Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Forskare: Guldpriserna kan ha manipulerats i ett årtionde
Forskare: Guldpriserna kan ha manipulerats i ett årtionde
2014-04-28 20:47 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Skrev ett inlägg ang. en intervju som genomförts med en av forskarna bakom studien som visar på manipulering av prisfixingen: Forskare: Guldpriserna kan ha manipulerats i ett årtionde

Duplicerar inlägget nedan:

I början av mars rapporterade vi om hur en preliminär rapport gjord av två forskare på New York University’s Stern School of Business presenterade empiriska data för att guldmarknanden manipuleras. De data som presenteras pekar på ”artificialitet i priset” och det är den så kallade prisfixingen eller ”benchmark” som manipuleras. I detta system sätter ett fåtal banker priset vilket ni kan läsa om här.

Nu är snart den fullständiga rapporten klar att släppas och en av de som har varit med att skapa den är Rosa Abrantes-Metz som är associate professor på Stern School of Business, New York samt director på Global Economics Group.

Abrantes-Metz berättar i intervjun att de har studerat spot-priset från 2001 till 2013. Vad de har gjort är att försöka mäta de tidpunkter då priserna ökade som kraftigast genom att kolla på en specifik minut och var priserna var före och efter den minuten. Det de har funnit är att sedan 2004 har prisspikarna för spotpriset på guld ökat markant, i synnerhet för PM-fixingen, den som sker vid kl.15:00 på eftermiddagen. Under 2004 ökade guldpriset och aktiviteten på guldmarknaden rent generellt på ett markant sätt: Gruvorna ökade sin aktivitet, nya gruvor öppnades, ETF:er bildades. Rosa Abrantes-Metz tror att den ökade aktiviteten kan ha gett ett incitament för bankerna att manipulera priset. Guldbolagen säljer produktion till fix-priset genom bankerna och bankerna känner till dessa ordrar i förväg, så de vet när det finns mycket att sälja. Detta kan innebära att de har ett incitament till att manipulera priset neråt om de vet att det finns mycket att sälja och bankerna själva befinner sig på köpsidan.

Det kan även vara så att bankerna har positioner i guldderivat vilket innebär att de kan tjäna pengar på om priset rör sig upp eller ner, beroende på vilken position de sitter på.

Anledningen till att Rosa Abrantes-Metz valde att undersöka guldmarknaden och specifikt prisfixingen var att det är den marknad där flest röda varningsflaggor dyker upp. Att en liten grupp ingår i ett informationsutbyte (telefonkonferens) som sätter priset, utan att informationen om detta utbyte släpps till resten av marknaden, ger en signifikant sannolikhet för att dessa ska manipulera priset till sin fördel. I synnerhet som dessa aktörer har ett intresse av hur priset rör sig. Dessutom understryker hon att prisfixingen inte fyller någon funktion då guldmarknaden i sig självt innehåller tillräckligt med handel för att kunna sätta prisfixingen där, utan någon telefonkonferens.

I klippet nedan intervjuas Rosa Abrantes-Metz av Daniela Cambone från Kitco News:

Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-04-28 22:26
2014-05-03 22:37 # 2
Uffe
Hej
Nu hörde jag att man inte längre törs hålla på med guldmanipulationen. Fler banker riskerar rättsliga åtgärder. Först ut att hoppa av var Deutsche Bank, och nu ryktas det om att Morgan Stanley samt även titanen Goldman Sachs kommer att sluta med ädelmetaller. Det ryktas om att kvarvarande fysiskt silver under Liberty Street har sålts till Kina.
Om det stämmer kommer guldpriset att börja återta förlorad mark.
MVH/Uffe
2014-05-04 09:21 # 3
Solidus
När jag först hörde om att det öppnas metallbörser i Hongkong och Shanghai trodde jag att nu blir det slut på trixandet med guldpriset men det visade sig att det blev ännu värre. Nu, med facit i hand förstår man att det var Kina som medvetet sänkte guldet för att kunna julhandla på rean som nu har pågått i 2 år+. Och handlat har de gjort, innehavet lär ligga på ganska stöddiga 5000ton, kan vara ännu mera....
2014-05-04 10:45 # 4
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
När jag först hörde om att det öppnas metallbörser i Hongkong och Shanghai trodde jag att nu blir det slut på trixandet med guldpriset men det visade sig att det blev ännu värre. Nu, med facit i hand förstår man att det var Kina som medvetet sänkte guldet för att kunna julhandla på rean som nu har pågått i 2 år+. Och handlat har de gjort, innehavet lär ligga på ganska stöddiga 5000ton, kan vara ännu mera....


Har du någon källa för detta?
Enligt senaste kvartalsrapporten från pboc så har de inte köpt något alls.
2014-05-04 12:23 # 5
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Solidus
När jag först hörde om att det öppnas metallbörser i Hongkong och Shanghai trodde jag att nu blir det slut på trixandet med guldpriset men det visade sig att det blev ännu värre. Nu, med facit i hand förstår man att det var Kina som medvetet sänkte guldet för att kunna julhandla på rean som nu har pågått i 2 år+. Och handlat har de gjort, innehavet lär ligga på ganska stöddiga 5000ton, kan vara ännu mera....


Har du någon källa för detta?
Enligt senaste kvartalsrapporten från pboc så har de inte köpt något alls.


"Here are some of the highlights:

- China has imported a world record amount of gold in 2013 at 1108 metric tons. This is a 33% increase over 2012. Unofficial estimates put their gold reserves at just over 5000 tons, second only to the US.

- In a strongly related article, Comex, the world's gold supplier, is almost out of gold in its available reserves. There's now a considerable delay in filling orders in the world market. You know, in my books when a hot commodity like gold can't be supplied, that means the price goes up due to incredible demand."

Bara ett smakprov, källan behållr jag för mig själv tills vidare
2014-05-04 17:46 # 6
Solidus
"
Har du någon källa för detta?
Enligt senaste kvartalsrapporten från pboc så har de inte köpt något alls.[/quote]

Kina har framgångsrikt blånekat hittills, upp till 5000 ton, och det har lönat sig onekligen. Sen vet jag att Kina mycket aktivt handlar allt som har med guld att göra, gruvor och aktier. Stora pengar investeras i guldprospektering, ibland under falsk flagg, som i Mongoliet. Nu har man oppnat för handel i Beijing också, sen direkt i PBoC valv, smidigt ...
Här, lite nyttig läsning:
http://www.zerohedge.com/news/2014-04-21/china-goes-dark-pboc-keep-goldbugs-confused-about-its-gold-buying-spree
2014-05-09 12:44 # 7
Uffe
Kina kommer att släppa loss guldpriset när de har bunkrat upp tillräckligt för att skapa en ny gulduppbackad handelsvaluta som kommer att slå ut dollarn som världens reservvaluta. De kommer då aktivt att släppa loss och driva upp guldpriset så att väldigt mycket av världens rikedom koncentreras till Kina och Asien.

Håller i övrigt med Solidus. Kina är smarta och handlar genom agenter, lite i taget. Svårt att hitta källor att redovisa, man måste söka och skaffa sig en egen bild av läget. Sök efter trovärdiga s k avhoppare som släpper inside information på nätet. Dr Paul Craig Roberts t ex, f d chef över US Treasury under Ronald Reagan. Sök på youtube: gold fight dollar

MVH/Uffe
2014-05-12 22:15 # 8
Snyltaren
Inte en chans att Kina ensam ger sig på dollarn. Kinas centralbank är väl knuten till BIS och därmed är det en högre grupp ovanför Kina. Den högre makten, som jag här kallar för toppen av pyramiden, är de som kommer bestämma nästa valuta, och det är möjligt att Kina används för att sänka dollarn, men räkna inte med yuan som nästa valuta. I så fall anfaller USA direkt. Nej, det är en grupp som inte känner några vanliga landsgränser som styr. De kommer nog bli ett globalt banksystem först, och när det har utbyte av data som de tänkt sig så slutar de hålla dollarn levande. Visserligen kanske kina tjänar på att dollarn inte knäcks kontrollerat, men jag tror inte kina vågar agera ensamma.

Hoppa in i denna podcast vid 00:09:05 till 00:18:00 och hör om hur t om Singapore och Schweiz hakar på ett nytt system osv
http://www.corbettreport.com/interview-882-power-hour-birth-of-the-global-tax-grid/
2014-05-13 13:13 # 9
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltaren
Inte en chans att Kina ensam ger sig på dollarn. Kinas centralbank är väl knuten till BIS och därmed är det en högre grupp ovanför Kina. Den högre makten, som jag här kallar för toppen av pyramiden, är de som kommer bestämma nästa valuta, och det är möjligt att Kina används för att sänka dollarn, men räkna inte med yuan som nästa valuta. I så fall anfaller USA direkt. Nej, det är en grupp som inte känner några vanliga landsgränser som styr. De kommer nog bli ett globalt banksystem först, och när det har utbyte av data som de tänkt sig så slutar de hålla dollarn levande. Visserligen kanske kina tjänar på att dollarn inte knäcks kontrollerat, men jag tror inte kina vågar agera ensamma.

Hoppa in i denna podcast vid 00:09:05 till 00:18:00 och hör om hur t om Singapore och Schweiz hakar på ett nytt system osv
http://www.corbettreport.com/interview-882-power-hour-birth-of-the-global-tax-grid/


"toppen av pyramiden"? Vet du vilka dessa är?

"Det kommer nog bli ett globalt banksystem först" Har vi inte det redan?
Senast ändrad av Babaroo; 2014-05-13 13:17
2014-05-13 21:24 # 10
Snyltaren
Kort svar: Nej, jag har inte deras namn.
För de vill inte synas, de äger mycket av lobbygrupper och media förmodligen. För så skulle jag göra om jag hade pengarna och ville fortsätta verka utan att synas :)

Eller för att ta ett annat exempel än media från själva toppen:

Bank for International Settlements, dvs centralbankernas centralbank, har anklagats för att verksamheten är nära nog osynlig, trots att organisationen har en enorm makt och att organisationen inte är ansvarig för, eller redovisningsskyldig till, någon demokratisk församling.

Och detta låter vi fortgå! För att vi inte kommer åt dem, för att de håller sig utanför vad vi kan påverka i våra val osv. Läs Shockdoktrinen för att få lite uppslag på namn/intressenter.
Lyssna på de minuter jag länkade ovan för att höra om att Schweiz banker fortfarande är så gott som helt skyddade från insyn, fast det håller ev på att luckras upp. Så vad jag menar med ett nytt banksystem är kanske ett förberett globalt skattesystem, snarare än att man redan idag kan sända pengar kors och tvärs på nolltid.
2014-05-13 22:47 # 11
Uffe
I mitt inlägg menade jag inte att Kina tänker lansera Yuan som handelsvaluta. Det jag menar är att jag tror att BRICS kommer att släppa en gulduppbackad handelsvaluta med kina som största intressent. Sedan menade jag inte att Kina tänker krossa dollarn, bara att de tänker släppa guldpriset fritt för att transportera in värde i sin ekonomi. De tänker inte göra något aktivt för att göra dollarn illa, de har 3 triljoner i dollartillgångar.

MVH/Uffe
2014-05-14 07:33 # 12
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltaren
Kort svar: Nej, jag har inte deras namn.
För de vill inte synas, de äger mycket av lobbygrupper och media förmodligen. För så skulle jag göra om jag hade pengarna och ville fortsätta verka utan att synas :)

Eller för att ta ett annat exempel än media från själva toppen:

Bank for International Settlements, dvs centralbankernas centralbank, har anklagats för att verksamheten är nära nog osynlig, trots att organisationen har en enorm makt och att organisationen inte är ansvarig för, eller redovisningsskyldig till, någon demokratisk församling.

Och detta låter vi fortgå! För att vi inte kommer åt dem, för att de håller sig utanför vad vi kan påverka i våra val osv. Läs Shockdoktrinen för att få lite uppslag på namn/intressenter.
Lyssna på de minuter jag länkade ovan för att höra om att Schweiz banker fortfarande är så gott som helt skyddade från insyn, fast det håller ev på att luckras upp. Så vad jag menar med ett nytt banksystem är kanske ett förberett globalt skattesystem, snarare än att man redan idag kan sända pengar kors och tvärs på nolltid.


Här har du din "topp av pyramiden"

http://en.wikipedia.org/wiki/SPQR

http://en.wikipedia.org/wiki/United_nations

Ser du någon likhet i deras emblem?

Och vilka styr FN?

Katolska Kyrkan, kolla vilka sammanhang Bill Clinton, George Bush, Jose Manuel Barroso, Viet Dinh (det var han som primärt skrev den nazistiska USA Patriot act), samt en massa andra kända politiker rör sig i, kolla vilka som utbildats vid Katolska universitet:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Georgetown_University_alumni

Där har du en saftig lista (från ETT av katolikernas många universitet) som är packad med mäktiga människor.

http://www.catholicherald.co.uk/news/2013/04/09/ban-ki-moon-praises-pope-francis-after-meeting/

Tony Blair när han skrev under EU konstitutionen framför en gigantisk Påvestaty
http://www.chinadaily.com.cn/english/doc/2004-10/29/xin_23100130013904905149.jpg


Lång video om hur Katolska kyrkan styr och har styrt väldigt länge (intervju gjord av en svensk radiopratare faktiskt):
http://www.youtube.com/watch?v=thw4gqypZro
Senast ändrad av Babaroo; 2014-05-14 07:37


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt