Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Nytt alltime-high för silver räknat i svenska kronor !!!(?)
Nytt alltime-high för silver räknat i svenska kronor !!!(?)
2011-02-21 11:07 # 1
mega_n
Jag funderade just på vad den tidigare toppnoteringen för silver var då silvret toppade runt 1980 (Hunt spike).

Det verkar som vi är i närheten och kan till och med ha passerat den tidigare toppnoteringen. Jag har letat lite efter uppgifter och kommit fram till att vi pratar om ca 49.50USD/Oz (lite olika uppgifter beroende på hur man räknar) och jag har sett dollarkurs runt 4.24 (för 1980) på en webbplats med historiska växelkurser. Jag har inte exakt dollarkurs för just den dagen utan bara för året så det kan skilja lite.

Det skulle ge ett tidigare högsta på runt 6.75 kr/gram. Och just nu ligger vi på nästan 6.85kr/gram.
Någon som hittar mer exakta uppgifter?

Grattis alla (svenska) silver-bugs!!!
2011-02-21 16:17 # 2
Anonym
jo alltid skoj med en ath, men vad som är mer intressant är ju det inflationsjusterade priset. De där 6 kronorna var ju värda lite mer 1980. Titta på det så får du en lite bättre värdemätare.

/A
2011-02-21 18:27 # 3
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Jag funderade just på vad den tidigare toppnoteringen för silver var då silvret toppade runt 1980 (Hunt spike).

Det verkar som vi är i närheten och kan till och med ha passerat den tidigare toppnoteringen. Jag har letat lite efter uppgifter och kommit fram till att vi pratar om ca 49.50USD/Oz (lite olika uppgifter beroende på hur man räknar) och jag har sett dollarkurs runt 4.24 (för 1980) på en webbplats med historiska växelkurser. Jag har inte exakt dollarkurs för just den dagen utan bara för året så det kan skilja lite.

Det skulle ge ett tidigare högsta på runt 6.75 kr/gram. Och just nu ligger vi på nästan 6.85kr/gram.
Någon som hittar mer exakta uppgifter?

Grattis alla (svenska) silver-bugs!!!


A: det är ju det han har gjort.
2011-02-21 18:55 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Jag funderade just på vad den tidigare toppnoteringen för silver var då silvret toppade runt 1980 (Hunt spike).

Det verkar som vi är i närheten och kan till och med ha passerat den tidigare toppnoteringen. Jag har letat lite efter uppgifter och kommit fram till att vi pratar om ca 49.50USD/Oz (lite olika uppgifter beroende på hur man räknar) och jag har sett dollarkurs runt 4.24 (för 1980) på en webbplats med historiska växelkurser. Jag har inte exakt dollarkurs för just den dagen utan bara för året så det kan skilja lite.

Det skulle ge ett tidigare högsta på runt 6.75 kr/gram. Och just nu ligger vi på nästan 6.85kr/gram.
Någon som hittar mer exakta uppgifter?

Grattis alla (svenska) silver-bugs!!!
2011-02-21 19:45 # 5
teasing1
A: ahh, du menar så, näe det gjorde han ju inte.
I dollar räknat, med dagens inflation, har vi ungefär 130 dollar till att gå ifall vi ska matcha 1980´s priser, när Hunt-bröderna gjorde så att silver blev en bristvara.
2011-02-21 19:48 # 6
Anonym
Skulle man jämföra köpkraften av 6.75 år 1980 till dagens nivå, skulle man landa på ett pris i intervallet 25-30 kr/g beroende lite på hur man räknar.
Har räknat med en penningvärdesförsämring på ca 4 ggr vilket stämmer hyfsat när man jämför lönenivåer 1980 och nu.
Guldpriset hamnar på ca +2300 Us$/ounce med motsvarande beräkningsmetod.
2011-02-21 19:57 # 7
Anonym
Men en skillnad idag är väl att bristen på silver är reell, inte bara skapad för att en viss person köper på sig massvis.. de får väl inte upp lika mycket ur marken som förut och efterfrågan har ökat?
2011-02-21 20:00 # 8
Absh
Tjena,

Har läst och försökt lära mig om hur jag kan investera i guld och silver, funderar nu på att lägga en första order på silvermynt.

Frågan är om man ska vänta på en eventuell pullback med tanke på att priset skjutit iväg de senaste dagarna som ni nämnt. Eller är jag bara girig?

Har ni några bra tips gällande guld och silveranalyser? Både tekniskt och fundamentalt.
Senast ändrad av Absh; 2011-02-21 20:00
2011-02-21 21:03 # 9
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Absh
Tjena,

Har läst och försökt lära mig om hur jag kan investera i guld och silver, funderar nu på att lägga en första order på silvermynt.

Frågan är om man ska vänta på en eventuell pullback med tanke på att priset skjutit iväg de senaste dagarna som ni nämnt. Eller är jag bara girig?

Har ni några bra tips gällande guld och silveranalyser? Både tekniskt och fundamentalt.


Hej Absh!

Angående ifall du ska vänta på en pullback så är det en svår fråga, priset kan skena uppåt i några dar till och pullbacken (om den överhuvudtaget kommer) kanske inte ens drar ner den till nuvarande nivåer.

Låt inte girighet förväxlas med försiktighet. Jag tycker dina resonemang är sunda, för ett svenskt elektronikföretag har ju lärt oss att "Det är dumt att betala för mycket"...

Jag väntade dock inte, jag gjorde en såkallad full konvertering, från papperspengar(fonder, aktier, slutade de flesta räntesparkonton(har kvar ica, och okq8)) till silver + en liten andel guld.
2011-02-21 21:04 # 10
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Men en skillnad idag är väl att bristen på silver är reell, inte bara skapad för att en viss person köper på sig massvis.. de får väl inte upp lika mycket ur marken som förut och efterfrågan har ökat?


Precis, och det är det som gör det hela så intressant. :)
2011-02-21 21:11 # 11
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Absh
Tjena,

Har läst och försökt lära mig om hur jag kan investera i guld och silver, funderar nu på att lägga en första order på silvermynt.

Frågan är om man ska vänta på en eventuell pullback med tanke på att priset skjutit iväg de senaste dagarna som ni nämnt. Eller är jag bara girig?

Har ni några bra tips gällande guld och silveranalyser? Både tekniskt och fundamentalt.


Enligt min erfarenhet är det för det mesta omöjligt att pricka in små rekyler. En enkel taktik är att köpa efterhand. Ibland köper man dyrt och ibland billigt, men till slut är man alltid vinnare i en BULL market som vi här anser detta är.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt