Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Prepping?
Prepping?
2014-01-21 14:13 # 1
Serulf
Hej!

Jag har just investerat i silvermynt. Jag har nyligen fått upp ögonen för betydelsen av att skydda sig vid en framtida sannolikt världsvidd ekonomisk kris. Jag har också fått nys om något som kallas för "prepping", dvs. att förbereda sig på olika "katastrofer", stora som små. (allt från punktering till samhällets sönderfall)

Nu undrar jag om ni som är aktiva med att investera i silver/guld också är inne på prepperspåret? Jag vill gärna ha tips på både bra böcker och webbsidor med bra och nyttig prepperinformation.

Tack på förhand!
Mvh, Serulf
2014-01-21 14:28 # 2
Syraks vishet
Senast ändrad av Syraks vishet; 2014-01-21 14:42
2014-01-21 15:31 # 3
Silverwolf
Den här sidan kanske kan vara något? Svenskt survivalistforum:

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/portal.php
Senast ändrad av Silverwolf; 2014-01-21 15:32
2014-01-21 18:22 # 4
Jaonärt
Alltid bra att ha lite extra käk o så i skafferiet, skulle exempelvs jag säga till mina kompisar att jag laddat upp med lite extra ifall nått skulle hända, så skulle jag bli idiotförklarad av dom, därför lika bra att hålla käft och sköta sitt.
Som det ser ut i världen nu, så har vi osäkert i många länder där krig kan få en kedjereaktion, vi har en ekonomi
som står på kanten av ett berg o balanserar, och ett virus H5N1 aka fågelinfluensan som kan bli nästa pandemi,
så för att vara på den säkra sidan så skadar den inte att vara lite av en prepper.
Kan ju låta lite paranoid när man ser allt så här, men historiskt sett och matematisk så kommer 1X2 att slå in, sen vilken ordning är ju en annan sak.
2014-01-23 07:53 # 5
Serulf
tack för tipsen!

Gissningsvis är silverinvestering och prepping inte särskilt sammankopplat som jag trodde, med tanke på responsen. Även om det kanske förekommer fler preppers bland oss silverinvesterare än befolkningen överlag.

Allt gott!
Serulf
2014-01-23 09:35 # 6
kaase
Jo Serulf, jag tror det finns fler preppers bland silverinvesterare. Men det är sällan lönt att diskutera varken det ena eller det andra med våra medmänniskor. Flera välrenommerade silverbugs brukar förorda att först utbilda sig, sedan utrusta sig och sist överföra sina kvarvarande tillgångar i ädelmetaller som kan bibehålla din köpkraft över den transformation som man antar är på väg. Och det är samma synsätt som de flesta hardcore-preppers tänker. Men för vardagshjälten därute som inte tror på samhällets kollaps utan bara är orolig för världsekonomin finns ingen egentlig mening i att hänge sig åt förberedelse. Så preppers är nog intresserade av silver och guld men det är inte säkert att silver- och guldköpare är intresserade av prepping.
2014-01-23 10:18 # 7
Skyking
Med tanke på momsen så förefaller ju enda rationella anledningen till att investera i silver(mynt) för att förbereda sig för ett scenario där silvermynt blir det gällande betalningsmedlet (silvrets prisnivå gör det mer praktiskt). Det låter ju rätt mycket som prepping. Jag bortser från de som köper det som rena samlarobjekt.

Att ha ett välfyllt skafferi bör inte vara något som föranleder foliehatt-stämpel - man har ju maten där för att faktiskt (och inte bara eventuellt i händelse av en krissituaition) äta. Med sådana åtgärder (att ha saker som man behöver, men också som faktiskt kan vara bra att ha i en krissituation) bör man kunna komma rätt långt i beredskap utan att behöva hållla käft för att undvika foliehatt-stämpeln.
2014-01-23 11:19 # 8
kaase
Att ha ett välfyllt skafferi är en sak, men att ha torrvaror för att familjen skall klara sig bra i mer än sex månader är en annan. Jag experimenterar mycket med närproducerade alternativ till importerade varor, och har till och med bloggat lite om dessa experiment. Såsom att välja bort olivolja, ris, kaffe och bananer till förmån för exempelvis rapsolja, matvete, örtte och annan frukt.
2014-01-23 17:54 # 9
Tor
Läste den här boken för ett år sedan. Författaren går igenom allt man kan tänka sig inom prepping. Bra bok enligt mig.
"How to Survive the End of the World as We Know it"
James Wesley Rawles
ISBN: 9780141049335


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt