Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Har kvittot betydelse??
Har kvittot betydelse??
2014-01-08 09:48 # 1
Serulf
Hej!

Jag funderar på att köpa silver mynt med några vänner för att få ner frakt kostnaderna. Måste man ha kvitto på det man köper för att i framtiden kunna sälja det? Och kan man få problem av att mynten är köpta från Estland om man vill sälja i Sverige (eller Finland). Måste kvitto på inköpet uppvisas vid försäljning?

Tacksam för snabbt svar, ska handla snart.
2014-01-08 11:10 # 2
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Serulf
Hej!

Jag funderar på att köpa silver mynt med några vänner för att få ner frakt kostnaderna. Måste man ha kvitto på det man köper för att i framtiden kunna sälja det? Och kan man få problem av att mynten är köpta från Estland om man vill sälja i Sverige (eller Finland). Måste kvitto på inköpet uppvisas vid försäljning?

Tacksam för snabbt svar, ska handla snart.


För att deklarera eventuell reavinst eller -förlust (för du har väl för avsikt att deklarera rätt?) korrekt så behöver du dock veta hur mycket du har betalat för varorna (och du bör nog ha kvittot kvar ifall skatteverket vill se det - isht ett tag efter inköp). Det bör räcka med att alla har en varsin kopia för detta ändamålet (även om man skulle kunna ta kopia ifall skatteverket skulle vilja se kvittot).
2014-01-09 09:04 # 3
Serulf
Tack för svar, men jag funderar, säg att vi tillsammans köper 100 mynt, jag 30 en annan 60 och en tredje 10, behöver vi då alla skilda kvitton på respektive summa?
Senast ändrad av Serulf; 2014-01-09 09:04
2014-01-09 09:39 # 4
goldcard
Jag har sparat mina inköpskvitton för en dag då jag ska sälja så kan det vara bra att kunna visa att man handlat av en seriös leverantör. Med alla dessa allt bättre välgjorda kopior från Kina kan det bli svårt att sälja sitt silver privat i framtiden. För sälja privat är vad man ska göra. Att sälja tillbaka till de som säljer silver är en usel affär då de ger rena skambudet i min mening. Tradera är ett bra ställe att sälja sitt silver på och kan du då visa ett kvitto så ger du ju ett seriösare intryck. Att det är köpt i Estland ska väl inte vara ett problem tycker jag.
2014-01-09 10:32 # 5
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Serulf
Tack för svar, men jag funderar, säg att vi tillsammans köper 100 mynt, jag 30 en annan 60 och en tredje 10, behöver vi då alla skilda kvitton på respektive summa?


För att ha som underlag när det gäller deklarationen till skatteverket så går det bra med ett kvitto (det finns ju ändå inget som säger att du kommer sälja alla 30 ändå). Du skall redovisa genomsnittligt inköpspris - så du bör spara underlag för alla inköp och försäljningar (köper du och säljer aktier/fonder så sparar depån sån info åt dig).

Däremot kan det vara praktiskt att man tar två kopior på kvittot så att alla tre har en varsin kopia.
2014-01-09 12:37 # 6
Serulf
tack för info, sista frågan, kan man kopiera kvittot själv eller behöver säljaren sätta med 3 kopior för att det ska vara "godkänt"?
2014-01-09 13:18 # 7
kaase
När det gäller bokföring för ett företag så kan du såklart skriva en egen verifikation, men din trovärdighet kanske ifrågasätts om det är för många sådana handskrivna kvitton. När det gäller dig privat så är det såklart så att du inte har samma krav på dig som ett företag, varför en enkel kopia på kvittot säkert räcker för Skatteverket, det handlar mer om att du skall kunna styrka någon form av inköpspris. Om de ifrågasätter ditt kvitto kommer de säkert att begära ett utdrag från din kortleverantör, bank eller från säljaren. Men det är att dra det riktigt långt. Om du däremot vill sälja på Tradera och försöker framstå som seriös så skulle jag säga att ett kopierat kvitto knappast adderar trovärdighet.

Själv bokför jag alla mina transaktioner som om jag vore ett företag men jag tror att jag saknar flera kvitton, framförallt har jag sällan gett ut kvitton när jag sålt något privat. Däremot är allt korrekt redovisat i bokföringen, så vi får väl se vad Skatteverket säger om de någon gång vill punktmarkera mig. (Jag har klarat tre fullskaliga revisioner som företagare och privatperson genom åren utan någon anmärkning.)

Jag tror säkert att det från Skatteverkets sida räcker om du har ett kalkylblad där du antecknar inköpsdag, pris och noterar vad du köpt. På samma sätt kan du sedan anteckna försäljningsdag, pris och notera vad du sålt. Alternativt lägger alla kvitton, kopierade eller original, i en skokartong tillsammans med guld- och silverpengarna och tar fram först om någon frågar efter dem.
2014-01-10 16:16 # 8
Liberty Silver / Mikael From
Moderator
Om du ska sälja tillbaka metallen till oss kräver vi (i normalfallet) inte något kvitto. Som många skribenter påpekar är det dock alltid bra att för egen del spara verifikationer över vad man har köpt.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt