Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silverpriset
Silverpriset
2011-02-24 14:07 # 1
Flavian
Jag läste just Torgnys inlägg om silverpiset. Jag gjorde en liten reflektion. Om inflationen fortsätter så kommer det väl rimligen att visa sig genom ett stigande pris på silver liksom på allt annat. Dessutom är ju silverpriset idag långt under rekordnteringen från 1980 och tar man med dollarns värdeminskning i kalkylen så är silver ännu billigare.

2011-02-24 17:37 # 2
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag läste just Torgnys inlägg om silverpiset. Jag gjorde en liten reflektion. Om inflationen fortsätter så kommer det väl rimligen att visa sig genom ett stigande pris på silver liksom på allt annat. Dessutom är ju silverpriset idag långt under rekordnteringen från 1980 och tar man med dollarns värdeminskning i kalkylen så är silver ännu billigare.



Jamen visst. Silverpriset är totalt undervärderat. Det kostar nu ca 33 USD/oz, och toppen 1980 var ca 50 USD. Finns det något som är nominellt billigare idag än 1980. Jag vet inget i alla fall.

KH
2011-02-24 20:26 # 3
Martin J
Det är ju dock lite missvisande att utgå ifrån ett allt igenom manipulerat pris som dessutom bara var en mycket kort spik och inte en långvarig och stabil uppgång. Uppgången fick väl knappt nåt genomslag alls i lite längre glidande medelvärden t.ex.
2011-02-25 12:31 # 4
Flavian
Kanhända fick den sensationella prisstegringen under 1970-talets slut och 1980-talets början inget större genomslag på glidande medelvärden och visst var den prisuppgången ohållbar.

Det mesta pekar dock mot att silver nu har inlett en mera hållbar prisuppgång. Hur mycket kostade ett uns silver 1967? Jag är fäst vid det årtalet därför att jag föddes 1967 och därför att jag vet att en Big Mac, som presenterades samma år, då kostade 45 amerikanska cent i USA. Givetvis fanns då Big Mac endast i USA.

Idag kostar en Big Mac cirka 3,75 amerikanska dollar i USA. Har Big Mac eller silver stigit mest?
2011-02-25 12:44 # 5
Flavian
Jag kollade just upp silverpriset. Enligt LBMA:s hemsida kostade ett uns silver 2,173 amerikanska dollar den 2 januari 1968. Idag uppgår motsvarande pris till 33,28 amerikanska dollar.

Silverpriset har alltså stigit med en faktor på 15,32. Om vi antar att en Big Mac kostade 0,45 amerikanska dollar också i januari 1968 så innebär det att priset på en Big Mac har stigit med en faktor på 8,33.

Detta kan faktiskt tyda på att silverpriset är upphaussat. Å andra sidan har guldpriset stigit från 35,181 amerikanska dollar den 2 januari 1968 till idag 1405,00 amerikanska dollar. Guldpriset har alltså stigit med en faktor 39,94 och således blivit mycket dyrare mätt såväl i silver som i Big Macs.

Man bör också ta med i beräkningen att en stigande produktivitet inom framförallt jordbruket har gjort mat billigare under åren. Guldpriset talar möjligen för ett fortsatt stigande silverpris. Å andra sidan är det en historisk trend att guld blir stadigt dyrare mätt i silver.

På 1800-talet tror jag att silverpriset inte var mer än cirka 15 gånger högre än guldpriset.
2011-02-25 13:12 # 6
Anonym
Mycket talar för att det finns mindre mängd silver än guld i investerbar form ovan jord, och att mängden silver minskar hela tiden på grund av industriell konsumtion. En del bedömare som Adrian Douglas tror att silver kan uppnå samma eller högre pris än guld någon gång framöver.

jag har läst mängder av artiklar om silver, som övertygat i alla fall mig om att silver har större potential uppåt än guld åren framöver.

KH
2011-02-28 12:32 # 7
Flavian
Jag påstår inte att föregående talare har fel. För ett högre guldpris mätt i guld talar att silverpriset ännu inte har återhämtat sig lika kraftfullt som guldpriset. Guldmarknaden är ju mera likvid.

Å andra sidan råder jag alla som ifrågasätter arbetsvärdeläran att läsa Ricardos principles. De som tvärsäkert har avvisat arbetsvärdeläran utan att ha läst Ricardo kommer nog att bli något mindre tvärsäkra efter att ha läst Ricardo.

Att guld är dyrare än silver beror huvudsakligen på att det är mera arbetskrävande att bryta guld än silver.
2011-03-09 20:58 # 8
Anonym
guld $ 57000 OCH SILVER ÄNNU HÖGRE.
Kolla in denna video

http://www.youtube.com/watch?v=_tLntPQxfF0&feature=related
2011-03-10 16:44 # 9
Hedge
Vad är guld och silver värt? Egentligen?

Om vi nu inte skall relatera metallernas värde till dom allt mer värdelösa fiat-valutorna vad är guld och silver då värdt?

Då blir det ju bara subjektiva bedömningar baserat på personligt tyckande i sista ändan.
Eller tänker jag fel nu?

Lite intresannt läsning i ämnet.

http://www.mises.se/2011/02/23/subjektiva-varderingar-och-marknadspriser/


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt