Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vad händer då?
Vad händer då?
2013-12-05 19:41 # 1
Quadro
Vissa ekonomer förespråkar att privatpersoners skulder bör avskrivas och att finanssektorn på så sätt ska ta sitt ansvar för vad dem ställt till med. På detta vis ska ekonomin börja om på ny kula, med förhoppningsvis en sundare inställning!
Men vad händer då med ädel-metallpriserna? Ena hjärnhalvan säger att det bör sjunka rejält pga att då finns det helt plötsligt "färre" pengar i omlopp och då höjs värdet på dessa kvarvarande och guld är inte längre lika intressant. Andra halvan säger att guldpriset höjs, eller rättare sagt att guldets värde ökar därför det finns mindre pengar att köpa det för.
Jag är verkligen en novis i detta ämnet men jag vill fråga och lära mig!
2013-12-06 07:33 # 2
Skyking
Citat:
Ursprungligen postat av Quadro
Vissa ekonomer förespråkar att privatpersoners skulder bör avskrivas och att finanssektorn på så sätt ska ta sitt ansvar för vad dem ställt till med. På detta vis ska ekonomin börja om på ny kula, med förhoppningsvis en sundare inställning!
Men vad händer då med ädel-metallpriserna? Ena hjärnhalvan säger att det bör sjunka rejält pga att då finns det helt plötsligt "färre" pengar i omlopp och då höjs värdet på dessa kvarvarande och guld är inte längre lika intressant. Andra halvan säger att guldpriset höjs, eller rättare sagt att guldets värde ökar därför det finns mindre pengar att köpa det för.
Jag är verkligen en novis i detta ämnet men jag vill fråga och lära mig!


Haken är att så länge insättningsgarantin består så blir det offentliga sektorn som till stor del får ta ansvar med vad finanssektorn ställt till med. Hur mycket av banktillgodohavandena som täcks av insättningsgarantin har jag inte lyckats få någon uppfattning om, men jag skule gissa att det rör sig om ungefär hälften av M1 som därmed är av insättningsgarantin garanterad penningmängd.

Å andra sidan så kan man ju tänka sig att en sådan avskrivning skulle kunna slå hårt mot ekonomin så att penningmängden blir tillräcklig även om den halverats. Det är alltså två effekter som kommer ha olika inverkan på pengarnas värde.

Det hela är nog mycket en fråga om pengarnas värde då t.ex. en svenskt haveri knappast kommer göra gigantisk skillnad på hur många USD det går på ett ounce guld.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt