Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldmynt med fasade ytterkanter
Guldmynt med fasade ytterkanter
2014-02-20 22:31 # 1
Tor
Har någon mer än jag fått Kanadensisk Gold Maple mynt med fasade ytterkanter? Eller från andra tillverkare?
Fick en leverans av Kanadensisk Gold Maple 2014, där alla mynt på framsidan blivit utsatta för någon form av skrapande längs ytterkanten. Det syns inte mycket för blotta ögat, men om man tar ett par st mynt från 2013 som inte blivit hanterade på detta sätt, och jämför dom, då ser man en tydlig skillnad.
Med ett förstoringsglas syns det mycket väl att alla mynt skrapats på ytterkanten, i en 45 gradig vinkel. Det är ett slarvigt jobb som är ojämnt, därmed kan man betrakta det som handgjort.

Man kan ju undra varför någon gjort det. Är det gjort för att testa äktheten? Men varför runt hela myntet istället för på en enstaka plats i så fall?
Ar det kanske inte nya o cirkulerade 2014 mynt jag köpt? Vilket jag trodde att jag köpte.

Vikten på dom avviker dessutom, om än mycket lite, men ändå. Mynten från 2013 avviker ingenting.

Någon annan som upplevt samma sak?
Någon som har en förklaring?
2014-02-21 16:34 # 2
jiess
Var noga !! Tungsten börja komma starkt

Gå inte över Ån efter vatten, snålhet bedra som bekant.

Vi har flera bra svenska företag.

mvh

jiess
2014-02-22 04:06 # 3
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av jiess
Var noga !! Tungsten börja komma starkt


Nja, det ska du nog inte oroa dig så mycket för. Ännu finns det såvitt jag vet inte ett enda bekräftat fall av tungstensförfalskade guldmynt.

Jag skulle gissa på att någon maskin som hanterar mynten på myntverket rispar dom en smula, antingen i samband med prägling eller kanske packning.
Mynt av lägre kvalitet kan ha rätt så märkbara hanteringsmärken, även när man köper nypräglade.
2014-02-22 06:42 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Repor på nypräglade maples i såväl guld som silver är väldigt vanligt så det är fullt normalt. Det sker ingen återsmältning av bullionmynt normalt, så länge vikten är ok och de inte är i väldigt dåligt skick, eftersom de är just bullionmynt för investering.

Dock tycker jag att Royal Canadian Mint´s mynt ofta har förvånansvärt dålig kvalitet men det är kanske därför som de är någorlunda konkurrenskraftiga prismässigt jämfört med andra statligt präglade bullionmynt.
2014-02-25 20:44 # 5
Tor
Jag är orolig på riktigt. Kolla den här:
http://www.alibaba.com/product-detail/1-oz-31-11g-2013-canadian_1502302279.html

Jag har mynt från 2013 och från 2014 och dom skiljer sig åt på flera sätt, olika lyster, olika "säkerhetsmärke".
Ska se till att få en second opinion på mina mynt hos en oberoende expertis.

Det kommer bli ett himla oväsen om det visar sig förekomma oegentligheter kan jag lova.
Senast ändrad av Tor; 2014-02-25 21:13
2014-02-25 21:11 # 6
Fredrik
Tor
Som det står på Alibaba så innehåller myntet metall/tungsten. Vilket gör det rätt omöjligt att hålla måtten.. Vikten kan absolut vara ok men inte måtten.
Tjockleken på det falska myntet är 2.8m.m
På ett riktigt maple leaf är det 2.87 m.m
Det är det fina med att köpa mynt istället för guldtackor.

Att sedan nån i Kina skulle få till ett snyggt maple leaf privy mark tror jag inte på.
Stämmer måtten och vikten så kan man alltid kolla frekvensen på myntet via en app.

Som du kan se på den här länken så stämmer samtliga mått exakt. Helt omöjligt i min värld!
http://www.alibaba.com/product-detail/1-oz-33-9grams-american-gold_743224439.html


Men jag kan bara hålla med att det suger med dessa Kineser som kopierar allt. Men håller man Nordkorea om ryggen så är väl lite kopior en struntsak.. Lite fundersam dock att ingen stämmer dom pga att dom i princip säljer falska pengar då dom flesta mynten har ett värde i dollar.

En vän köpte saker på Alibaba som såg kanon ut och allt stämde.. När produkten kom hem så såg det ut som nått man gjort i lekis!
2014-02-25 22:17 # 7
Tor
Fake coins and bars, dom finns i alla storlekar!

http://goldsilver.com/video/special-report-how-to-avoid-fake-silver-and-counterfeit-gold-products/
2014-02-25 23:19 # 8
Guldfisken
Jag tror INTE på falska Tungsten-mynt, "omöjliga att skilja från äkta". Jag har köpt kopior på Aliexpress/Alibaba (Krugerrand, American Gold Eagle) med rätt mått utan "copy" men vikten blir givetvis helt fel (19g) dessutom är finish, färg, yta, djup, detaljrikedom, ping & känsla långtifrån äkta vara, dvs. ett barn kan se skillnaden. Mina myntkopior har järnkärna men det är knappast möjligt att lyckas bättre med detaljerna i betydligt hårdare wolfram/tungsten även om vikten teoretiskt hamnar närmare the real thing.

Beträffande mynten som annonseras på Alibaba/Aliexpress så är det antagligen äkta mynt på bilderna, men något helt annat du får hemskickat, om du till äventyrs skulle vilja slänga ut $320 för att testa. Observera att det hittills är 0% nöjda köpare... (http://www.aliexpress.com/item/33-93g-American-tungsten-gold-eagle-coin/1316961899.html)

Med stora föremål/tackor (typ +300g) är det ju betydligt enklare/lönsammare att gräva/borra ur och behålla ett tjockare skal i äkta guld, så då bör man ju undersöka med ultraljud eller liknande.
2014-02-26 07:37 # 9
Solidus
Man kan göra tvärtom också:
http://www.kitco.com/news//2014-02-26/Billion-dollar-Dubai-gold-market-where-not-all-was-as-it-seemed-Gold-was-plated-in-silver-and-metal-worth-billions-was-bought-for-cash-Simon-Bowers-reports-Glittering-figures.html
2014-02-26 11:53 # 10
MrDrone
Har du provat "Android app för akustiskt äkthetstest av silver och guld." Som Nikon tagit fram och vad jag vet ska finnas tillgänglig.
Kolla följande länk för mer information:https://www.libertysilver.se/forum/thread/1011/1Android app för akustiskt äkthetstest av silver och guld av Nikon.
Senast ändrad av MrDrone; 2014-02-26 11:54


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt