Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Pris Silver Eagle början av 2009
Pris Silver Eagle början av 2009
2014-02-04 13:25 # 1
korgen
Hej.
Är det någon som har koll på vad ASE ungefär kostade i början av 2009 då silverpriset låg runt 11 usd/oz?
Är nyfiken på vad prispremien var vid så lågt silverpris.

/K
2014-02-04 14:42 # 2
Liberty Silver / Gustav Andersson
Vet inte riktigt vad som hade hänt med premierna i början av 2009. Men jag svarar "from the top of my head" att premierna under den akuta finanskrisen låg på runt 100%.

Spotpriset (papperspriset) bankades ner till under 9 dollar, medan Silver Eagles kostade runt 18-19 dollar.

Kan vara ett bra ämne att ta upp skriva en artikel om framgent.
2014-02-04 16:32 # 3
korgen
Ja, då behöver man inte vara så orolig för att ett lägre silverpris ska urholka priset på mynten alltför mycket.
Kan man kanske ana en prisbotten nu på dylika mynt, jag menar att även om spoten skulle sjunka 50% så kommer mynten handlas runt dagens pris(spot+premie)?

Ja, det får bli att lägga en order på lite rör och någon enkilosmynt :)
2014-02-05 10:32 # 4
Goldfinger
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Andersson
Vet inte riktigt vad som hade hänt med premierna i början av 2009. Men jag svarar "from the top of my head" att premierna under den akuta finanskrisen låg på runt 100%.

Spotpriset (papperspriset) bankades ner till under 9 dollar, medan Silver Eagles kostade runt 18-19 dollar.

Kan vara ett bra ämne att ta upp skriva en artikel om framgent.


Det betyder att tillägget (för att täcka tryckning m.m.) var c:a 9 USD/mynt år 2009.
Tittar jag på LS Estland idag är det c:a 5 USD/mynt
Det kan naturligtvis förklaras av att det köps fler mynt idag och därmed att kostnaden sprids på flera mynt. Finns säkert flera andra förklaringar också...
2014-02-05 21:42 # 5
Kallek
Premien på Maples och WP ligger på drygt $2,5 idag. Undrar varför Eagles har så pass mycket högre premie?

Ytterligare en märklig sak med premierna är att Maples på många sidor har den lägsta premien av dessa tre men här på LS betalas det mer för Maples än WP om man vill sälja dem (vill man köpa är priset detsamma för båda).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt