 g så det är troligtvis inga föfalskningar,,men tror dock på nån typ av kemisk tvätt eller kanske blästring (exeptionell metod ja jag vet),men nått ger mig skeptisk intuition
Sorry bara vill veta mer om hur vissa säljer sina mynt som är (trligtvis tvättade) på ett eller annat sätt


Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
130år gamla mynt borde ha någon form av patina kan man tycka.
Stora mängder amerikanska dollar spenderade dock större delen av sitt liv i federal reserves valv, så de behöver inte nödvändigtvis vara slitna. Men lite oxidation borde dom ju ha.

Har du jämfört hur de olika mynten låter? Alla bör låta likadant.

Tyvärr finns det mässingslegeringar som har samma densitet som silver, så att bara väga mynten är inte alltid ett säkert sätt att upptäcka förfalskningar.
2014-06-13 19:29 # 6
TomTom66
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av TomTom66
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Angående att köpa mynt på ebay för investeringssyfte så finns det de som menar att man inte ska bry sig om vilken sorts mynt det är. Det enda man skall titta på är hur stort premium över spot man får betala.
Tydligen går det att få guld och silvermynt för spot eller strax under om man är duktig på att kolla ebay ofta.
Men det är ju bara en av många handelsfilosofier.


Jo nog har jag koll på hur man kan rengöra silvermynt,, men vissa mynt som jag inköpt är kopiöst fina, med lupp inga repor ändå löjligt blanka, å då det morgan dollars typ 1880 tal ,vikten stämmer med +-0.1 g så det är troligtvis inga föfalskningar,,men tror dock på nån typ av kemisk tvätt eller kanske blästring (exeptionell metod ja jag vet),men nått ger mig skeptisk intuition
Sorry bara vill veta mer om hur vissa säljer sina mynt som är (trligtvis tvättade) på ett eller annat sätt


Det kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
130år gamla mynt borde ha någon form av patina kan man tycka.
Stora mängder amerikanska dollar spenderade dock större delen av sitt liv i federal reserves valv, så de behöver inte nödvändigtvis vara slitna. Men lite oxidation borde dom ju ha.

Har du jämfört hur de olika mynten låter? Alla bör låta likadant.

Tyvärr finns det mässingslegeringar som har samma densitet som silver, så att bara väga mynten är inte alltid ett säkert sätt att upptäcka förfalskningar.


Ok,Tack,
Hmm Legeringar med axakt samma densitet kan ju va en orsak,, får kolla upp det mera
men jag säger som du ett mynt från 1880 och det är löjligt blankt utan minsta antydan till Patina och får löpa det för ca 250:- ger mig iallafall dåliga vibbar
ELLER?
2014-06-13 22:48 # 7
Lavendale
Ta en bild på ditt mynt och jämför din bild med bilden på ett garanterat äkta mynt och kolla om det finns några avvikelser dem emellan.

Nedan en bild på en äkta Morgan Silver Dollar.



Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt