Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Finns det ett rätt pris? Riksbankens roll i ekonomin bör ifrågasättas
Finns det ett rätt pris? Riksbankens roll i ekonomin bör ifrågasättas
2014-01-17 20:04 # 1
Silvermedia
Finns det ett så kallat rätt pris? Ponera att vi har ett paket ägg och ska bedöma hur mycket det ska kosta vad för pris skulle vi sätta för dessa ägg? Skulle det vara 5 kr per ägg? Eller kanske 10 kr för ett helt paket? Den här frågan skulle vara ganska konstig att svara på då det inte är vi som bestämmer priset även om vi sätter ett erbjudande till att börja med. Om vi exempelvis erbjöd 100 kr per ägg till nästa person skulle denna person med största sannolikhet tacka nej. Så länge kunden avgör om det blir en transaktion eller ej så har kunden alltid rätt när det gäller det rätta priset. Även om kunden inte kan få varor till vilket pris som helst försöker säljare alltid hitta fler kunder än färre och det gör man med mest framgång genom lägre priser. När både säljaren och köparen har kommit överens om ett pris har båda två per definition gjort vinst. Annars skulle man inte ha ingått i transaktionen till att börja med.

Med detta i åtanke finns det inga naturlagar som säger att priset på saker och ting måste exempelvis stiga med 2% per år för att vi ska få en högre levnadsstandard. Men trots detta har vi en centralbank vid namn Riksbanken som väljer att kalla detta för ”inflationsmål”. Man har på något sätt lyckats komma fram till att denna siffran är den mest ultimata siffran för ekonomisk tillväxt. Riksbankens inflationsmål bör ifrågasättas. Är det verkligen rimligt att vi ska ha ett nationellt inflationsmål när det inte finns en naturlag kring det ”perfekta” priset för ägg eller för all del alla andra varor? Att Riksbanken strävar efter 2% högre priser innebär att både säljaren och kunden förlorar på det då man inte kunde styra över Riksbankens beslut.
Senast ändrad av Silvermedia; 2014-01-17 20:04
2014-01-18 02:54 # 2
In4mayshun
Det där har jag också undrat över. Varför måste våra pengar bli mindre värda från år till år? Är det nån naturlag vi missat? Vad sägs om att eftersträva att hålla inflationen så nära 0 som möjligt? Det måste vara det internationella banksterväldet som tjänar på detta på något sätt. Inte är det folket som tjänar på det.
2014-01-18 07:59 # 3
Thaman
Jag kan bara hålla med.. Att vi ska har ett inflationsmål som går ut på att råna speciellt sparare (av valuta) enligt lag känns ju bara fel och omoraliskt. Tvinga folk att spekulera på börsen etcetera. Dessutom utarmar det jordens resurser så att vi ska köpa massa skit istället för att bygga upp en buffert för sämre tider. Låna mer och gynna bankerna är melodin. Men så är ju västvärldens imperie på väg och falla också.

Det pratas även om att höja det "osynliga rånet" till 4 procent. Det tragiska är att man dessutom tar ut skatt av oss för att kunna belöna dom som rånar oss..
Dom skulle nog gärna vilja råna oss på alla pengar vi jobbar och sliter ihop, men då finns ju risken att vi helt lägger av och jobbar..

Ju mer man förstår hur den här ordningen är skapad för att gynna vissa grupper (tex banker), ju mer less blir man.

Världen skulle bli mer ekologisk hållbar om pengar faktiskt behöll sitt värde bättre.

Vi får hoppas att människor vaknar (och röstar på något annat), men det går trögt..
Senast ändrad av Thaman; 2014-01-18 08:09
2014-01-18 10:33 # 4
Hedge
Ett valuta system , eller vad man nu kall kalla det, som var för bra för att få fortsätta var kanske detta

http://dinaskattepengar.wordpress.com/2013/12/14/det-ekonomiska-experimentet-i-worgl-1932/

inte konstigt att bankerna ville förbjuda detta, det gynnade ju vanligt folk och samhället, inte bankerna.
Senast ändrad av Hedge; 2014-01-18 10:37
2014-01-18 12:21 # 5
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av Thaman
Dom skulle nog gärna vilja råna oss på alla pengar vi jobbar och sliter ihop, men då finns ju risken att vi helt lägger av och jobbar..


Jag tänker på det där nästan varje dag. Hur jag och alla andra vanliga löntagare betalar ungefär 70-75% av våra inkomster i skatt, lite beroende på våra konsumtionsvanor. Det är ju helt j-a absurt. Och när jag påpekar det här för andra vill de inte tro det, eller tycker att man inte kan räkna avgifter som skatter(!) eller försvarar det med att det är bra med ett välfärdssamhälle. Det tycker såklart jag också, men de svenska skattenivåerna är ju helt perversa. Jag blir illamående när jag hör välavlönade och totalt verklighetsfrånvarande politiker stå och yra om att skatterna måste höjas "för att klara välfärden". När är det nog för dessa dårar? 85%? 95%? Varför inte helt enkelt ta hela inkomsten från alla och sen får varje person ansöka om bidrag till de olika saker man vill och behöver spendera på? Det är väl bra? Ett rättvist system för alla!

Jag har tröttnat. Rejält. Jag skulle säga upp mitt kontrakt med samhället och jobba svart i morgon dag om jag bara kunde på något sätt.
2014-01-18 18:38 # 6
Silvermedia
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Det där har jag också undrat över. Varför måste våra pengar bli mindre värda från år till år? Är det nån naturlag vi missat? Vad sägs om att eftersträva att hålla inflationen så nära 0 som möjligt? Det måste vara det internationella banksterväldet som tjänar på detta på något sätt. Inte är det folket som tjänar på det.


Många mainstream-ekonomer skulle nog säga att låg inflation stoppar hög inflation. Men då borde helt klart ingen inflation vara bättre då låg inflation blir ur det perspektivet mycket högre än ingen inflation. Tyvärr är det här inte så mycket av intresse för centralbankerna för det skulle innebära återinförandet av guldmyntfotet och då finns det väldigt lite att göra för nationalekonomerna.

Så här säger Murray Rothbard om vilka som förlorar på inflationen:

"Inflation, then, confers no general social benefit; instead, it redistributes the wealth in favor of the first-comers and at the expense of the laggards in the race. And inflation is, in effect, a race--to see who can get the new money earliest. The latecomers--the ones stuck with the loss--are often called the "fixed income groups." Ministers, teachers, people on salaries, lag notoriously behind other groups in acquiring the new money. Particular sufferers will be those depending on fixed money contracts--contracts made in the days before the inflationary rise in prices. Life insurance beneficiaries and annuitants, retired persons living off pensions, landlords with long term leases, bondholders and other creditors, those holding cash, all will bear the brunt of the inflation. They will be the ones who are "taxed." (1)



Källa
1 - http://mises.org/money/3s2.asp
Senast ändrad av Silvermedia; 2014-01-18 18:42


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt