Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldmängden kontra priset på Gold Eagle
Guldmängden kontra priset på Gold Eagle
2014-01-19 20:05 # 1
Koboj
Varför kostar en 1oz Gold Eagle lika mycket som de övriga mynten trots mindre guldmängd? Blir det inte en dålig investering att köpa sådana?
2014-01-19 21:19 # 2
hebbe
Mängden guld är väl samma som alla andra 1 oz mynt 31,1g. Myntet väger nog mer än 31,1g plus lite annan metall för att göra det lite mer hållbart. Så är det med tex krugerrand om jag har förstått det rätt.
2014-01-20 10:01 # 3
goldcard
Det är 1 oz finvikt. Dvs 1 oz guld och sen lite annat utöver det. Så myntet väger mer än 1 oz totalt.
2014-01-20 15:42 # 4
Koboj
Tack för bra svar, då vet jag.

Om vi tänker rent investeringssyfte, är det då en bra idé att investera i mynt som inte är 99,99% guld?

Vidare är mina funderingar varför de tillverkar bullion-mynt som beblandas med andra metaller?
Senast ändrad av Koboj; 2014-01-20 15:44
2014-01-20 16:27 # 5
Skyking
Om du tänker dig att du kommer utsätta det för mekanisk nötning kan det vara lämpligt med legerat guld - exempelvis ifall du oroar dig för att du skall behöva komma i en situation där man betalar med guldmynt.
2014-01-21 16:31 # 6
Koboj
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Om du tänker dig att du kommer utsätta det för mekanisk nötning kan det vara lämpligt med legerat guld - exempelvis ifall du oroar dig för att du skall behöva komma i en situation där man betalar med guldmynt.


Förutom detta i åtanke så är det väl betydligt sämre att investera i sådana mynt? Det krävs vad jag förstått en viss utrustning för att kunna diversifiera ut guldet från de övriga metallerna i myntet? Det i sin tur bör ge myntet ett lägre värde ifall möjligheten till detta inte finns?
Senast ändrad av Koboj; 2014-01-21 16:32
2014-02-10 13:33 # 7
Goldfinger
Kruegerrand får väl anses vara det mest slitstarka guldmyntet idag (i alla fall av de som produceras nu) då det har c:a 8,3% koppar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kruegerrand
2014-02-10 14:09 # 8
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Koboj
Citat:
Ursprungligen postat av Skyking
Om du tänker dig att du kommer utsätta det för mekanisk nötning kan det vara lämpligt med legerat guld - exempelvis ifall du oroar dig för att du skall behöva komma i en situation där man betalar med guldmynt.


Förutom detta i åtanke så är det väl betydligt sämre att investera i sådana mynt? Det krävs vad jag förstått en viss utrustning för att kunna diversifiera ut guldet från de övriga metallerna i myntet? Det i sin tur bör ge myntet ett lägre värde ifall möjligheten till detta inte finns?


Å andra sidan så är endel sådana mynt ganska frekvent förekommande. För att du skall få bra betalt för guldskrot så skulle jag tänka mig att du behöver handla i större kvantiteter än enstaka mynt. Jag föreställer mig att när du säljer ett mynt så kommer det att bjudas ut till försäljning obehandlat (LS kan säkert upplysa om detta är sant, men det faktum att de betalar olika för olika 999-mynt tyder på att det).

Så kort uttryckt så är det lämpligt att satsa på de vanligast förekommande mynten eftersom de troligen kommer vara de mest gångbara när det gäller att sälja dem också. Kruegerrand och american eagle bör duga bra för detta.
2014-02-10 23:52 # 9
Nikon
Oroa dig inte för renheten på guldet. Det påverkar inte värdet på mynten. Kanske om du hittar något riktigt skräpmynt på under 14 karat då...

sk. "kronguld" (den guldhalt som används i Eagles) är en mycket vanlig legering i både historiska och moderna mynt. Det gör mynten tåligare mot slitage.

Eagles och Krugerrand har samma guldhalt (91,6%). MEN, deras legeringar skiljer sig ändå åt.

De resterande 8,4% är bara koppar i krugerrand, medan Eagles har bytt ut några procent koppar mot silver.
Skillnaden i färg mellan Eagles och Krugerrand är märkbar med bara ögat. Trots att det bara är några futtiga procent silver. Rätt kul.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt