Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Moms på koppar i Krugerrands?
Moms på koppar i Krugerrands?
2014-05-18 22:52 # 1
Oscar92
Krugerrands innehåller 11/12 guld och 1/12 koppar. Guld är momsbefriat i Sverige. Koppar är inte momsbefriat i Sverige.
Borde inte detta innebära 25 % moms på den 1/12 koppar som ett Krugerrandmynt innehåller och detta i sin tur påverka priset på myntet då det säljs i Sverige?
Är detta prispåslag inkluderat i försäljningspriset eller finns det någon lag som gör att detta går att kringgå?
Även om koppar inte är värt särskilt mycket jämfört med guld och 25 % av "inte särskilt mycket" borde påverka försäljningspriset i slutändan borde det ändå finnas en viss påverkan.
2014-05-19 06:32 # 2
Solidus
Du glömde resten av investeringsguldet, med 0.001silver och koppar, ring och tipsa Skatteverket, många bäckar små....
2014-05-19 12:38 # 3
Oscar92
Går det någon gräns för när allting annat förutom guldet i exempelvis ett mynt eller en tacka blir skattebefriat? Alltså vid någon viss andel. Det skulle i sådant fall vara intressant att veta var den gränsen går. Jag menar att även "rena" guldmynt innehåller ju inte exakt 100 % guld som du sa och denna andel beskattas lilla andel av allt det andra verkar ju inte beskattas.
Senast ändrad av Oscar92; 2014-05-19 12:43
2014-05-19 13:10 # 4
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar92
Krugerrands innehåller 11/12 guld och 1/12 koppar. Guld är momsbefriat i Sverige. Koppar är inte momsbefriat i Sverige.
Borde inte detta innebära 25 % moms på den 1/12 koppar som ett Krugerrandmynt innehåller och detta i sin tur påverka priset på myntet då det säljs i Sverige?
Är detta prispåslag inkluderat i försäljningspriset eller finns det någon lag som gör att detta går att kringgå?
Även om koppar inte är värt särskilt mycket jämfört med guld och 25 % av "inte särskilt mycket" borde påverka försäljningspriset i slutändan borde det ändå finnas en viss påverkan.


Momsen på det koppar (2,88 gram) som finns i Krügern skulle bli ca 30 öre / mynt. Och ja, det skulle bli några kronor till i statskassan men jag skulle tro att det skulle administrationen skulle vara dyrare. Sen räknas ju Krügern som investeringsguld och är momsbefriad och jag skulle tro att det som är investeringsguld (22 karat eller mer) räknas i sin helhet, oavsett legering, som investeringsguld.
2014-05-19 18:49 # 5
Oscar92
Okej, tack för svaret. Jag välkomnar dock fortfarande svar från någon som är 100% säker på vad som gäller vad gränsen för momsbefrielse går vid legeringar om det nu finns någon. Kanske någon som driver Liberty Silver har svar? Liberty Silver säljer ju trots allt Krugerands och de borde veta vad som gäller när det handlar om moms på ädelmetaller.
Jag skulle även gärna vilja ha svar på alla andra frågor jag ställde i mina tidigare inlägg.
Senast ändrad av Oscar92; 2014-05-19 19:05
2014-05-19 19:44 # 6
Solidus
Tänker du smuggla in momsfri koppar med hjälp av Krugerrands då tar jag av mig mössan...
2014-05-19 19:54 # 7
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar92
Okej, tack för svaret. Jag välkomnar dock fortfarande svar från någon som är 100% säker på vad som gäller vad gränsen för momsbefrielse går vid legeringar om det nu finns någon. Kanske någon som driver Liberty Silver har svar? Liberty Silver säljer ju trots allt Krugerands och de borde veta vad som gäller när det handlar om moms på ädelmetaller.
Jag skulle även gärna vilja ha svar på alla andra frågor jag ställde i mina tidigare inlägg.


Du kan läsa allt här:

https://www.vero.fi/sv-FI/Detaljerade_skatteanvisningar/Skatteforvaltningens_anvisningar/Momsbeskattning_av_investeringsguld_samt%2827503%29#Definition%20pa%20investeringsguld
2014-05-19 22:23 # 8
Oscar92
Tack för länken, mycket intressant!
2014-05-20 13:51 # 9
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Guldmynt över .900 är momsbefriade inom hela EU.

Från mervärdesskattelagen:
18 § Med investeringsguld förstås
1. guld i form av en tacka eller platta med en vikt som godtas på någon av marknaderna för sådant guld och med en finhalt av minst 995 tusendelar, oavsett om guldet representeras av värdepapper eller inte,
2. guldmynt som
- har en finhalt av minst 900 tusendelar,
- är präglade efter år 1800,
- är eller har varit gällande betalningsmedel i ursprungslandet, och
- normalt säljs till ett pris som inte överstiger marknadsvärdet för guldinnehållet i myntet med mer än 80 %.

Små tackor eller plattor med en vikt av 1 gram eller mindre omfattas inte av första stycket 1.
Guldmynt som omfattas av den förteckning som årligen offentliggörs i C-serien av Europeiska unionens officiella tidning ska anses uppfylla kriterierna i första stycket 2 under hela det år förteckningen gäller.
Guldmynt enligt denna paragraf ska inte anses omsatta på grund av det numismatiska värdet. Lag (2011:283).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt