Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Deklarera förlust
Deklarera förlust
2014-03-26 17:27 # 1
Greenline
Hej,
jag gjorde under 2013 en förlust vi försäljning av guldtackor (samtliga, inköpta för investering/värdesäkring under 2010 resp 2011) på över 100000:- . Hur skall jag redovisa detta ?

På vilken blankett, med vilka verifikationer ?

Är det något särskilt jag bör tänka på ?

Är det överhuvudtaget någon poäng för mig ?

Mvh
L
(Tacksam för alla tips, och med hopp om överseende med ev överlappning i tidigare diskussioner.)
2014-03-26 19:21 # 2
Fredrik
Jag skulle ta kontakt med skattemasen.
Dom har faktiskt bra kunskap trots att jag inte vill göra reklam för dom ;-)
2014-03-26 19:28 # 3
Greenline
Tack Fredrik, jag har försökt.
Det är väldigt upptaget där, nu...

I mellantiden hade jag hoppats att få ta del av den allmänna visdomen här i forumet.
2014-03-26 21:05 # 4
Hausse
Hej!

För några år sedan sålde jag ett antal tackor. Jag använde blankett K4. På denna blanketts baksida finns ett fält där man kan fylla i "Övriga värdepapper, råvaror, övriga tillgångar (kapitalplaceringar) m.m.".

I fältet (ser ut som en tabell) var det bara att fylla i antal tackor, sedan skriva in vad det var för något man sålt (och här skrev jag exakt det som stod på köpordern den gången för länge sedan då jag inhandlade tackorna). Därefter var det bara att skriva in försäljningspris samt omkostnadsbelopp (priset vid köpet). Slutligen fyllde man i vinst eller förlust.

Vinsten/förlusten flyttade man sedan över till ruta 64 (vinst)/ruta 83 (förlust) på Inkomstdeklaration 1.

Jag bifogade inga kvitton, men hade sådana hemma (både köp och försäljning) om någon skulle ha velat titta på dessa.

Det gick hur smärtfritt som helst.

Lycka till önskar Hausse
2014-03-29 02:22 # 5
Nikon
Japp, K4 är det som gäller!
2014-03-29 07:51 # 6
osvaldo
Redeviser i også ,når at i har gevinst/fortjenste

Det gode ved at investere i ædelmetal er jo ellers, at det er uden for statens rækkevidde
Vi betaler skat når vi tjener de penge, som vi bruger til at købe metal for, det må være nok


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt