Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Hur kolla silver maples äkta?
Hur kolla silver maples äkta?
2013-12-19 01:01 # 1
Ag-spararen
Har en del silver maples 1 oz 2013 varav några är märkbart tjockare än övriga. Staplar jag 25 av den ena sorten bredvid 25 av den andra sorten (köpt vid ett annat tillfälle) ser det ut som att det är ett mynt mer i den ena stapeln än i den andra. Ena stapelns mynt är alltså ca 4% tjockare än den andra. Hos de tjockare mynten kan jag också - när jag tittar på reffelkanten - se en nyansskillnad på halva myntets tjocklek, som om det vore ihopsatt av två delar.

Vad behöver jag skaffa för att säkert kunna avgöra om mynten är silver eller ej? Vart kan jag annars vända mig för att få besked? Gör t.ex. Liberty Silver sådana kontroller mot betalning? Vad kostar det i så fall?

Våg + syra, är men säker då?
Senast ändrad av Ag-spararen; 2013-12-19 01:04
2013-12-19 11:00 # 2
snöstorm
Fel tjocklek är ett vanligt knep av förfalskar fabrikerna ! Jag tror inte Royal Canadian Mint gör sådana misstag? Du kan testa med en stark magnet ( inte kylskåps varianten) luta myntet 45 grader släpp magneten och den skall glida långsamt men inte fastna sen finns ju densitets testet ...finns beskrivning på guld o silver skolan del 51. Har du köpt av ett företag så reklamera!! Lycka till mvh snöstorm
2013-12-19 11:58 # 3
Syraks vishet
Hej !
Om du har en iPhone eller iPad, så finns en gratis app som heter Coin Tester . Ladda ner den och följ instruktionerna så får du fram myntens rätta frekvenser !
Lycka till !
2013-12-19 12:47 # 4
Jaonärt
Det dryga med maples är att dom har ju inte samma fina ring som silver eagles, antar att det är för att dom är lite
tjockare,
2013-12-19 19:35 # 5
Ag-spararen
Klangen hos mynten kan jag inte skilja.

Jag gick till en silversmed ett mynt jag känner mig säker på och ett av de lite konstiga. Jag bad henne att kolla det konstiga. Hon filade ett rejält hack i kanten och hade på sån specialvätska samt mätte myntets vikt. Hon kunde inte se att det var något fel på silvret och vikten var kring 0,3 g högre än vikten för det mynt jag känner mig säkrare på. (Det vägde ca 31,4 g.)

Verkar alltså som att jag fått en uppsättning mynt som innehåller lite för mycket silver. Med ett spotpris på ca 4 kr/g så har jag fått för 1,20 kr för mycket silver, gissar att det ligger inom felmarginalerna.

Hur långt ska man gå, kan jag anta att det är äkta? Det har sålts av en större leverantör av mynt och metaller.
2013-12-20 09:33 # 6
Skyking
Jag tycker inte 4% på dimensionerna ligger någonstans inom felmarginalerna. Om du letar kanske du hittar dimensionerna angivna med toleranser då kan du se ifall de får skilja 4% mellan de tjockaste och de smalaste.

Om mynten ligger utanför toleransintervallet på något sätt så är det iaf att betraktas som tillverkningsfel och "defekt". Utan serienummer osv så lär man inte kunna spåra det till tillverkaren så det blir svårt att avgöra om det är "äkta" eller ett plagiat. Om silverhalten eller -mängden är korrekt så har jag svårt att se att det skulle vara ett plagiat (vem skulle vilja förfalska ett silvermynt av detta slag och ända använda silver?).


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt