Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Vilket guldmynt!
Vilket guldmynt!
2011-02-19 20:43 # 1
Anonym

Fick idag känna på en mexikansk 50 peso. Vackert och tungt, det största jag har sett. Man känner, att här har man något värdefullt i handen! väger drygt 40gram. Sparplan påbörjad! Sen återstår "bara" att fullfölja och slutföra....
När jag ändå skriver så passar jag på att klanka ner lite på Krugerranden, ful och med tråkig färg. Känns nästan inte som det vore ett guldmynt. Men ändå trots det kanske mer gångbar än mexikanaren.

/GeCe
2011-02-19 21:45 # 2
Anonym
Jag håller mig till tackor. Har en guld-nugget från Perth mint och jag är inte bekväm med "mynt" när det gäller guld även om de har ett "nominellt" värde också (lol).
2011-02-20 16:19 # 3
Anonym
Jag har en 50 pesos, men bara en för att det är kul att äga den. I huvudsak har jag satsat på Krugerrand, för att det är världens mest kända guldmynt, och därmed ytterst likvid. Men jag håller med om att det inte är ett sexigt mynt, utan närmast att betrakta som en rund guldtacka.

Sedan behöver man också mindre guldmynt, och där har jag huvudsakligen brittiska Sovereign, vilket också är känt över hela världen och mycket likvid. Franska Roosters och schweiziska Vreneli är också bra mynt, och har lite mindre guldvikt än Sovereign.

KH
2011-02-20 16:37 # 4
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag håller mig till tackor. Har en guld-nugget från Perth mint och jag är inte bekväm med "mynt" när det gäller guld även om de har ett "nominellt" värde också (lol).


Guldtackor är enligt min mening sämre än mynt. De är mindre likvida internationellt än mynt. Har du en Bolidentacka, så är den känd i Sverige, men inte utomlands där det kan bli problem med att sälja den.

KH
2011-02-20 16:56 # 5
Anonym
Kom igen nu!! GULD är mer gångbart i många andra länder än i sverige!!
I london kan du gå in på banken och hämta sedlar imot ditt guld utan problem.
Att ett 50 pesos mynt skulle vara svårare att sälja är dumheter.
Ska vi sedan analysera framtiden så borde pandan vara det bästa myntet.
Staten china köper med glädje tillbaka allt guld ifrån china. Kom sen ihåg att krugerrand
får inte något samlarvärde. Jag köper minst ett nytt lunar och panda mynt så fort dom kommer ut på marknaden.
Guld är guld och kommer alltid vara enkelt att omsätta till pengar du ger i affären.
Det ända som kan vara värt att kolla på är storleken, 1oz borde vara bäst eftersom det
mäts i oz.

Guldfot
2011-02-20 17:00 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Kom igen nu!! GULD är mer gångbart i många andra länder än i sverige!!
I london kan du gå in på banken och hämta sedlar imot ditt guld utan problem.
Att ett 50 pesos mynt skulle vara svårare att sälja är dumheter.
Ska vi sedan analysera framtiden så borde pandan vara det bästa myntet.
Staten china köper med glädje tillbaka allt guld ifrån china. Kom sen ihåg att krugerrand
får inte något samlarvärde. Jag köper minst ett nytt lunar och panda mynt så fort dom kommer ut på marknaden.
Guld är guld och kommer alltid vara enkelt att omsätta till pengar du ger i affären.
Det ända som kan vara värt att kolla på är storleken, 1oz borde vara bäst eftersom det
mäts i oz.

Guldfot


Stämmer det verkligen att brittiska banker växlar guld mot fiat-valuta. Vilka banker är detta? Har du någon källa?

Guldinnehållet är ju det absolut mest avgörande och vilken typ man väljer är mer av en smaksak. Visst kan vissa mynt eller tackor vara mer populära regionalt och kanske betinga ett par procents högre/lägre premie beroende på var man befinner sig men skulle arbitraget bli för högt skulle det sannolikt raderas ut.
2011-02-20 21:10 # 7
Anonym
Ärade herr KH 16:19!
Vi tackar för upplysningen men saknar den kompletta, specificerade listan över Edra
ädelmetalltillgångar.Vi ber Er därför att utan fördröjning posta densamma.Vi avråder även å det
bestämdaste att använda Tor eller annan likvärdig anonymiseringstjänst, då detta väsentligen skulle
försvåra för oss!
Med vänligaste hälsningar
Cosa Nostra
Skattmasen

(dessutom hälsningar från GeCe)
2011-02-21 02:35 # 8
Anonym
Cosa Nostra
Skattmasen

Listan är på väg tillsammans med en specifiering av min tunga beväpning.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt