Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Comex default
Comex default
2011-02-18 22:37 # 1
Newton
I denna post vill jag foklusera på papperssilver och vad som kommer att hända med priset på det den närmsta tiden.

Jag har läst att terminskontrakten (futures contracts) för silver befinner sig i ett läge som kallas 'backwardation' (verkar inte finnas på svenska) och detta är ett tecken på att många silverköpare vill ha leverans av fysiskt silver på comex nästa gång det är leveransdag. Som jag fattat det hela så är nästa leverans den 1:a mars.

Det går en massa rykten om att det inte finns tillräckligt med fysiskt silver hos comex för att kunna möta leveransefterfrågan. Effekten av detta kommer att bli att många köpare som förväntar sig leverans kommer att stå utan silver. Vad händer egentligen då? Mina egna undersökningar (inte så djupa, men ändå) har lett fram till att det finns möjlighet för säljaren, som inte kan leverera, att betala värdet för kontraktet i pengar.

Jag har funderat en del på vad som kommer att hända med silverpriset vid nästa leverans på comex. Då tänker jag främst på papperspriset. Det fysika silvret kommer inte att påverkas så mycket. (Här vore det bra om någon kommer ihåg vad som hände aug-okt 2008, för jag hade ingen koll på silvermarknaden då. Går det ens att jämföra aug-okt 2008 med dagens situation?)

De scenarion som jag ser är:
1. Priset går upp
Efterfrågan är högre än vad som kan levereras. Många av de köpkontrakt som är markerade för leverens rullar över till nästa leveransperiod. Inte så mycket händer, men priset på silvret som verkligen finns går upp.

2. Priset går ner (mycket)
Många köpkontrakt kommer att betalas i pengar och när folk inser detta kommer säljkontrakten inte vara så attraktiva längre och priset på kontrakten faller ner i en avgrund.

3. Comex lägger ner
Det visar sig att comex inte har så mycket fysiskt silver som alla trott. De stänger ner ett par dagar för att reda ut kaoset. Det kanske inte öppnar igen. Detta scenriot finns på kartan, men är kanske inte så troligt.

4. (bonus) JP Morgan går i konkurs
JP Morgan har dränkt silvermarknaden med löften om att leverera silver, dvs sålt en massa terminer. Om de inte kan leverera nu så måste de hosta upp pengar. Och det kommer att vara mycket pengar. JP Morgan kommer mer eller mindre att gå omkull. Fast de räddas nog av farbror Ben och hans pengapress.

Vad tror ni om mina scenarion? Vilket är mest troligt? Har jag glömt något?
Ni får gärna rätta mig om det är något i min beskrivning som är felaktig.

PS. För att vara övertydlig, jag vill gärna höra era åsikter och jag ber inte om några placeringstips.
2011-02-19 01:06 # 2
Tel
Som jag förstår det betyder inte backwardation "ett tecken på att många silverköpare vill ha leverans av fysiskt silver på comex nästa gång det är leveransdag". Det betyder att priset längre fram i tiden är lägre än dagens priser + frakt.
Det är, däremot, ett tecken på att det råder brist på silver för leverans som kan mycket väl ha följden att många vill få leverans av silver när deras 'futures' går ut. Det finns också köpare som köper futures med avsikt att ta leverans av fysiskt silver när kontraktet går ut . Det kan vara en del av 'Crash JP Morgan' programmet och kan mycket väl komma att lyckas.

Att priset kan gå ner när det inte kan levereras är knappast tänkbart. Marknaden för pappers silver, dvs future kontrakts kan däremot sluta vara värt något. Förtroendet för dessa kan tappas.
Investerare och industriellt bruk kommer inte att försvinna, metallen behövs ju och det är snarare behovet av metallen som styr priset för fysiskt silver.

Min nästa kommentar inte är något jag vet men bara tror, någon kan rätta mig om jag har fel. Det är att Comex inte äger kommodities som säljs, de förmedlar bara, eller styr platsen och mekaniken som tillåter andra att handla i kommodities. Ägarna är sådana som JPMorgan, Black Rock od.
Stämmer detta så finns det ingen anledning att Comex själv kan bli bankrutt.

När eller om JPMorgan går i konkurs gud hjälpa America om de också räddas. Det kunde vara sista droppen. Frågan är egentligen om the FEDs kunde göra detta. Morgan är så väldigt kort på fysiskt silver att det kanske inte är möjligt med tanke på den enorma mängden med pengar som skulle behöva tryckas.
Vi borde, däremot, avvakta och se om JPMorgan och Blythe är helt färdiga än, jag har en otäck känsla av att de inte är det. Ett sista desperat försök kunde faktiskt trycka ner priserna igen även om det skulle vara tillfälligt, de kan skjuta sig i andra foten med ännu, vem vet.
I längden tror jag på dina scenarion 1 och 4 och om man bedömer från de sista dagarnas rörelser på marknaden så sker nr 1 redan nu.

Tel
Ännu en som försöker förstå ett obegripligt system...
Senast ändrad av Tel; 2011-02-19 01:07
2011-02-19 08:12 # 3
förnuft & känsla
Helt klar är att det skrivs historia nu.

Det som pekar på högre silverpriser äro följande:

1) Silvret med allt vad det nu innebär har tagit sig förbi 31,10 dollar. Våren är här och personligen tror jag att det inte endast är bristen på fysiskt silver som är orosmolnet utan även USAs statsskuld som nu närmar sig - lånetaket som snart blåser av! Allt för många förstår inte vad det innebär - USAs lånetak påverkar alla och allt inte minst priset på silver. QE3 som kommer betyder endast en fördröjning på det som komma skall och självklart en än större krasch!
Alla STORA krascher föregås av ett antal mindre.
Vilka de mindre var? Ett par ex. - It bubblan, 9/11 2001, bankerna 2008....

2) Kina som driver på - ädelmetaller och Kina hör ihop sedan årtusenden. När nu Kina närmar sig ett riktigt kapitalistiskt samhälle så finns ingen återvändo, sen ett par år tillbaka är det återigen lagligt att äga och förvalta ädelmetall i Kina.

3) Alla dessa lån - vem äger något? Stater som ÄR konkursklara.... Enskilda individer som är belånade upp över öronen... Nää, så kan inte ett sunt sammhälle fungera i längden.

4) Silvermanipulation - hur går det till? Svaren är många.....

Här är min kanske något barnsliga men enkla förklaring:
Om man ser silver som en bil i behov av reparation som fortfarande fungerar och som är godkänd av bilprovningen så betyder det i klartext att reparationskostnaden kommer att bli oundviklig om man vill ha en fungerande bil i framtiden. Vad gäller silver så är framtiden nu!!!
Kammremmen måste bytas, rutan är spräckt, nya däck behövs, tändstiften är gamla, dörrhandtaget är trasigt och avgassystemet sjunger på sista versen - bilen går alltså att köra och den är besiktigad.
Just så manipulerar jag mina kostnader - jag kör tills det rasar, det som händer sen betyder högre kostnader DÅ....
Vad gäller silver så är DÅ nu!
Silvermanipulation får naturligtvis mycket större följder....om det nu finns 100 gånger mer papperssilver där ute....
så betyder det 100 gånger mer fel....om så endast tio vill ha leverans så kan endast en få det....
Avtalsklausuler, derivatklausuler och annat trams finns det gott om - fordringsägarna får det inte lätt när det väl kommer till kritan.
Ett högre pris är det enda som kan råda bot på detta.
Tillgång och efterfrågan.....alltid samma visa alltid samma missar....

Fiatpengar och toalettpapper tillhör samma familj....

/Förnuft & känsla
Senast ändrad av förnuft & känsla; 2011-02-19 08:14
2011-02-19 08:14 # 4
förnuft & känsla
Loggade in ovan men utloggades när jag postade ovanstående - konstigt?

/Förnuft & känsla
2011-02-19 12:38 # 5
GotSilverYet?
Att det skall hända något vid nästa leveransmånad tycker jag vi har hört ganska länge nu...

Dock är det så att alla kontrakt är inte ens alla möjliga att få leverans på utan det måste vara ett full-size kontrakt (SI).

Hittade lite länkar hur det fungerar för den som är intresserad.
How to Take Delivery of COMEX Silver
Delivery of a COMEX silver contract: My experience
Senast ändrad av GotSilverYet?; 2011-02-19 12:43
2011-02-20 01:08 # 6
Webmaster
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av förnuft & känsla
Loggade in ovan men utloggades när jag postade ovanstående - konstigt?

/Förnuft & känsla


Tack för tipset.

Http sessionen dvs din inloggning avslutades efter 30min av inaktivitet om man inte har valt "Kom ihåg mig" vid inloggningen. Detta är nu fixat och http sessionen skall ej avslutas av inaktivitet.
Senast ändrad av Webmaster; 2011-02-20 01:09
2011-02-20 17:18 # 7
Anonym
http://tfmetalsreport.blogspot.com/2011/02/wow.html

Väldigt intressant artikel. Mars månad blir intressant.

/Anders
2011-03-01 02:48 # 8
Anonym
Har trådstartaren fått svar på sin fråga? Har själv lurat på detta med vad som händer med priset på silverterminer(futures) om COMEX defaultar, eller om det börjar betalas ut feta premiums för att köpa loss dem som vill ha silvret levererat.

Mitt sunda förnuft säger att priset borde stiga då. Men mitt sunda förnuft har haft fel förr.
2011-03-01 09:04 # 9
teasing1
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Har trådstartaren fått svar på sin fråga? Har själv lurat på detta med vad som händer med priset på silverterminer(futures) om COMEX defaultar, eller om det börjar betalas ut feta premiums för att köpa loss dem som vill ha silvret levererat.

Mitt sunda förnuft säger att priset borde stiga då. Men mitt sunda förnuft har haft fel förr.


Comex kan ju inte betala ut feta premiums för alltid. Folk skulle få reda på att det inte finns så mycket silver som dem säljer papper för och priset skulle naturligt stiga.
2011-03-01 11:35 # 10
LPB
Vad jag har förstått så har Comex rättigheten att begränsa fysiska leveranser till max 1,5 miljoner Ounzes/individ, vilket kan bromsa en "short Squeeze" över en tid.
2011-03-01 12:29 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Efter att ha läst spekulationsryktena som många andra och på nära hand upplevt de längre leveranstiderna från präglare menar jag ändock att ryktena om nära förestående COMEX kollaps varit en aning överdrivna. Nu har jag dock fått tillförlitlig information om att en av de absolut största globala leverantörerna av silvergranulat och silverblanks (alltså "opräglade" mynt) börjat få leveransproblem med försenade leveranser som resultat. Jag kommer offentliggöra mera detaljer om detta så fort jag har detaljerad information.

Vi pratar nu alltså inte om präglingskapacitet eller någon enskild liten aktör utan en riktig jätte. För mig är detta "breaking news" och väldigt uppseendeväckande. Mer än så vill jag inte säga just nu men jag ville bara ge en förhandshint om detta till våra forumbesökare.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-03-01 12:29
2011-03-01 15:51 # 12
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Efter att ha läst spekulationsryktena som många andra och på nära hand upplevt de längre leveranstiderna från präglare menar jag ändock att ryktena om nära förestående COMEX kollaps varit en aning överdrivna. Nu har jag dock fått tillförlitlig information om att en av de absolut största globala leverantörerna av silvergranulat och silverblanks (alltså "opräglade" mynt) börjat få leveransproblem med försenade leveranser som resultat. Jag kommer offentliggöra mera detaljer om detta så fort jag har detaljerad information.

Vi pratar nu alltså inte om präglingskapacitet eller någon enskild liten aktör utan en riktig jätte. För mig är detta "breaking news" och väldigt uppseendeväckande. Mer än så vill jag inte säga just nu men jag ville bara ge en förhandshint om detta till våra forumbesökare.



Royal Canadian Mint?

/Anders


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt