Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Moms på gold-nuggets?
Moms på gold-nuggets?
2014-03-20 12:23 # 1
Gold nuggets
Hej!

Köpte en mindre mängd små guld-nuggets från USA - totalt 5 gram (c:a 0.1 gram vardera). Hamnat i lite diskussioner med Tullverket. De erkänner att det inte är tullavgift på detta eftersom att det är "guld" dock så menar de att man skall lägga på 25% moms.

Stämmer detta. Är det verkligen 25% moms på detta...? Jag vet att investeringsguld skall vara 99.5% i form av tacka eller 90% som "mynt" men är tycker det är sjukt om momsen skall omfatta gediget guld som i det närmaste är 24 K. Någon som vet eller har liknanade erfarenheter? Har storleken måhända också betydelse? Länka gärna till sida som utreder saken.

TACK!

2014-03-20 14:08 # 2
Liberty Silver / Gustav Andersson
Nedan är saxat från följande sida med sammanfattning av EU-lagstiftningen på flertalet språk: http://europa.eu/legislation_summaries/taxation/l31012_sv.htm


Definition av investeringsguld:

• Guld i form av en tacka eller en `wafer` med en av guldmarknaderna godtagen vikt, med en renhet av minst 995/1 000, oavsett om det representeras av värdepapper eller inte (medlemsstaterna får utesluta små tackor eller `wafers` med en vikt på 1 g eller mindre från de särskilda reglerna);

• Guldmynt som har en renhet av mint 900/1 000, är präglade efter år 1800, är eller har varit lagligt betalningsmedel i ursprungslandet, och normalt säljs till ett pris som inte överstiger det öppna marknadsvärdet för guldinnehållet i mynten med mer än 80 %. Varje år anger medlemsstaterna vilka av de mynt som uppfyller dessa kriterier som är föremål för handel på deras territorium. Dessa listor publiceras i EUT.

Vidare kan ni läsa följande artikel med definitioner och tabeller över investeringsguld:
G&S: Del 54 Definitioner och tabeller för investeringsguld

Guld som möter definitionerna av investeringsguld är således momsbefriat medan smyckesguld/övrigt guld är momsbelagt.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2014-03-20 14:10
2014-03-20 16:47 # 3
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Gold nuggets
Hej!

Köpte en mindre mängd små guld-nuggets från USA - totalt 5 gram (c:a 0.1 gram vardera). Hamnat i lite diskussioner med Tullverket. De erkänner att det inte är tullavgift på detta eftersom att det är "guld" dock så menar de att man skall lägga på 25% moms.

Stämmer detta. Är det verkligen 25% moms på detta...? Jag vet att investeringsguld skall vara 99.5% i form av tacka eller 90% som "mynt" men är tycker det är sjukt om momsen skall omfatta gediget guld som i det närmaste är 24 K. Någon som vet eller har liknanade erfarenheter? Har storleken måhända också betydelse? Länka gärna till sida som utreder saken.

TACK!



Guldnuggets ät inte 24K, kan vara allt mellan 12 K till 20-22 K ytterst sällan högre
2014-03-20 18:30 # 4
Nikon
Så tyvärr förmodligen så att det ska momsas...
2014-03-20 19:17 # 5
Gold nuggets
Tack för svar!

Jo jag vet att nuggets inte håller 99.5% (i regel) men kvalitets-nuggets ligger generellt sett omkring 22 K. Det går också att få intyg på renheten från säljaren. Sedan är gränsen endast 90% när det gäller mynt. Jag tycker följaktligen att reglerna är helt fel. Nuggets borde inte momsbeläggas. Bara att de som skrivit lagen "glömt" att ta hänsyn till gediget guld. Att klaga är nog en lång process dock... Det tror jag tyvärr.
2014-03-21 10:19 # 6
Babaroo
Citat:
Ursprungligen postat av Gold nuggets
Tack för svar!

Jo jag vet att nuggets inte håller 99.5% (i regel) men kvalitets-nuggets ligger generellt sett omkring 22 K. Det går också att få intyg på renheten från säljaren. Sedan är gränsen endast 90% när det gäller mynt. Jag tycker följaktligen att reglerna är helt fel. Nuggets borde inte momsbeläggas. Bara att de som skrivit lagen "glömt" att ta hänsyn till gediget guld. Att klaga är nog en lång process dock... Det tror jag tyvärr.


Enligt reglerna som länkades så står det ju att medlemsländer får utesluta "wafers" på 1 gram och mindre, och du sade att dina vägde 0,1gram stycket? Då är det väl ganska klart varför de hävdar du ska betala moms?
2014-03-21 19:53 # 7
Solidus
Citat:
Ursprungligen postat av Gold nuggets
Tack för svar!

Jo jag vet att nuggets inte håller 99.5% (i regel) men kvalitets-nuggets ligger generellt sett omkring 22 K. Det går också att få intyg på renheten från säljaren. Sedan är gränsen endast 90% när det gäller mynt. Jag tycker följaktligen att reglerna är helt fel. Nuggets borde inte momsbeläggas. Bara att de som skrivit lagen "glömt" att ta hänsyn till gediget guld. Att klaga är nog en lång process dock... Det tror jag tyvärr.


Naturliga goldnuggets är alla unika till utseende och kemiskt innehåll. Så vitt jag vet finns inga "kvalitetts-nuggets" med 22 K stämpel. Nuggets/specimens bedöms och värdesätts efter två kriterier 1. utseende, 2. ursprung och betalas normalt med 2-5 gånger spot, priset har ingenting med guldhalten att göra. De dyraste och vackraste exemplaren jag vet innehåller bara ca 50% guld, resten silver, kommer från södra England och är kristallina..
Dessutom förtjänar guldkorn på 0,1 gr knappast att kallas för "nuggets"
Senast ändrad av Solidus; 2014-03-21 20:36


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt