Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < förvaring av guld
förvaring av guld
2014-02-11 19:17 # 1
hillevi
Hej,
undrar hur ni gör med förvaring av guld? Jag har ett bankfack, men egentligen får man bara använda det för tackor. Men vad ska jag göra med guldmynt då? Har redan googlat om bankfack utanför banksystement, men hittar ingenting. Har ni en ide? Kanske i Norge?
/hillevi
2014-02-12 06:43 # 2
Nikon
Tre steg bakom rhododendron, en meter ner. ;-)
2014-02-12 10:15 # 3
Lavendale
Det är bara du som har nycklarna till ditt bankfack, och det är bara du som vet vad som finns i det. Så vad kan hända?
Om någon gör ett inbrott i ditt bankvalv och bryter upp ditt bankfack så får du ingen ersättning för mynt som du har förvarat där. Men när var det senast som ett bankvalv blev forcerat i Sverige?
2014-02-12 10:43 # 4
osvaldo
Lige præcis, der er meget langt i mellem at bankbokse bliver udplyndret
Så er der også den tommelfingerregel, der siger, at man ikke skal lægge alle sine aktiver i samme kurv
Lidt i bankboksen, lidt i et eller to skabe i hjemmet, Måske lidt gravet ned i kælderen/haven, osv

Hvis at du er en alm lønmodtageropsparer ,er det formodenligt også relativt beskedne mængder
2014-02-12 10:50 # 5
Skyking
Som osvaldo skriver så behöver/bör man inte lägga alla ägg i samma korg utan det kan vara läge att sprida sina innehav även geografiskt. Man kan också fråga sig ifall man bör ha hela sitt ädelmetallinnehav i mynt, kanske är det en bra ide att ha endel mynt och endel tackor - då lägger man mynten hemma och tackorna i bankfack. Vill man vara på säkra sidan så upprättar man en inventarieförteckning (gärna med foton) på sina tillgångar (och då inte bara guldet) som man förvarar i bankfacket - skulle olyckan vara framme så är det enklare att visa på vad som försvunnit.
2014-02-12 19:44 # 6
hillevi
Tack för era svar! Jag vill inte ha hela mitt guld i bankfacket - alla ägg i en korg - men inte heller ha nånting hemma. Det är för riskabelt med inbrott. Funderar redan att ha guld på tullfritt lager i Schweiz som alternativ.

/hillevi
2014-02-12 20:16 # 7
Kallek
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Tre steg bakom rhododendron, en meter ner. ;-)


Räcker en meter för att det inte ska kunna hittas med en metalldetektor?

https://www.youtube.com/watch?v=HwrQ9snfJ0A
Senast ändrad av Kallek; 2014-02-12 20:17


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt