Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vad kan driva en valuta till total kollaps och vad händer sedan?
Vad kan driva en valuta till total kollaps och vad händer sedan?
2014-01-20 21:09 # 1
Guldbagge
Sonen och jag satt och spånade lite om lite olika framtidsscenarion. Han är övertygad att en kinesisk hackerattack mot alla vitala banksystem i väst inklusive back uper kommer att få valutasystemet att kollapsa.

För egen del tror jag att folk börjar panikuttag av sina pengar, köper guld och Bullens pilsnerkorv på burk för pengarna och de som har lån slutar att betala. Sedan borde systemet vara kaputt.

Vem sätter ni era guldtackor på?

Vad kommer att hända sedan?
2014-01-20 22:53 # 2
In4mayshun
Ja, den som visste det.... då vore det lätt att bli miljonär på att hedga på rätt saker. Jag tror det blir nån liten grej som snabbt sprider sig och dödar hela världsekonomin. Nån grej som egentligen inte borde orsaka så stor skada. Se på Lehmann 2007. Dagen innan det hände var alla mainstreammedia och -ekonomer helt överens om att världens finansiella system var helt okej. Första dagarna efter Lehmann var alla rörande överens om att det inte var nån fara, det var bara en isolerad konkurs. Några dagar senare fick USA trycka in biljoner i världsekonomin för att inte hela civilisationen skulle upphöra att existera.

När lilla Grekland, med endast 2,5% av EU:s BNP, höll på att tippa omkull trodde många att det var slutet för Europa och Euron, men nehej så gick det inte. Allt är så sammanvävt och ihopkopplat att ett egentligen lokalt problem kan skapa en gigantisk undervattenstsunami som sänker alla fartyg på alla hav jorden runt, för att använda en liknelse.

Jag har slutat göra prognoser för framtiden, bara tar kraschen som den kommer. Trodde länge att Japan skulle ha imploderat på sina ofattbara skulder vid det här laget, med de verkar klara sig trots stadigt stigande räntor på sin statsskuld. Världen borde tröttnat på dollarn numera, Fed skapar ju oändligt med nya dollar hela tiden. Hur kan man ha förtroende för den?

Många menar att förhållandena nu, med toppvärderade börser men utan någon substans i ekonomin, är precis som de var innan The great depression på 30-talet. Kanske är det dags nu då?

Det kommer iaf att gå fort när det väl bär iväg, det är det enda jag tror mig veta. Den globala marknaden med sina placerare och investerare är som en gigantisk fårskock. Börjar någon rusa åt ett håll så följer alla andra efter utför stupet.

Vi har skuggbanker, OTC-derivat, gamfonder och andra dolda marknader utan kontroll och insyn som omsätter hela världens BNP många gånger om. Det är ohållbart och börjar de falla så.....
Senast ändrad av In4mayshun; 2014-01-20 22:55
2014-01-20 23:05 # 3
Silvermedia
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Sonen och jag satt och spånade lite om lite olika framtidsscenarion. Han är övertygad att en kinesisk hackerattack mot alla vitala banksystem i väst inklusive back uper kommer att få valutasystemet att kollapsa.

För egen del tror jag att folk börjar panikuttag av sina pengar, köper guld och Bullens pilsnerkorv på burk för pengarna och de som har lån slutar att betala. Sedan borde systemet vara kaputt.

Vem sätter ni era guldtackor på?

Vad kommer att hända sedan?


Det är väldigt svårt att säga exakt hur saker och ting kommer utspelas då ingen enskild människa är förutsägbar. Vid hyperinflation spendera folk per definition bort sina pengar då man har insett att värdet av ens besparingar inte kommer bevaras. Sedan exakt hur det utspelar sig är svårt att säga och det är nog väldigt få som är överens om hur det kommer se ut eller om det kommer inträffa överhuvudtaget.

Inom österrikisk ekonomi är det inte helt enigt kring frågan om att dollarn kommer kollapsa i hyperinflation. Däremot är många (om inte alla) överens om att den amerikanska staten kommer att bli bankrutt. Många säger till och med att USA redan är bankrutt då man skapar valuta ur tomma intet i syfte att betala av räkningar vilket i sin tur leder till att värdet minskar och den amerikanska staten har därför per definition inte fullföljt sitt löfte om att betala X summa valuta som vid en tidpunkt representerade ett värde. Om jag har lånat hundra kronor av staten och får tillbaka endast åttio kronor i köpkraft för att man har skapat valuta ur tomma intet har man alltså inte fullföljt sitt löfte om att betala tillbaka hundra kronor till mig (även om det är nominella värdet är densamma).

Om USA väljer att erkänna att man är bankrutt behöver man inte nödvändigtvis hamna i en hyperinflation om man har slutat trycka pengar. Däremot kommer folk som håller i dollarn gå med stora förluster i felaktiga investeringar och just nu har alla länder den amerikanska dollarn som valutareserv. Men dessa förluster och framtida konkurser är nödvändiga så att man kan skriva av skulden och börja spara (riktiga) pengar igen genom införandet av guldmyntfot. Det här är med andra ord en lågkonjunktur. Viktigt att påpeka att högkonjunkturen är problemet och inte lågkonjunkturen som är återhämtningen (tänk bakfylla) av tidigare misstag.

Andra österrikare har sagt att dollarn inte kommer att kollapsa utan vi kommer snarare se fortsatt "stabil" nedgång. Detta då dollarn är så svag att man inte längre kan trycka upp nya pengar i syfte att skapa en ny högkonjunktur. För att en hyperinflation ska kunna inträffa måste dollarn alltså ha haft ett värde innan och många pekar på att den inte längre har ett starkt värde.

Om man nu utgår från att det blir hyperinflation så tror jag personligen att folk kommer spendera bort sina pengar via sajter som Ebay, Amazon och liknande då bankerna kommer ha väldigt svårt med att hinna trycka ut fysiska sedlar i förhållande till digital valuta.

Vi har ett floating exchange rate system där alla stater via valuta krig försöker göra sin egna valuta starkare genom att skapa mer valuta ur tomma intet. Om Sverige vill ha starkare valuta kommer man försöka trycka mer än USA och vice versa i syfte att gynna export. USA har just nu med andra ord exporterat sin inflation till andra länder och när dessa länder inte längre vill ta emot dollarn som betalningsmedel kommer pengarna flyga in tillbaka till USA och då kan USA som enskilt land drabbas av hyperinflation. Bara för att USA kan komma att drabbas av hyperinflation behöver inte Sverige nödvändigtvis göra det.

Det här scenariot bör ses som ett tankeexperiment och inte absolut fakta eller nödvändighet...
Senast ändrad av Silvermedia; 2014-01-21 00:03
2014-01-21 00:11 # 4
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermedia

Inom österrikisk ekonomi är det inte helt enigt kring frågan om att dollarn kommer kollapsa i hyperinflation. Däremot är många (om inte alla) överens om att den amerikanska staten kommer att bli bankrutt. Många säger till och med att USA redan är bankrutt då man skapar valuta ur tomma intet i syfte att betala av räkningar vilket i sin tur leder till att värdet minskar och den amerikanska staten har därför per definition inte fullföljt sitt löfte om att betala X summa valuta som vid en tidpunkt representerade ett värde.


Nu är det dock så att amerikanska staten väl alls inte gjort något sådant löfte. Obligationerna är ett löfte om att få t.ex. $1000 på förfallodagen (läs: $100) samt att man skall få kupongränta på t.ex. $1 (läs: $1) med jämna mellanrum. Det du beskriver är realränteobligationer och dessa vet jag inte om USA ger ut, men även dessa antar jag betalas enligt avtal ifall de förekommer.

Citat:

Vi har ett floating exchange rate system där alla stater via valuta krig försöker göra sin egna valuta starkare genom att skapa mer valuta ur tomma intet. Om Sverige vill ha starkare valuta kommer man försöka trycka mer pengar än USA och vice versa i syfte att gynna export.


Det där tror jag inte stämmer överens med vad de flesta kallar styrka i valuta. Jag iaf uppfattar styrka som att pengarna är mycket värda, men i det tidigare nämner du ju att pengarna blir mindre värda genom att man trycker mer pengar (det är ju det som också är det relativa syftet med penningtryckandet).

Citat:

Därför tror jag att många av våra pengar kommer försvinna utomlands och speciellt in till USA.


Hmm, om vi har positiv handelsbalans så kommer väl valuta flyta in i sverige (exporterar varor/tjänster man så får man in pengar)?
2014-01-27 09:25 # 5
Syraks vishet
Hej !
Den andra sidan av myntet , allt sett ur ett nutids perspektiv med inflation eller hyperinflation i stora länder .


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt